زنده رود مرده و چاه های بی رمق؛
تابناک: کشاورزان که از درد بی‌آبی به راه اشتباه رفته و با حفر چاه‌های غیر مجاز زندگی خود را می‌چرخانند از سالهای پیش حکم پلمب و برچیده شدن این چاه‌ها مصوب شد که هیچ کشاورزان که تنها راه رسیدن به آب همین بود، حکم را نپذیرفتند.
کد خبر: ۳۵۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴ 05 January 2017
تابناک اصفهان: مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در حالی از رسانه‌ها خواست که با اطلاع‌رسانی کشاورزان و مردم را از خطر افت کاهش آب‌های زیرزمینی آگاه سازند و راهکاری برای پیشگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز ارائه کنند که باوجودی اینکه رسانه‌ها در سوالات مختلف خواستار ارائه راهی به جز چاه‌های غیر مجاز برای رسیدن به آب برای کشاورزان بدهند، مسئولان آب منطقه‌ای به هر گونه‌ای از پاسخ به این سوال طفره رفتند و اعلام کردند ما تنها می‌دانیم که با حکم وزیر نیرو باید چاه‌های غیر مجاز آب پلمب شود و چاه‌های مجاز را کنتور نصب کنیم که به دلیل مخالفت‌های شدید کشاورزان گاها شاهد برخوردهای فیزیکی با نماینده‌های ما هستیم.
 
وی بیان داشت: غلامرضا نعمتی، مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم چنین با اشاره به وضعیت بارش‌ها طی 10 سال گذشته در کشور خاطر نشان کرد: متوسط بارش دنیا 800 میلی متر، در ایران 250 میلی‌متر و در استان اصفهان 150 میلی‌متر است که متأسفانه این شدت خشکی را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: در ایستگاه چلگرد طی 10 سال اخیر، هشت سال متوالی میزان بارش‌ها کمتر از میزان متوسط بوده است.
 
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به انتظار اشتباه عامه مردم در خصوص خشکسالی گفت: متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند که زمانی خشکسالی تمام می‌شود، این در حالی است که متوسط بارش سالیان گذشته تفاوتی با میانگین بارش‌ها ندارد و آنچه موجب خشکسالی شده مصارف بالاست که بیش از داشته‌های استان است به طوری که خرج استان بیش از دخل آن شده است.
 
نعمتی انسداد چاه های غیرمجاز ، اصلاح و تعدیل پروانه ها را از جمله مهمترین اقداماتی برشمرد که باید در مقابله با این مسأله انجام شود. مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، خاطر نشان کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تا کنون حدود 400 حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان پر و مسدود شده است.
 
مهندس نعمتی ، طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را از مهمترین اقدامات وزارت نیرو دانست و گفت: این طرح در سال 1385 مطرح شد و شامل 15 پروژه است که پر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز است.
 
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ، افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای مابین شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و دانشگاه صنعتی به عنوان دانشگاه معین طرح تعادل بخشی امضاء شده است.
 
وی با اشاره به نقش مردم در طرح تعادل بخشی تصریح کرد: مشارکت مردم در پیاده سازی مدیریت آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین پروژه‌ها در طرح تعادل بخشی است و در برخی مناطق تشکل‌هایی ایجاد شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار