بیش از 65درصد خودروها در استان تک سرنشین هستند
تابناک: روند افزایشی ورود وسایل نقلیه به استان اصفهان موضوع قابل تاملی است؛ چرا که در حال حاضر حدود یک میلیون خودرو در اصفهان تردد می کنند.
کد خبر: ۳۵۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 04 January 2017
تابناک اصفهان: با وجود تمامی هشدارهای زیست محیطی و اعمال محدودیت های ترافیکی در استان، همچنان بیش از بیش از 65درصد خودروهای شخصی، به صورت تک سرنشین در اصفهان عبور و مرور می کنند. رییس پليس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا با اعلام این آمار عنوان می کند: «با وجود گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در استان، اصفهانی‌ها حداکثر از 30درصد ظرفیت این ناوگان استفاده می کنند». سرهنگ رضا رضایی معتقد است، بیش از 20 درصد خودروها دوسرنشین هستند.

 80 درصد تهرانی ها!
علی‌رغم تمام فرهنگ سازی های نهادهای ذیربط در خصوص استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور و به ویژه در استان ها و کلانشهرها همچنان شمار  زیادی از شهروندان بنا به دلایل متعددی همچون رفاه بیشتر و دسترسی سریع و آسان به سیستم حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند، از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند. در این بین اما آمار بالای خودروهای تک سرنشین، به یکی از معضلات بزرگ پیش روی مدیریت در کلانشهرها تبدیل شده است. به گفته رییس پلیس راهور ناجا، استفاده از خودرو های تک سرنشین در تهران نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش پیدا کرده و با افزایش 20 درصدی، از 60 درصد به 80 درصد رسیده است.
 
یک میلیون و 800 هزار خودرو
رییس پلیس راهور  فرماندهی انتظامی اصفهان که معتقد است، بیش از 65درصد ترافیک استان از خودروهای تک سرنشین ناشی می شود، به جدی بودن پدیده تک سرنشینی در کلانشهر اصفهان اشاره و عنوان می‌کند: «این در حالی است که ناوگان حمل و نقل در استان و به ویژه در کلانشهر اصفهان اعم از ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری، رشد چشمگیری داشته است». سرهنگ رضا رضایی ادامه می دهد: «اصفهانی ها از 20 درصد تا  30 درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی های درون شهری استفاده می کنند». روند افزایشی ورود وسایل نقلیه به استان اصفهان موضوع قابل تاملی است؛ چرا که در حال حاضر حدود یک میلیون خودرو در اصفهان تردد می کنند. علیرضا جان نثاری، جانشین رییس پلیس راهور استان اصفهان در نشست خبری دی ماه از ورود 100 هزار موتور سیکلت به استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داده و گفته در این مدت ‌15 هزار خودرو، شامل 12هزار خودروی تولید داخل و حدود سه هزار خودروی خارجی به آمار خودروها در اصفهان افزوده شده است.

 20 درصد دوسرنشین
بنا به گفته رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان از سال 1383 تا پایان شهریورماه سال جاری بیش از یک میلیون و 800 هزار پلاک برای خودروهای سبک و سنگین در استان صادر شده است.این مقام انتظامی همچنین آمار قابل توجهی از خودروهای دو سرنشین داشت. رضایی اضافه می کند: «بیش از 20 درصد خودروها، دوسرنشین هستند». طبق گفته رییس پلیس راهور اصفهان، حدود 15 درصد خودروها، جمعیت بیش از  دو نفر را جابه‌جا می کنند.آمار بالای تردد خودروهای تک سرنشین ها در حالی اعلام شده است که رییس شورای شهر اصفهان تردد خودروهای تک‌‌سرنشین را عامل ۷۰ درصد آلودگی کلانشهر اصفهان می داند و معاون حمل ‌و‌ نقل و ترافیک شهرداری ‌اصفهان نیز از سهم 80 درصدی این خودروها در افزایش ترافیک در نصف جهان خبر می دهد. سرهنگ رضایی ادامه می دهد: «همه روزهای هفته به استثنای روزهای تعطیل و جمعه خودروهای تک سرنشین با حضور در معابر ترافیک را تشدید می کنند».رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان از هسته مرکزی شهرها به عنوان مهم ترین کانون عبور و مرور خودروهای تک سرنشین یاد و تاکید می کند: «بیشتر این خودروها در مناطقی که ادارات و سازمان ها، مراکز تجاری و خرید و فروش تمرکز دارند، عبور و مرور می کنند». رضایی که معتقد است تک سرنشین ها عمدتا در بازه زمانی 6:30 تا 8 صبح عبور و مرور می کنند، عنوان می کند: «ظهرها از ساعت 12 تا 14:30 و بعد از ظهرها از ساعت 16:30 تا 17 بیشتر از ساعات دیگر روز شاهد حضور خودروهای تک سرنشین هستیم».حضور 80 درصدی تک سرنشین ها در خیابان های پایتخت باعث شد تا چندی پیش معاون شهردار تهران از کلید خوردن احتمالی طرح جداسازی خودروهای تک سرنشین در بزرگراه‌ های تهران خبر دهد. سید جعفر تشكری هاشمی که با ایسنا گفت ‌و گو می کرد، ضمن اشاره به عزم جدی شهرداری برای راه اندازی خطوطHOv، اظهار داشت: شهرداری این موضوع را با جدیت دنبال می‌كند؛ چرا كه راه‌ اندازی خطوط HOV  در بسیاری از كشورها تجربه شده و نتایج آن موفقیت ‌آمیز  بوده است. تشکری هاشمی همچنین افزود: خطوط HOV  تنها متعلق به تاكسی و ون نیست، ‌بلكه خودروهای شخصی پرسرنشین نیز اجازه استفاده از این خطوط را خواهند داشت. معاون شهردار تهران با بیان اینكه خطوط HOV می‌تواند به توزیع عادلانه معابر در میان شهروندان كمک كند، خاطرنشان كرد: خطوط HOV ویژه خودروهایی است كه بتوانند با حداكثر ظرفیت تردد كنند. تشکری هاشمی افزود: با راه ‌اندازی این خطوط، خودروهای كم سرنشین و تک سرنشین در بار معقول ترافیک می ‌مانند، اما خودروهای پرسرنشین می ‌توانند سریع تر به مقصد برسند». حسین اسدی. روزنامه اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار