تابناک: اصناف باید نسبت به محیط کاری و فعالیتی که انجام می‌دهند، تخصص و تبحر کافی داشته باشند و در امور خود متخصص باشند؛ به همین دلیل این شورا آموزش‌های تخصصی برای رسته‌های صنفی را تعریف کرده و برای هر رسته صنفی دروس آن مشخص شده است.
کد خبر: ۳۵۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 28 December 2016
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی فعالان بخش اصناف، حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و یکی از پرجمعیت ترین لایه های جمعیتی بازار را این واحدها تشکیل می دهند. اصناف نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کنند و تاثیر زیادی در بخش های مختلف جامعه دارند. از این رو کسب آموزش های لازم توسط این واحدها برای رونق کسب و کار و همچنین آگاهی از حق و حقوق  خود به منظور ارتقای واحدهای تولیدی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته رییس اتاق اصناف اصفهان، اتاق اصناف هر استان از یک مرکز آموزشی به منظور ارائه آموزش های لازم در زمینه های مختلف به اعضای خود برخوردار است ضمن اینکه به زودی از طریق برقراری ارتباط توسط اتاق اصناف اصفهان با مراکز علمی این آموزش ها به صورت علمی تر و تخصصی تر  ارائه خواهد شد.به دلیل حجم بالای سرمایه در واحدهای صنفی تمامی این بخش ها نیازمند ارتقای کیفیت تولید و ارتقای جایگاه  شغلی خود هستند. این واحدها  به منظور ادامه حیات خود راهی جز حرکت در مسیر علم و تحولات جدید ندارند از این رو برگزاری دوره‌های آموزشی تاحد زیادی می تواند به تحقق این امر کمک کند. به گفته مشاور توسعه بازرگانی و آموزش اتاق اصناف ایران، مرکز  راهبردی آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران از تیرماه سال 94 شروع به فعالیت کرده و این شورا در راستای تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی اتاق اصناف ایران و به‌منظور اجرای بهینه برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده به‌عنوان رکن اساسی رشد و پرورش خلاقیت مدیران، کارکنان و افراد صنفی تشکیل شده است. آنطور که خسرو فروغان می گوید: اصناف باید نسبت به محیط کاری و فعالیتی که انجام می‌دهند، تخصص و تبحر کافی داشته باشند و در امور خود متخصص باشند؛ به همین دلیل این شورا آموزش‌های تخصصی برای رسته‌های صنفی را تعریف کرده و برای هر رسته صنفی دروس آن مشخص شده است.

ارائه آموزش های تخصصی به اتحادیه های صنفی
یکی از بخش های اقتصادی مهم کشور که افزایش سطح دانش فعالان آن از ضرورت زیادی برخوردار است، اصناف و فعالان صنفی هستند. بیشتر اصناف از نبود برنامه های مدون برای ارتقای واحدهای خود رنج می برند بنابراین توجه به آموزش یکی از موارد مهمی است که منجر به ساماندهی این واحدهای صنفی می شود.در این رابطه رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش واحدهای صنفی در راستای ارتقای مهارت این واحدها به اصفهان زیبا می گوید:  حدود سه سال است که بحث آموزش اصناف در سطح کشور اعلام شده و بر این اساس اتاق اصناف استان ها از یک مرکز آموزشی به منظور ارائه آموزش های لازم به تمامی صنوف برخوردار هستند در این بین اتاق اصناف اصفهان نیز آموزش های لازم  را در زمینه های آتش نشانی، کسب و کار ، اصول فقهی و دینی، قانون نظام صنفی ، مباحث انتظامی، قانون مالیات ها، قانون بیمه و تامین اجتماعی و مباحث قضایی به صنوف واقع در استان ارائه می دهد.رسول جهانگیری تصریح می کند: اتحادیه های تخصصی باید از آموزش های تخصصی نیز برخوردار شوند این واحدها باید به مدت 100 ساعت آموزش های تخصصی لازم را دریافت کنند در این بین برخی از اتحادیه های صنفی هم هستند که باید مجوز فعالیت خود را از واحدهای فنی و حرفه ای دریافت کنند؛ درواقع به عنوان مثال اتحادیه مشاوران املاک به جز پروانه ای که کسب می کنند باید پروانه تخصصی نیز از قوه قضائیه یا سازمان ثبت دریافت کنند.جهانگیری ادامه می دهد: این آموزش ها برای تمامی افرادی است که به دنبال کسب پروانه تخصصی هستند و قبل از آن موظف هستند دروس و سر فصل هایی را که اتاق اصناف ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت در  زمینه های مختلف تعیین کرده مطالعه و گواهی آموزش را از اتاق اصناف کشور دریافت کنند که این آموزش ها هم به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می شود.

 اصناف نباید به شیوه سنتی اداره شوند
 آنطور که جهانگیری می گوید در دنیایی که هر روز در حال تغییر  و تحول در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستیم باید مطابق با دانش روز دنیا پیش رویم و بر این اساس واحدهای صنفی کشور نیز دیگر نباید به شیوه‌های سنتی مدیریت شوند، بلکه ارائه آموزش های لازم در تمامی زمینه هایی که ذکر شد و همچنین آموزش های تخصصی به صنوف اهمیت زیادی دارد و باعث می شود که این واحدها در تمامی زمینه ها از مهارت لازم برخوردار شوند.رییس اتاق اصناف اصفهان بیان می کند: این آموزش ها در اصفهان توسط اتاق اصناف و با همکاری متخصصان ذی ربـــط انجــام می شـــده است، اما این نویــد را می دهم که در زمینه ارائه این آموزش ها با مراکز علمی و فرهنگی نیز همکاری کنیم و بتوانیم از طریق ایجاد ارتباط و تعاملات هر چه بیشتر با این مراکز به اصناف آموزش های لازم را ارائه دهیم.  وی می گوید: اصناف بعد از 25 یا 30 سال پوست انداخته و خون تازه ای در رگ های آنها جاری شده و این امیدواری نیز وجود دارد که تغییر و تحولات جدیدی در راستای رشد و پیشرفت این صنوف اتفاق افتد. مینا ایزدی. روزنامه اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار