بیجندی:
تابناک: واژه‌ای به نام ریزگرد در فرهنگ لغت هواشناسی کشور وجود ندارد و این واژه در این سازمان جعل شده است، به جای این واژه از گرد و غبار کاربرد دارد و قدمتی بیش از ۶۰ سال در این سازمان دارد.
کد خبر: ۳۴۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 27 December 2016
تابناک اصفهان: مجید بیجندی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وضعیت بارش‌های استان اصفهان در پاییز سال جاری اظهار داشت: بارش‌ها در استان اصفهان نسبت به بلند مدت زراعی ۳۲ درصد و در استان چهار محال و بختیاری در این بازه زمانی ۱۵ درصد کاهش داشته‌ است.

وی اضافه کرد: بارش‌ها در استان اصفهان در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۳ درصدی روبرو بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه از اول تا ششم دی ماه سال جاری میزان وزنی بارش‌ها در ایستگاه ازن سنجی اصفهان ۱۳ میلیمتر گزارش شده است، افزود: این در حالی است که در این بازه زمانی در استان چهار محال و بختیاری در ایستگاه کوهرنگ که تامین کننده آب زاینده رود است میزان بارش ۴۹۱ میلی‌متر گزارش شده است که این میزان ۹ درصد از میزان میانگین بلند مدت و ۱۶ درصد از میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر است.

افزایش بارش در سه شهرستان گلپایگان، خوانسار و سمیرم

وی با بیان اینکه در استان اصفهان در اکثر نقاط استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش بارش‌ها روبرو بوده‌ایم، اضافه کرد: این در حالی است که میزان بارش‌ها در سه شهرستان گلپایگان، خوانسار و سمیرم با افزایش روبرو بوده است.

بیجندی میانگین دمای استان در آذرماه سال جاری را ۲.۵ درجه سانتی‌گراد اعلام کرد و افزود: دمای هوا در آذرماه ۶. درصد کمتر از نرمال سال‌های گذشته بوده است و همچنین نیم درصد نیز کاهش دما نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی را داشته ایم.

وی در ادامه به وضعیت خشکسالی در استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: بررسی وضعیت خشکسالی طی سه ماه گذشته بیانگر این امر است که در اکثر نقاط استان اصفهان درگیر خشکسالی خفیف و متوسط هستیم اما در شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، مبارکه، لنجان و فلاورجان شاهد خشکسالی شدید هستیم.

مشاهده خشکسالی هیدرولیکی در غرب استان اصفهان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: همچنین در بررسی خشک‌سالی بلندمدت شاهد خشک‌سالی هیدرولوژیکی در غرب استان هستیم.

وی با بیان اینکه بروجن و کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری نیز دچار خشکسالی شدید شده‌اند، ابراز داشت: در استان اصفهان نیز باید گفت ۵۲ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۳۸ درصد خشکسالی متوسط و شش درصد درگیر خشکسالی شدید هستند.

بیجندی در خصوص پیش‌بینی بارش‌های استان در سه ماه آینده ابراز داشت: عمده بارش‌های سه ماه آینده در استان مربوط به ماه‌های دی و بهمن خواهد بود و در اسفند از میزان بارش‌ها کاسته خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش نیم تا یک درصدی دما، شاهد افزایش بارش‌های برفی در نواحی غرب استان هستیم تا جایی که در مجموع بارش‌های سه ماهه زمستان نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه زمستان امسال سردتر از زمستان سال گذشته خواهد بود، گفت: البته باید توجه داشته باشیم که بارش‌های زمستان نمی‌تواند کمبود بارش‌های پاییزی را جبران کند.

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در اصفهان نیز بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که تا قبل از نیمه دوم آذرماه با سرد بودن هوا و عدم بارش‌ها، آلاینده‌ها بر روی شهر اصفهان تجمیع یافته و شاهد روزهای آلوده‌ای بودیم.

ریزگرد، واژه جعل شده در هواشناسی است

بیجندی در ادامه به راه‌اندازی مرکز سنجش بارشی هواشناسی اصفهان در محل گل نرگس اصفهان اشاره کرد و افزود: این مرکز در آینده‌ای نزدیک در اصفهان راه‌اندازی خواهد شد.

وی بروز رسانی تجهیزات هواشناسی استان اصفهان به عنوان استان معین تهران را مهم دانست و اضافه کرد: از این رو با برداشته شدن تحریم‌ها نسبت به بروز رسانی تجهیزات این سازمان نیز اقدام کرده‌ایم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه واژه‌ای به نام ریزگرد در فرهنگ لغت هواشناسی کشور وجود ندارد و این واژه در این سازمان جعل شده است، اضافه کرد: به جای این واژه از گرد و غبار کاربرد دارد و قدمتی بیش از ۶۰ سال در این سازمان دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار