کد خبر: ۳۴۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴ 24 December 2016
به گزارش تابناک یزد،پس از آنکه عوامل فیلم سینمایی «مشکل گیتی» اعلام کردند روز شنبه در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهند یافت و نسبت به توقیف این فیلم سینمایی به واسطه تبلیغات خودسرانه ماهواره ای اعتراض خواهند کرد، جامعه صنفی تهیه کنندگان نیز در اعلامیه ای از مشارکت در این اعتراض در ابتدای هفته آینده سخن به میان آوردند.
 
پس از آنکه آنونس های تبلیغاتی فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به صورت مکرر از شبکه ماهواره ای جم پخش شد، مسئول قضایی پرونده این شبکه ماهواره ای با ارسال نامه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور قضایی توقف اکران این فیلم سینمایی را صادر کرد. در ادامه بلیت فروشی برای سانس های باز این فیلم متوقف شده و اکران این فیلم تنها برای سانس هایی که از قبل بلیت فروخته شده، ادامه دارد.
 
پیش از این نیز قرار بود فیلم «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه کنندگی مسعود ردایی که دو سال ساخته شده بود، اکران شود که با توجه به نقش کلیدی مظلومی در ساخت تله‌فیلم و سریال برای شبکه ماهواره‌ای جم، اکران سراسری این فیلم سینمایی منتفی شد و فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی جایگزین فیلم مظلومی در گروه سینمایی زندگی شد.
 
بعد از این اتفاقات، سازندگان این فیلم سینمایی با طرح این موضوع که این آگاهی ها به صورت خودسرانه توسط شبکه ماهواره ای جم پخش شده، از اعتراض شان در هفته های پیشین نسبت به این مسئله گفته بودند و در نهایت تاکید کردند که روز شنبه چهارم دی ماه برای اعتراض به توقف اکران فیلم شان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهند رفت و اعتراض خواهند کرد.
 
در ادامه، جامعه صنفی تهیه كنندگان نیز با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد که تجمعی به دعوت سازندگان فیلم سینمایی «مشکل گیتی» در روز شنبه مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا خواهند کرد؛ اعتراضی که پیش از این با توقیف دو فیلم سینمایی در سال پایانی دولت دهم رخ داده بود و اکنون در ماه های پایانی دولت یازدهم در حال تکرار است.
 
در این اطلاعیه تاکید شده است: «به صورت طبيعى، وقتى سازمانى مجوزى را براى كارى صادر مى‌نمايد بايد تمام قد از آن دفاع نموده و شرايط و بستر مناسب را براى استفاده از آن فراهم كند. عرضه و شناساندن محصولات به مخاطب نيازمند تبليغ است ـ چه در رسانه‌هاى داخلى و چه در رسانه‌هاى خارجى‌! اگر در جايى قانون اعلام مى‌نمايد تبليغ كالاها و محصولات در شبكه‌هاى ماهواره‌اى معاند ممنوع است‌، بايد با صراحت كامل نام شبكه‌هاى معاند اعلام و اين ممنوعيت بايد شامل تمامى توليدات در هر صنف و صنعت داخلى باشد‌.»
 
در بخش دیگری از این اطلاعیه تاکید شده است: «ظلم از آنجا شروع می‌شود كه تعرفه‌هاى تبليغ در رسانه ملى آنقدر زياد است كه كمتر كسى فكر تبليغ كالايش را در آن رسانه خواهد داشت و حتى اگر به اجبار به آن تن دهد محتواى تبليغ و تيزر آنقدر دچار محدوديت و خط قرمز خواهد شد كه مى‌توان از آن تنها به عنوان ضد تبليغ استفاده نمود. در چنین شرایطی، خواه ناخواه تبليغات سر از شبكه‌هاى ماهواره‌اى در‌مى‌آورد و تازه آن زمان است كه اين ظلم و ستم بزرگ به تنهايى شامل حال سينما و فيلم‌هاى سينمايى مى‌شود و همه خود را مسئول و مامور اجراى اين بى‌عدالتى مى‌دانند و نتيجه‌اش حال و روز امروز سينماى ايران مى‌شود‌.»
 
در این اطلاعیه در نهایت تصریح شده است: «براى حمايت از سازندگان فيلم و در پاسخ به دعوت آقاى بهرام کاظمی تهیه‌کننده و کارگردان «مشکل گیتی» به همراه عوامل فيلم روز شنبه ٤ دى ماه ساعت ۱۱ صبح مقابل وزارت ارشاد واقع در بهارستان حضور خواهيم داشت ‌تا پیام اعتراض خود را به گوش وزير محترم و مسئولين قضايى برسانيم. باشد كه پايانى براين بى‌عدالتى شود.»

همچنین شورای عالی تهیه کنندگان که تشکل مادر تهیه کنندگان محسوب می شود نیز اطلاعیه بسیار تندی را صادر کرده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «ما تبلیغ فیلمهای سینمایی را در هر رسانه ای، حق قانونی و بدیهی خود دانسته و هر گونه ممانعت در این مسیر را که مبنای حقوقی و قانونی نداشته باشد، غیر قابل قبول و ناپذیرفتنی می دانیم. مگر آن که رسانه ای تعلق مستقیم و صریح به کشور متخاصم یا گروههای تروریسم داشته باشد.»
 
در بخش دیگری از این اطلاعیه عنوان شده است: «در مورد توقیف فیلم سینمایی مشکل گیتى قبل از همه در حق سرمایه گذاران احجاف شده در حالی که صاحبان اثر صراحتا هرگونه سفارش تبلیغ در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را انکار کرده اند. حتی با فرض این که کسی چنین سفارشی را داده باشد، چگونه می شود با خطای کسی، افراد دیگری را تنبیه و از حقوق قانونی خود محروم ساخت؟! بدیهی است در چنین شرایطی می بایست فرد خاطی مجازات شود نه گروهی از فرهیختگان و دست اندرکاران صاحب فیلم.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار