هر چند توسعه تخت‌های بیمارستانی موضوعی بدون چالش هم نبوده اما خبری که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اضافه شدن 2۲۰۰ تخت بیمارستانی دیگر به مجموعه تخت‌های استان قم می‌دهد. برای مردم و دلسوزان شهر قم موضوعی امیدوارکننده است.
کد خبر: ۳۴۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 21 December 2016
به گزارش تابناک قم، این روز‌ها سروصدای پروژه‌های بیمارستانی در شهر بلند است. یکی قرار است هزار تخت‌خوابی باشد و بستری برای توسعه گردشگری سلامت و دیگری خیرساز است و راهی برای بهبود آلام مردم مناطق  ساخت ۲ هزار تخت بیمارستانی در پیش‌ روی مدیران استان قم قرار دارد و در این وضعیت رکود اقتصاد و پروژه‌های عمرانی، از نقاط امیدبخش عملکرد مسئولان فعلی به شمار می‌رود.

هر چند توسعه تخت‌های بیمارستانی موضوعی بدون چالش هم نبوده اما خبری که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اضافه شدن 2۲۰۰ تخت بیمارستانی دیگر به مجموعه تخت‌های استان قم می‌دهد. برای مردم و دلسوزان شهر قم موضوعی امیدوارکننده است.

بی‌شک اضافه شدن تخت‌های موجود موجب خواهد شد هم نیاز استان به تخت‌های بیمارستانی برطرف شود و هم فرصت خوبی برای خدمت به زائران در این زمینه به وجود بیاید.

ضعف زیرساخت‌ها؛ بزرگ‌ترین مشکل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر چندین پروژه بیمارستانی نیمه‌کاره در استان قم وجود دارد که در صورت تکمیل این پروژه‌ها، نیاز قم به فضای بیمارستانی در ۲۰ سال آینده تأمین شده است.

«ابوالفضل ایرانی‌خواه» با اشاره به این‌که طرح تحول سلامت در استان قم مانند روزهای اول با قوت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: با وجود مشکلات مالی که وجود دارد نگذاشته‌ایم خللی به طرح و خدمات به مردم در قالب این طرح وارد شود.

وی با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه سلامت در قم ضعف زیرساخت‌هاست، افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان قم در این سال‌ها تلاش کرده از نگاه ویژه دولت به مقوله بهداشت و درمان، بهترین بهره را در جبران ضعف‌ها ببرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم درباره راه‌اندازی بیمارستان فرقانی گفت: فرقانی بیمارستانی است که ۲۰ سال پیش کلنگ خورده و اگر دولت در این دوره نگاه ویژه‌ای به زیرساخت‌های بهداشت و درمان در قم نداشت این بیمارستان هیچ‌گاه افتتاح نمی‌شد.

وی افزود: اگر ما نمی‌خواستیم در چالش بیمارستان فرقانی وارد شویم، فقط کافی بود به موضوع اعتباری اشاره کنیم و کسی به ما خرده نمی‌گرفت اما تکمیل این بیمارستان را با همه مشکلاتی که وجود داشت، در دستور کار قرار دادیم.

ایرانی‌خواه با بیان این‌که وزیر بهداشت در نخستین سفر خود به قم وقتی مشکلات قم در حوزه درمان را دید، دستور داد که بیمارستان فرقانی تکمیل شود و وعده داد که همه هزینه‌ها را پرداخت کند، گفت: فردای‌‌ همان روز وارد عرصه شدیم و جلسه گذاشتیم که از‌‌ همان زمان کار را با جدیت پیگیری کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به این‌که برای تکمیل بیمارستان فرقانی ۵۰ میلیارد تومان وام گرفته است، اضافه کرد: تنگناهای متعددی را پشت سر گذاشتیم و اگر این موضوع‌ها را پیگیری نمی‌کردیم سرنوشت بیمارستان فرقانی به بیمارستان الهادی دچار می‌شد. بیمارستان فرقانی که ۳۵۰ تخت دارد و پایه‌گذاری آن ۲۰ سال پیش صورت گرفته؛ اما مشکلات متعدد از جمله تغییر استانداردهای ایمنی بیمارستان‌ها موجب‌‌ رها شدن کار شده بود تا این‌که به گفته ایرانی‌خواه، در این دولت به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: در کنار بیمارستان فرقانی کار ساخت ۴۰۰ تخت دیگر را هم در دستور کار داریم که تقریبا وعده راه‌اندازی ۸۰۰ تخت تا پایان دولت یازدهم را به مردم داده‌ایم.

ایرانی‌خواه افزود: قولی که امسال می‌توانیم بدهیم علاوه بر راه‌اندازی بیمارستان فرقانی، احتمال افتتاح بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی در مجاورت بیمارستان شهید بهشتی است که کار ساخت آن را یک خیر به عهده دارد.

افتتاح بیمارستان آیت‌الله خوانساری در دهه فجر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم اظهار کرد: بیمارستان آیت‌الله خوانساری هم به گفته خیر آن دهه فجر تمام خواهد شد و اگر این خیر در این مدت کار ساخت بیمارستان را تمام کند، تجهیز و بهره‌برداری به عهده دولت است. پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم که اتفاق بیفتد. 

به گفته ایرانی‌خواه، در استان قم از ۹۰ سال پیش تاکنون 1۲۰۰ تخت بیمارستانی به وجود آمده اما در این دولت ۸۰۰ تخت در حال اضافه شدن است. 

وی با بیان این‌که تغییر‌ها در استان قم در بحث سلامت محسوس است، بیان کرد: ۲ کلینیک ویژه مجهز در بیمارستان شهید بهشتی و در بیمارستان نکویی در حال ساخت است که تا خرداد سال آینده توسط دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس سیاست وزارت بهداشت و درمان به ازای هر هزار نفر باید 2/7 تخت بیمارستانی در کشور اضافه شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: اگر بیمارستان هزار تخت‌خوابی به بهره‌برداری برسد و این ۸۰۰ تخت هم به ثمر برسد، با توجه به این‌که ناچار هستیم بخشی از تخت‌های فرسوده را از دور خارج کنیم، نیاز استان تأمین خواهد شد.

در واقع با این 1۸۰۰ تخت و بیمارستانی که حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی قرار است، ایجاد کند، تخت‌های بیمارستانی به ۲ هزار تخت خواهد رسید و تا ۲۰ سال آینده دیگر نیازی به توسعه تخت‌های بیمارستانی نخواهیم داشت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار