کد خبر: ۳۴۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 21 December 2016
به گزارش «تابناک یزد»؛ انتظاری که از مهران غفوریان می رفت در قسمت های ابتدایی «هم سایه ها» برآورده نشده. دلیل این اتفاق چیست؟ برگ برنده سریال به زودی رو می شود؟ علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سریال به سوالات و انتقادهای مطرح شده، پاسخ داده است.
 
با گذشت چهار قسمت از مجموعه «هم سایه ها» اتفاق ویژه ای در این سریال نیفتاده و با روندی که در پیش گرفته، سخت می شود به ادامه آن امیدوار بود. وقتی نام مهران غفوریان به عنوان کارگردان و بازیگر سریال «هم سایه ها» مطرح شد، بیننده ها امیدوار بودند با اثری خاص مواجه شوند. با گذشت چهار قسمت اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در ابتدا ساخت این سریال به آرش معیریان سپرده شده بود اما پس از مدتی به دلیل بیماری، کارگردانی به مهران غفوریان رسید. کسی که 12 سال پیش مجموعه پربیننده «زیر آسمان شهر» را ساخت پیش از تولید فصل پنجم پذیرفت «هم سایه ها» را بسازد. کیفیت پایین سریال محور اصلی گفت و گوی ما با علیرضا سبط احمدی تهیه کننده این سریال است.
 
 
 
در چهار قسمتی که از سریال هم سایه ها پخش شده است، چندان راضی کننده نبوده است. درحالی که ساخته های پیشین مهران غفوریان در چند قسمت اول، قلابشان مخاطب را گیر می انداخت.
 
وقتی ساخت و تولید یک مجموعه داستانی را شروع می کنیم، تمام تلاش بر این است که مخاطب را راضی کنیم و درواقع بتوانیم هر شب بیننده داشته باشیم. من درباره راضی نبودن مخاطب موافق نیستم چون این چند قسمت از سریال که تا الان به روی آنتن برده ایم، با سیر صعودی مخاطبان همراه بوده. مثلا در شب سوم تبلیغاتی که اول، وسط و آخر سریال پخش شد افزایش تایم داشت، نسبت به شب دوم و اول. میزان پخش تیزرها برای یک سریال نشان دهنده این است که مخاطبان آن سریال زیاد شده اند.
 
به نظر شما میزان آگهی بازرگانی ملاک خوبی برای صحه گذاشتن بر کیفیت سریال است؟
 
بله، از طرفی طبق آماری که به دست مان رسیده بیننده ها راضی بوده اند. البته مخاطبان اصلی این نوع کارها مردم عادی هستند که باید آن را ببیننند. اما در کل دنیا درصد مخاطبان تلویزیون در سال های اخیر دستخوش تغییر شده. یک زمانی تلویزیون و رادیو تنها رسانه مردم بودند، اما الان به غیر از تلویزیون، رسانه های تصویری، صوتی و شبکه های مجازی دیگری وجود دارد که مردم جذبشان می شوند.
 
 
 
خوشبختانه در کشور ما هنوز تلویزیون رسانه ملی محسوب می شود و بیشترین آمار بیننده را دارد. بنابراین در همین چند قسمت براساس مخاطب سنجی که داشته ایم مردم راضی هستند. آن ها می خواهند پنجاه دقیقه در شب را فارغ از مشکلات و فشارهای روزمره با یک سریال کمدی و مفرح سپری کنند که در کنار آن چند نکته اخلاقی و محتوایی هم گفته می شود. در جامعه ای که یک روز تحریم است، روز دیگر برجام، پس از آن پسابرجام و آخر پاره کردن برجام، مردم تمام مدت با فشارها و تنش های اجتماعی و روانی رو به رو هستند.
 
روند «هم سایه ها» چگونه خواهدبود؟ به جایی خواهد رسید که مثل سریال «زیر آسمان شهر» درصد زیادی از مردم را پای تلویزیون بکشاند؟
 
به هر حال باید این را هم بپذیریم که مهران غفوریان نزدیک دوازده سال است که با کار کارگردانی فاصله داشته و حالا پس از زیر آسمان شهر و گذشته این سال ها اولین کاری است که با آن به کارگردانی بازگشت. بنابراین تا نبض مخاطبان خود را بشناسد و کار روی غلتک بیفتد، چند قسمتی زمان می خواهد و باید به او فرصت داد. اما «هم سایه ها» کاری است که پشتش می ایستیم و می گوییم یک سریال سرگرم کننده همراه با نکات محتوایی است که برای راضی کردن مخاطب ساخته ایم.
 
 
 
براساس خبرهایی که رسانه ای شد، مهران غفوریان پس از کناره گیری آرش معیریان از کارگردانی، با شرط تعویض فیلمنامه و فیلمنامه نویس و حذف قسمت های ساخته شده توسط معیریان حاضر به پذیرش کارگردانی «هم سایه ها» شده است. این شروط برای حفظ یک دست بودن سریال گذاشته شد یا قسمت های ضبط شده ضعیف بود؟
 
اصلا بحث ضعف در آن چه آرش معیریان ساخته بود و شرط گذاشتن مهران غفوریان در میان نبوده است، چون به هر حال از نظر عقلانی من به عنوان تهیه کننده زیر بار این شروط نمی رفتم. زمانی که معیریان به دلیل شکستگی پا از کار کناره گرفت، باید دو ماه استراحت می کرد. بنابراین ما گزینه های زیادی برای کارگردانی نداشتیم که جایگزین ایشان کنیم. چون واقعا کارگردان طنز کم داریم و البته نزدیک ترین گزینه که خودش هم با کار درگیر بود، مهران غفوریان است که او را انتخاب کردیم.
 
با صحبت هایی که شد، به نتیجه رسیدیم تا بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم. از طرفی وقتی مسئولان سازمان صدا و سیما دیدند که این اتفاق افتاده، به صرافت افتادند که تغییراتی در محتوای کار ایجاد شود و سریال را از حالت اجتماعی به سمت کمدی ببرد. به هر حال این تغییرات، باعث ایجاد تغییر در فیلمنامه، رنگ های لوکیشن و حتی بازیگران شد، چون به هر حال هر ژانر کاری ساختار و تمهیدات خاص خودش را می طلبد. وقتی خود سازمان هم از من خواست که این تغییرات ایجاد شود به طبع دیگران آن مقداری که آقای معیریان کار کرده بودند به کار نمی آمد و ربطی به موضوع نداشت. بنابراین ما یک بیس جدید را شروع کردیم و تمام تلاش بر این بود که کار از صفر شروع شود.
 
 
 
در صحبت هایتان اشاره کردید که باید مدتی طول بکشد تا نبض مخاطب دوباره به دست مهران غفوریان بیاید. در چنین سریال های کمدی نباید خیلی بین تولید تا پخش فاصله باشد تا بازخورد مردم را دریافت کرد. این موضوع چه میزان رعایت شده؟
 
تقریبا 20 قسمت از سریال ضبط شده است. به هر حال سرعت پخش از سرعت تولید ما خیلی بیشتر است، اما من سعی کردم همه تیم از کارگردانی، تدوین و صداگذاری را در لوکیشن مستقر کنم تا نتیجه کار را پس از تدوین، کارگردان ببیند.
 
از طرفی قسمت اول را یک معرفی می دانستیم نه اینکه بخواهد قلابش را گیر بیندازد. اما بپذیرید طبیعی است که وقتی زمان کوتاهی برای فیلمنامه نویسی، ساخت، تدوین و پخش دارید کار فشرده می شود و فشردگی کار باعث می شود سطح کیفی کار دستخوش تغییر شود اما سعی کردیم این اتفاق نیفتد. پس از محرم و صفر تلویزیون تصمیم گرفت تغییراتی در آنتن ایجاد کند و یک رنگ آمیزی جدید و شاد به تولیدات خود بدهد و من هم به عنوان تهیه کننده این سازمان مجبورم پاسخگو باشم و این وظیفه مهم را به نتیجه برسانم.
 
در جریان ساخت سریال صحبت از همکاری مهراب قاسمخانی با پروژه بود. چه استفاده ای از حضور او در سریال داشتید؟ چرا نامش در تیتراژ سریال نمی آید؟
 
مهراب قاسمخانی از دوستان خوب ما است و به واسطه روابط دوستانه گاهی به پروژه سر می زند و راهنمایی هایی را در اختیار ما قرار می دهد. اما بیشتر برای سریال، نقش مشاور را دارد که در زمینه فیلمنامه نکاتی که به نظر خودش می رسد را در اختیار پروژه قرار می دهد. سریال خودش نویسنده دارد و اگر شرایط بطلبد از کمک های بیشتر او استفاده خواهیم کرد و در آن صورت اسمش به تیتراژ اضافه می شود.
 
صبح نو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار