کد خبر: ۳۴۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 12 December 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد با بیان این‌که هدررفت آب در این استان 16.8درصد است، گفت: اگر این عدد دو تا سه درصد کاهش یابد، بحث بی‌آبی هفت تا هشت سال به عقب می‌افتد.

«علی اسلامی» در نشست هم‌اندیشی معاونین و مدیران بهره‌برداری شرکت‌های آبفای اصفهان، کاشان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری که با حضور مدیر دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و به میزبانی یزد برگزار شد، حوزه‌ی بهره‌برداری را یکی از پرمسئولیت‌ترین حوزه‌های شرکت‌های آبفا عنوان کرد و گفت: این حوزه مسئولیت بسیار سنگینی در بحث انرژی، هدررفت، بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب و بهداشت آب دارد و اگر در هر یک از این حوزه‌ها کوتاهی شود خسارت زیادی به مردم وارد می شود.

وی حفاظت از تأسیسات حوزه‌ی مهندسی را از دیگر وظایف با اهمیت واحد بهره‌برداری برشمرد و افزود: اگر یک مخزن، حوضچه شیرفلکه و ... به‌درستی حفاظت شود مدت زمان بیشتری قابل استفاده است و ما در یزد مخازنی داریم که بیش از 50 سال است از آن استفاده می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی رعایت اصول درحوزه‌ی بهره برداری است.

اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه‌ی بهره برداری در خط مقدماتی است و اگر هر گونه مشکلی در تأمین آب به وجود آید، اولین جایی که مورد اتهام قرار می‌گیرد این حوزه است، چون مسئولیت توزیع بهداشتی آب را بر عهده دارد.

وی با اشاره به این‌که یزد به‌علت قرار گرفتن در فلات مرکزی از گذشته کم‌باران بوده و وجود قنات در یزد این موضوع را تائید می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه سال به سال از حجم بارندگی‌ها کاسته می‌شود و میزان بارندگی در سال‌جاری تاکنون، در شهر یزد 1.2 میلی‌متر و در استان زیر 10 میلی‌متر اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در 15 سال اخیر میانگین بارندگی در شهر یزد حدود 50 میلی‌متر و در استان 80 میلی‌متر است در حالی که میزان بارندگی نرمال(100 میلی‌متر) است و در این مدت تنها یک یا دو سال بارندگی نرمال داشتیم.

مدیر عامل شرکت آبفا در ادامه با اشاره به این‌که در اکثر شهرها میزان آب  قابل استحصال نصف آب مورد نیاز شهروندان است، افزود: نیاز آبی در شهر یزد 2650 لیتر در ثانیه است در صورتی‌که  مجموع آب مطلوب قابل استحصال از منابع داخلی 1400 لیتر می‌باشد و بقیه از آب انتقالی تأمین می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در تأمین آب یزد  این است که به‌علت کاهش بارندگی منابع آب تحلیل یافته و کیفیت آب نازل شده و مجبور هستیم در 10 شهر استان از آب انتقالی استفاده کنیم  و اگر خط دومی برای انتقال آب به یزد در 10 سال آینده اجرا نشود بی‌تردید با بحران آب شدید روبرو می‌شویم.

وی گفت: حوزه‌ی بهره‌برداری باید به بحث هدررفت آب به خصوص در استان‌های اصفهان، یزد و ... که وضعیت آب نامساعد است به صورت خاص توجه کند و در همه شرایط حوزه آبرسانی را رصد کنیم.

وی هدررفت آب در استان را 16.8درصد برشمرد و افزود: اگر این عدد 2 تا 3 درصد کاهش یابد بحث بی‌آبی 7 یا 8 سال به عقب می‌افتد.

مدیر عامل آبفا یادآور شد: به‌علت کمبود رطوبت و خشکی فوق‌العاده هوا در فصل تابستان، در استان یزد 400 هزار کولر آبی استفاده می‌شود که از 90 میلیون متر مکعب حجم تولید آب اعم از انتقالی و منابع داخلی حدود 20 درصد در کولر مصرف می شود و اگر یک کار فنی و  علمی در راستای کاهش مصرف آب کولرها صورت گیرد بسیار ارزنده است، چون خیلی از استان‌ها از کولر آبی به‌عنوان وسیله خنک‌کننده استفاده می‌کنند.

«ناصر شریفی‌فرد» معاون بهره‌برداری شرکت آبفای استان یزد نیز در ادامه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه‌ی بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات توسط آبفای یزد را ارائه داد.

وی اقدامات انجام شده در راستای مدیریت تولید را، جابجایی، کف‌شکنی، حفر و تجهیز چاه، بهسازی قنوات، بررسی و تعیین وضع موجود قنات‌ها و تعیین راهکارهای بهسازی و برداشت آب از آن، هم‌چنین بررسی برداشت آب از مادر چاه قنات دولت‌آباد به‌منظور افزایش ظرفیت برداشت از قنات دولت‌آباد و ... عنوان کرد.

شریفی‌فرد اقدامات انجام شده در راستای بازسازی شبکه و انشعابات فرسوده را پیش‌بینی امور مربوط به اصلاح، مرمت یا ساخت حوضچه و تعمیر یا تعویض شیرفلکه در قراردادهای پیمانکاران اتفاقات، پیگیری در خصوص استانداردسازی انشعابات و پیش‌بینی استانداردسازی انشعابات در قراردادهای پیمانکاران اتفاقات و امور فنی  و ... نام برد.

وی در پایان فقیر بودن ‌های آبی بعضی از شهرها(تفت، مهریز، نیر، یزد و اردکان)، کیفیت پائین سفره‌های تأمین آب در برخی از شهرها(بافق ، بهاباد، اردکان، میبد)، عدم امکان حفر چاه در بسیاری از موارد به‌علت التزام به رعایت حریم چاه‌ها و قنوات موجود در منطقه، عدم امکان بهره‌برداری از برخی چاه‌های حفر شده به‌علت مشکلات کمی و کیفی، کمبود اعتبارات، فقدان مطالعات جامع وضعیت منابع آبی، عدم اطمینان به تداوم و ثبات بهره‌برداری از آب انتقالی را از مشکلات و موانع تأمین آب نام برد.

در ادامه مهندس «مبینی» مدیر دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور با ارئه پاورپوینت به تشریح مدل بهره‌برداری RCM و گام‌های استقرار سامانه سپتا پرداخت.

در پایان این هم‌اندیشی هم کارشناسان دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری آب‌، به بررسی و ارزیابی استقرار نگهداشت برنامه‌ای در شرکت‌های حاضر در بلوک و استقرار نگهداشت برنامه‌ای در سامانه سپتا و به روز سانی‌های انجام شده پرداختند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار