تحکیم وحدت روی مدار اختلاف؛
تابناک: هرچند پایه های این پوست اندازی و تغییرات تفکرات از سال 1378 گذاشته شده بود اما نمود بیرونی و آزادی خواهی این تشکل از سال 84 به بعد، از پوسته نظری و ایدئولوژیک خارج شد و بنا به انتقاد از وضعیت موجود گذاشت.
کد خبر: ۳۳۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 06 December 2016

به گزارش تابناک اصفهان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان‌های دانشجویی سراسر کشور یا دفتر تحکیم وحدت یک سازمان دانشجویی در ایران است که ابتدا با گرد هم آمدن «انجمن‌های اسلامی» دانشکده‌های گوناگون در سال ۱۳۵۹ به عنوان «مرکز انجمن‌های اسلامی دانشجویان» پاگرفت و در سال ۱۳۶۱ به طور رسمی تشکیل شد. این تشکل در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ قوی‌ترین جنبش دانشجویی ایران بود و در پیروزی جنبش دوم خرداد نقش مهمی داشت. حمله به کوی دانشگاه به تدریج سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای دفتر تحکیم وحدت شد. با وجود تشکیل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)، دفتر تحکیم ضعیف شد. در دهه ۸۰ دو انشعاب طیف علامه و طیف شیراز از یکدیگر جدا شدند. با منحل شدن رسمی طیف اطلاح‌طلب‌تر (طیف علامه) توسط دبیرخانه هیئت‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های دانشگاهی، دفتر تحکیم وحدت عملاً غیرفعال شد.و دچار تغییرات و تحولاتی در مبانی سیاسی و فکریش شد.

در سال ۱۳۷۸، طیفی تحت عنوان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از دفتر تحکیم وحدت جدا شدند. این طیف بر خلاف انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت، به جناح راست و اصول گرایان متمایل است.

در اوایل دهه ۱۳۸۰ دو طیف علامه که شامل اصلاح‌طلب‌ها می‌شوند و شیراز که شامل اصولگراها شامل می‌شوند و هر دو زیرمجموعه دفتر تحکیم وحدت بودند، از هم انشعاب پیدا کردند.

در سال ۱۳۸۷ دبیرخانه‌های هیئت‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رای به انحلال طیف علامه دفتر تحکیم وحدت دادند تا تنها طیف شیراز به عنوان نماینده دفتر تحکیم باقی نماند و به فعالیت ادامه دهد.

اما چرا دفتر تحکیم وحدت که به عنوان یکی از پرجنب و جوش ترین تشکل های دانشجویی قبل و بعد از انقلاب شناخته می شود، طی یک ربع قرن سابقه اینچنین به سینوسی ترین تحولات دچار می شود و در نهایت نیز وزارت کشور حکم به انحلال آن می دهد؟!.

یکی از دلایل انحلال و البته چند شعبه شدن دفتر تحکیم وحدت در کشور، در پیش گرفتن رویه انتقادی برخی اعضا به رویه جاری کشور بود. این اتفاق به ویژه در جریان دوم خرداد رخ داد و در همین دوران جدید ترین لایه تفکرات دفتر تحکیم وحدت از سال 1384 شکل گرفت.

هرچند پایه های این پوست اندازی و تغییرات تفکرات از سال 1378 گذاشته شده بود اما نمود بیرونی و آزادی خواهی این تشکل از سال 84 به بعد، از پوسته نظری و ایدئولوژیک خارج شد و بنا به انتقاد از وضعیت موجود گذاشت.

راست و چپ شدن این دفتر در دانشگاه های مختلف باعث شد تا بر آیند اقدامات این دفتر از همان سالها دیگر، تاثیرگذاری چندانی نداشته باشد و این تشکل دانشجویی با گرفتار شدن به اختلافات داخلی، شعار "اندکی صبر، ظفر نزدیک است" خود را نیز به فراموشی بسپارد.

دفتر تحکیم وحدت که با تشکیل ادوار تحکیم وحدت رو به ضعف گذاشت، اکنون فعالیت چندانی در عرصه سیاسی کشور ندارد و ادوار تحکیم وحدت نیز به حکم وزارت کشور توقیف شده و در تهران غیرفعال است اما یکی از نکات جالب توجه در این خصوص، فعالیت ادوار در اصفهان است تا جایی که شاخه استانی این سازمان در اصفهان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان نیز هست.

از همین رو، برخی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور ادوار در این شورا را برنمی تابند و به دنبال خروج آن از شورا هستند که چندی پیش برای رسیدن به این هدف نامه ای از سوی مجمع زنان اصلاح طلب، ندای ایرانیان و انجمن اسلامی معلمان اصفهان، به هیئت رئیسه شورا ارسال شد تا نماینده ادوار از حضور در جلسات شورا منع شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار