کد خبر: ۳۳۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲ 05 December 2016

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد افزود: این سنگ قبر چهارشنبه هفته گذشته در جریان عملیات حفاری فاضلاب در خیابان دانش نجف آباد توسط کارگران کشف شد.
حسین نجفی پورافزود: کارگران پس از هماهنگی گروه مکانیزه شهرداری، سنگ را از مکان کشف شده خارج کردند.
وی افزود: این سنگ قبر حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد که پس از کشف با همکاری شهرداری نجف آباد به خانه تاریخی ‘ مهرپرور ‘ انتقال یافت.
خانه تاریخی ‘ مهرپرور’ ، اولین موزه مردم شناسی نجف آباد است.
نجفی پور گفت: این سنگ قبر یک متر و چهل سانتیمتر طول دارد و متعلق به شخصی به نام ‘ سعید پهلوان ‘ متوفی به سال ۱۱۴۲ هجری قمری است که براساس سنگ نوشته، این فرد یکی از افراد سرشناس دوران خود محسوب می شده است.
مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد، عرض سنگ کشف شده را ۴۰ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: ارتفاع این سنگ، ۳۰ سانتیمتر است که نوشته ها و اشعار آن به سختی خوانده می شود.
این فعال حوزه میراث فرهنگی اضافه کرد: بیشتر کسانی که در قبرستان قدیمی( کهنه) نجف آباد در محدوده ساختمان فعلی فرمانداری، حسینیه اعظم و خیابان دانش و محدوده اطراف آن تا اوایل حکومت پهلوی اول به خاک سپرده می ‌شدند، فاقد سنگ قبر بودند و معمولا در بالا و پایین محل دفن آنها، سنگ ‌هایی عمود بر قبر قرار می گرفت اما سنگ کشف شده نشان از موقعیت اجتماعی فرد متوفی دارد.
وی گفت: طی اجرای پروژه های عمرانی مختلف در این محل مقادیر قابل توجهی استخوان های متعلق به افراد دفن شده پیدا شده و حتی در برخی نقاط مانند ساختمان در دست احداث هلال احمر نیز گور‌های دسته جمعی کشف شده که احتمالا مربوط به مرگ و میر دوران شیوع وبا در نجف آباد در اواخر حکومت قاجار است.
کارشناسان در حال حاضر تلاش دارند با خواندن نوشته‌های درج شده بر روی این قبر، اطلاعات بیشتری از صاحب آن و شرایط اجتماعی آن دوران به دست آوردند.




منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار