تابناک: رئیس مرکز بهداشت اصفهان از خاتمه یافتن و فروکش کردن بحران و طغیان ( اپیدمی) بیماری تب و اسهال در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 11 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، غلامحسین صدری اظهار کرد: اکنون جای هیچ نگرانی برای مردم وجود ندارد چراکه مرکز بهداشت استان با هماهنگی اداره کل مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را انجام داده و خاتمه یافتن این طغیان را بطور قطعی اعلام می کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون موارد اندکی از ابتلا به این بیماری در استان وجود دارد که بصورت انتقال فرد به فرد است.

وی زمان اوج این طغیان را سه روز از 30 فروردین تا اول اردیبهشت امسال اعلام و اظهار کرد: دو دوره کومون ( پنهانی) این بیماری که هر دوره سه تا چهار روز است نیز سپری شده است.

صدری، طغیان بیماری ( اپیدمی) را زمانی دانست که تعداد افراد مبتلا به یک بیماری در شهرستان یا استانی از حد معمولی و طبیعی سال های گذشته بالاتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: بیماری های میکروبی و گوارشی هر سال با شروع فصل گرما شیوع می یابد و این یک امر طبیعی است.



*** مراجعه 9 هزار بیمار مبتلا به اسهال به مراکز درمانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مراجعه 9 هزار نفر از افراد مبتلا به بیماری تب و اسهال از 30 فروردین امسال به مراکز درمانی و بیمارستانهای این استان خبر داد.

صدری با تاکید بر اینکه هیچ مورد مرگ و میر در این طغیان بیماری نداشتیم، افزود: 70 درصد از بیماران مراجعه کننده به اسهال ساده مبتلا بودند و به صورت سرپایی درمان شدند.

وی با بیان اینکه 30 درصد بیماران مراجعه کننده به اسهال خونی ناشی از میکروب شیگلا ( بیماری شیگلوز) مبتلا بودند، اضافه کرد: حدود نیمی از این افراد بصورت سرپایی درمان و نیم دیگر بستری شدند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مراجعه به موقع مردم به مراکز درمانی و بیمارستان ها و مراقبت های خوبی که از آنها بعمل آمد، تعداد زیادی از بیماران بصورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.



*** هیچ مورد وبا یا اسهال آمیبی نداشتیم

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین گفت: هیچ مورد ابتلا به بیماری های وبا یا اسهال آمیبی در استان نداشتیم و همه مطالب و اخبار منتشر شده در این زمینه کذب است.

صدری توضیح داد: اگر بیماری وبا شیوع یابد با مرگ و میر همراه است و تبعات گسترده ای خواهد داشت که ما چنین چیزی در استان اصفهان نداشتیم.



*** مردم سبزی بخورند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست که سبزیجات و صیفی جات را از سبد غذایی خود حذف نکنند اما به هنگام مصرف آن مراحل سالم سازی و گند زدایی را بخوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه هیچ منعی برای مصرف سبزی وجود ندارد، افزود: ما نمی خواهیم کشاورزان ضرر کنند.

وی به کنترل و مراقبت های مرکز بهداشت درباره آب، غذا و سبزیجات اشاره و تصریح کرد: در طغیان بیماری تب و اسهال استان اصفهان با نمونه برداری های صورت گرفته مسجل شد که بیشترین عامل انتشار میکروب شیگلا، سبزیجات آلوده بوده است.

صدری تاکید کرد: بر اساس قانون استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری گیاهان مثمر و خوراکی مجاز نیست و تخلف محسوب می شود.

وی بدون اشاره به آمار و موارد آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب در اصفهان فقط به این جمله بسنده کرد که با هرگونه آبیاری سبزیجات و صیفی جات با پساب فاضلاب برخورد جدی می شود.

از سی ام فروردین امسال بیماری تب و اسهال ناشی از میکروب شیگلا در استان اصفهان و همچنین چهارمحال و بختیاری بصورت فراگیر شیوع یافت و در هفته نخست چند هزار نفر را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از دلایل اصلی شیوع این بیماری را مصرف سبزیجات آلوده عنوان کردند و از آبیاری برخی مزارع در استان با پساب فاضلاب خبر دادند.

این اتفاقات در هفته ای رخ داد که بعنوان هفته سلامت نامگذاری شده و شعار آن « ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» بود.

تعدادی از کشاورزان اصفهان نیز دیروز با حضور در مرکز بهداشت استان از وضعیت پیش آمده و بفروش نرسیدن محصولات سبزی و صیفی خود ابراز نگرانی کردند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در این زمینه گفت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان هیچگاه خبر یا اطلاعیه ای مبنی بر مصرف نکردن سبزیجات صادر نکردند بلکه بر سالم سازی و گند زدایی سبزیجات قبل از مصرف تاکید داشتند که این کار باید در تمام فصول سال انجام شود.

مهدی رفیعی با اشاره به مستندات این مرکز درباره آبیاری برخی مزارع صیفی جات در استان با پساب فاضلاب گفت: این مستندات را نمی توان انکار کرد.

بحث آبیاری محصولات کشاورزی بویژه سبزیجات با پساب فاضلاب در استان اصفهان بدلیل خشکسالی های چند سال اخیر مطرح است و مسئولان بارها بر نظارت و برخورد با این تخلف تاکید کرده اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار