کد خبر: ۳۳۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 01 December 2016

روزنامه ارماندر گزارشی با عنوان«برجام نفتی ایران در وین» با اشاره به این موضوع که اوپکی‌ها بر سر فریز نفتی به توافق رسیدند نوشت:«یکصد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور تعیین سیاست‌های تولید این سازمان روز چهارشنبه ٣۰ نوامبر (١۰ آذر) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شد. این نشست پس از نشست الجزیره به منظور توافق بر سر طرح فریز نفتی که از ماه‌ها پیش محل بحث و مناقشه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بود، برگزار شد. تحلیلگران حوزه انرژی این نشست را یکی از حساس‌ترین نشست‌های اوپک تلقی می‌کنند. پیش از این نشست اعلام شد که هدف این است که منافع اقتصادی بر انگیزه‌های سیاسی غلبه کرده و نفع جمعی اعضای این سازمان حاصل شود. بر اساس آخرین اخبار کشور‌های حاضر در نشست دیروز وین در مورد طرح «فریز نفتی» به توافق رسیدند. بر اساس این، توافق عربستان تولید نفت خود را کاهش و ایران آن را تا حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. این مساله به معنای پیروزی دیپلماسی نفتی ایران و احیای جایگاه کشور ما در زمینه تولید نفت است.»

محمود خاقانی نیز در یادداشتی در روزنامه ایرانبا عنوان«رهبری ایران در توافق <برد - برد> اوپک» نوشت:«بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد

و عربستان و متحدانش تسلیم منطق دیپلماسی انرژی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک شدند و اوپک توانست یک تصمیم اقتصادی برای کاهش 2/1 میلیون بشکه در روز بگیرد. مهم‌ترین مطلبی که در این توافق به آن اشاره شده است موقعیت نوین ایران در بازار نفت و اقتصاد جهانی پس از توافق برجام است و با وجود انتظاری که عربستان و همراهان حامیان این کشور داشتند که با انتخاب آقای ترامپ توافق برجام در لبه پرتگاه از هم پاشیدگی قرار گیرد، نظریه‌های مطرح شده از جمله توسط رئیس سازمان سیا که درصورتی که ترامپ برجام راقبول نکند امریکا باید هزینه گزافی پرداخت نماید عربستان را متقاعد کرد که بپذیرد با تصمیم جدید اوپک، ایران سهم تولید فعلی‌اش را حفظ کند و محدودیتی هم برای افزایش ظرفیت تولید نداشته باشد. برخی معتقدند که توافق اوپک ممکن است غیراوپکی‌ها را هم به فکر بیندازد که با کاهش تولید تا حدودی قیمت نفت خام در بازار را در رقمی که سرمایه‌گذاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی مقرون به صرفه باشد حفظ کنند . این رقم را بین 50 تا 60 دلار در هربشکه تخمین زده‌اند.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار