۲۱ سال از رویای مردم آباده برای داشتن فرودگاه گذشته است اما خبری از تحقق رویای آنان نیست.
کد خبر: ۳۳۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹ 23 November 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم:21 سال از رویای مردم آباده برای داشتن فرودگاه گذشته است اما خبری از تحقق رویای آنان نیست. فرودگاه آباده در سال 74 در زمینی به مساحت 257 هکتار برای هواپیماهای ایرباس 320 کلنگ‌زنی شد و پس از صرف 10 میلیارد ریال روند ساخت آن متوقف شد.

کمبود هواپیما در ناوگان هوایی کشور

مردم و مسئولان آباده هنوز چشم انتظار ساخت فرودگاه شمال فارس به مرکزیت این شهرستان هستند اما صحبت‌های رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نشان از خبر دیگری دارد. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: از 54 فرودگاهی که در کشور ساخته شده تنها 4 فرودگاه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و درآمدزا است.

به باور وی بسیاری از فرودگاه‌های کشور و از جمله فرودگاه آباده تحت تاثیر فشارهای سیاسی ساخته یا کلنگ‌زنی شده است. بدیعی‌فرد می‌گوید: « در شرایطی که ناوگان هوایی کشور از کمبود هواپیما رنج می‌برد و از هر 3 هواپیما 50 درصد زمین‌گیر است نمی‌توان انتظار داشت که هزینه گزاف صرف ساخت فرودگاه دیگری شود».

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس ساخت فرودگاه در یک منطقه باید جاذبه‌های خاص خود را داشته باشد به طور مثال باید از لحاظ جمعیتی یا تعداد سفرها به گونه‌ای باشد که ظرفیت راه‌اندازی پرواز را داشته باشد در صورتی که آباده چنین ظرفیتی ندارد.

آباده ظرفیت راه‌اندازی فرودگاه را دارد

محمدرضا زارع، فرماندار آباده اما نظر دیگری دارد، وی در گفت‌وگو با تسنیم از ضرورت‌های ساخت فرودگاه در این شهرستان سخن گفت. وی می‌گوید: فاصله 300 کیلومتری شهرستان آباده تا مرکز استان و فاصله 450 کیلومتری تا تهران و قرار گرفتن آباده در مسیر استان‌های یزد، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان نشان می‌دهد که این شهرستان ظرفیت راه‌اندازی فرودگاه را دارد.

به گفته فرماندار آباده  وجود دیگر شهرستان‌های شمالی استان و واحدهای صنعتی که در این شهرستان‌ها وجود دارد، ایجاب می‌کند که فرودگاهی در شمال فارس دایر تا سرویس‌دهی به مردم و واحدهای صنعتی داده شود.

به باور زارع در صورتی که فرودگاه راه‌اندازی شود با قسمت تجاری آن می‌توان بازارهای هدف موثری برای فروش و صادرات محصولات کشاورزی آباده و دیگر شهرستان‌های شمالی استان فارس پیدا کرد و رونق دوباره‌ای به کشاورزی این منطقه داد.

ساخت فرودگاه آباده هدر رفت اعتبارات است

در مقابل این دیدگاه مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نظر دیگری مطرح می‌کند. وی می‌گوید: آباده بین دو فرودگاه اصفهان و شیراز واقع شده و اگر این فرودگاه ساخته شود باز هم در عمل بدون استفاده باقی می‌ماند. بدیعی‌فرد معتقد است که آباده ظرفیت‌های لازم برای ساخت فرودگاه را ندارد و هر هزینه‌ای که برای ساخت فرودگاه شده یا در آینده بشود هدر دادن اعتبارات و سرمایه‌های کشور است.

« هزینه نگهداری، تامین امنیت، حقوق کارکنان فرودگاه بیش از ساخت آن است» این را مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس می‌گوید و می‌افزاید: در چنین شرایطی با توجه به مجموع دلایل ساخت فرودگاه آباده توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره این مطلب که ساخت فرودگاه می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی را ارتقا دهد، می‌گوید: می‌توان با مبالغ کمتر محصولات را به فرودگاه شیراز یا اصفهان رساند یا اینکه با حمل‌ونقل زمینی این کار را انجام داد چراکه میزان تولید و صادرات کشاورزی در منطقه شمال فارس به اندازه‌ای نیست که فرودگاهی برای این منظور احداث شود.

فرودگاه آباده، رویایی از دست رفته

با وجود اینکه در سال 92 نماینده این شهرستان از بررسی این پروژه در کمیسیون ماده 215 مجلس و پیگیری برای ساخت این فرودگاه خبر داده بود اما امروز به تماس‌های مکرر خبرنگار تسنیم برای دریافت نتیجه این امر پاسخ نداد.

20 سال پیش که کلنگ احداث فرودگاه بر زمین آباده خورد مردم این شهرستان رویایی در سر بافتند که امروز پس از گذشت این همه سال سخن از نقش بر آب شدن آن است. در حال حاضر فرودگاه آباده با همان امکانات اندکی که دارد با همکاری یک شرکت خصوصی مکانی برای آموزش خلبانی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار