رضا عبداللهی گفت: برخی شاعران شعرهای مذهبی و مداحی‌ها برای برانگیختن احساسات مردم از واژه‌های پیش‌ پاافتاده استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۳۱۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 28 October 2016

این شاعر  در گفت‌وگو با ایسنا درباره شعرهایی که در مداحی‌ها به کار می‌رود اظهار کرد: شعرهایی که در بیشتر مداحی‌ها به کار می‌روند شعرهایی هستند که آغاز و انجام ندارند و شعرهایی نیستند که در رابطه با شخصیت، عظمت و قداست ائمه (ع) به کار روند. شعرها بیشتر به زبان محاوره است و در آن‌ها از واژه‌های پیش پاافتاده  و فاقد ارزش که شایسته این خاندان نیست استفاده شده است. البته شاعران این نوع شعرها و مداحان به دنبال برانگیخته کردن احساسات مردم هستند و به نوعی مجبورند از این نوع واژگان استفاده کنند.

او با به‌کارگیری ضرب‌المثل «سال به سال، دریغ از پارسال» درباره ارزیابی خود از وضعیت این نوع شعر گفت: از سالیان قبل تا امروز، کاری در راستای بهبود وضعیت آن انجام نگرفته است و من تفاوتی احساس نمی‌کنم و فکر می‌کنم با مرور زمان نیز بهتر نخواهد شد.

عبداللهی با اشاره به نقدهایی که در زمینه به‌کارگیری شعرهای سست و کوچه بازاری در مداحی‌ها وجود دارد، به مداحان و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند پیشنهاد کرد از شعرهای شاعران متقدم که آثار آن‌ها هیبتی دارد و شاعران معاصر که در زمینه مذهبی کار کرده‌اند، استفاده کنند؛ شعرهایی که قابل تأمل و تعقل باشند. به گفته او، اکثریت هم به این شعرها گوش می‌دهند.

وی با بیان این‌که مداحان نباید به فکر و نوشته‌های خود اکتفا کنند گفت: برخی از شعرهایی که استفاده می‌شوند مشکل وزن و قافیه دارند. مداحان در گذشته و حدود ۵۰-۶۰ سال پیش بهتر عمل می‌کردند. آن‌ها باید مطالعه کافی در زمینه شعر داشته باشند و از وجود شاعران استفاده کنند.

عبداللهی همچنین با بیان این‌که مداحان خلاقیت ندارند افزود: آهنگ‌هایی که مداحان برای شعرهای مذهبی به کار می‌برند، تقلیدی از شعرها و آهنگ‌های خوانندگان خارج از کشور است که شعری را بر روی آهنگ می‌گذارند. زمانی که مخاطب درباره این خاندان بزرگ به فکر فرو می‌رود ناگهان متوجه می‌شود که این آهنگ فلان ترانه است.

او در ادامه گفت: مداحان نباید از این آهنگ‌ها برای جلب توجه و این‌که احساسات مردم را برانگیزند استفاده کنند.

این شاعر نداشتن اطلاعات کافی نسبت به ائمه اطهار (ع) را یکی دیگر از معضلات شعرهای مذهبی دانست و گفت: همان‌طور که گفتم مداحان و حتی شاعران به خود اکتفا نکنند و کتاب‌های مستند و متقن در این زمینه را مطالعه کنند و فقط به دنبال برانگیختن احساسات مردم نباشند و شجاعت و قداست این بزرگواران را در شعر بیاورند.

او با بیان این‌که شاعران برای برانگیختن احساسات مردم از تشنگی این بزرگواران استفاده می‌کنند اظهار کرد: امام حسین (ع) و معصومین به آب نیاز نداشتند. آگر آب می‌خواستند به قدری پیش خداند قرب داشتند که می‌توانستند به طور مثال تقاضای باران بکنند. پس این‌ها به خاطر آب نیست. به جای این مسائل، شاعران در شعرهای خود به فضایل ائمه (ع)، شجاعت، بردباری، صبوری، ایثار، مقاومت و ظلم‌ستیزی بپردازند.

رضا عبداللهی  درباره تأثیرات مداحی ضعیف در جامعه گفت: به نظر من با مداحی ضعیف شأن و شخصیت این خاندان را پایین می‌آورند و عظمت آن‌ها فراموش می‌شود. شما اگر بپرسید، خیلی‌ها نمی‌دانند برای چه این اتفاقات افتاد و چرا گریه راه می‌اندازند. از شجاعت بزرگان نمی‌گویند.

او در پایان ابراز امیدواری کرد توجه به شعرهای مذهبی محدود به ایام عزاداری و ولادت نباشد و همیشه به دنبال این موضوع باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار