مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دیروز اعلام کرد که در حال رایزنی برای خرید اتوبوس‌های یورو۶ به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان از خارج هستیم.
کد خبر: ۳۱۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰ 24 October 2016
به گزارش تیتر شهر، پیمان سنندجی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین از خودروی جدید بی‌آرتی رونمایی کرده بود و گفته بود که این اتوبوس ها یورو 6 ، دارای استانداردهای جهانی است و قیمت آن براساس مذاکرات صورت‌گرفته 800 میلیون تومان است.
این اقدام شرکت اتوبوسرانی در حالی اتفاق می‌افتد که در گذشته نیز کشور ما تجربه واردات اتوبوس و مینی بوس چینی را داشته است این در حالی است که که تمام این دستگاهها علاوه برنداشتن کارایی، کیفیت لازم را هم نداشتند و در عین حال به گفته بهلول حسینی،نماینده مجلس شورای شهر تهران  این اقدام با رویکرد اقتصاد مقاومتی منافات جدی دارد.
کارشناسان معتقدند خودروهای چینی به دلیل کیفیت نه چندان بالای این محصولات، در بازار این کشور جایگاهی ندارند و پرفروش ترین خودروهای این بازار خودروهایی با برند غیرچینی از جمله فولکس واگن، وولینگ، هیوندای، تویوتا، بیوک، نیسان،اسکانیا هستند.
حسینی،نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است وارد نکردن اتوبوس از کشور چین را یکی از راه های حفظ استانداردها در ناوگان اتوبوس های جاده ای و حمل و نقل عمومی است.
او می‌گوید: وارد کردن قطعات اتوبوس و مونتاژ کردن در ایران بهتر از واردات اصل اتوبوس و به صلاح کشور است چون به ایجاد اشتغال و حتی تداوم شغل هایی که در ارتباط با کارخانجات اتوبوس سازی است، کمک می کند.
منصور سبحانی، کارشناش خوردو نیز معتقد است به جای استفاده ۱۰ ساله از اتوبوس های تولید داخل به سمت اتوبوسهایی می رویم که تنها ۵ سال توان کار کردن دارند. به گفته او تمام اتوبوس هایی که از چین وارد کشور می شود جز آسیب، هیچ پیامد دیگری ندارد و در عین حال انگیزه تولید کنندگان داخلی را نیزاز بین می‌‌برند.
مشکلاتی همچون قاچاق سوخت توسط رانندگان، نصب باک اضافه و دستکاری اتوبوس، بی توجهی به انجام معاینه فنی و ملزم نبودن رانندگان برای مراجعه و انجام بازدیدهای دوره ای ، قیمت گران قطعات و استفاده از قطعات و لاستیکهای چینی و دست دوم، بالا بودن سرعت مجاز، آموزش ندیدن رانندگان و بعضا اعتیاد آنها منجر به حوادث جاده ای دلخراشی می شود که به پای شرکتهای تولید کننده نوشته می شود و هزینه این کم کاریها در فضای رسانه ای و افکار عمومی به جای شناسایی مقصران اصلی به گردن اتوبوسازان داخلی می افتد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار