مجمع جهانی اقتصاد هر سال گزارش رقابت پذیری جهانی درباره وضعیت اقتصادهای جهان را منتشر می‌کند و به بررسی آمار حوزه‌های مختلف از وضعیت بانک‌ها تا پیشرفتگی شرکت‌ها در هر کشور می پردازد و سپس از این آمار برای تهیه تصویری از اقتصاد هر کشور استفاده می‌کند.
کد خبر: ۳۱۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 24 October 2016
به گزارش ایسنا یکی از مواردی که مورد بررسی مجمع جهانی اقتصاد قرار گرفته است، نوآوری است که مسائلی مانند کیفیت تحقیقات علمی در دانشگاهها، هزینه شرکت‌ها در بخش تحقیقات و توسعه، همکاری میان دانشگاهها و صنعت، امتیازهای انحصاری و شمار مهندسان و دانشمندان یک کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر به بررسی ۱۵ کشوری پرداخته که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بالاترین رتبه را از نظر نوآوری بدست آورده‌اند. این کشورها عبارتند از:

۱- سوییس (۵.۸)

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سوییس بدون شک یکی از پرثمرترین اکوسیستمهای نوآوری جهان را دارد که دربرگیرنده سیاست کارآمد در عرصه محیط و زیرساخت، برتری آکادمیک، ظرفیت بی بدیل برای جذب استعدادها، شرکت های چندملیتی بزرگ که اغلب در بخش خود پیشتاز هستند و همچنین شبکه فشرده‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط در سراسر بخش ها که به کیفیت و اشتیاق برای نوآوری شهرت دارند، است.

۲- رژیم صهیونیستی (۵.۷)

رژیم صهیونیستی یک هاب بزرگ برای شرکت های نوپا در عرصه امنیت سایبر به شمار می رود و بسیاری از کارآفرینان آینده توسط نیروی امنیت سایبر ارتش رژیم صهیونیستی تعلیم داده می‌شوند.

۳- فنلاند (۵.۷)

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، فنلاند از نظر نوآوری در موقعیت خوبی قرار دارد زیرا ظرفیت نوآوری با وجود مهندسان و دانشمندان و درجه عالی همکاری میان دانشگاه ها و صنعت حمایت شده است. دولت فنلاند سازمانی به نام Tekes دارد که اعتبار تحقیقات و توسعه دانشگاه ها و همچنین پروژه های نوآوری شرکت ها را تامین می کند.

۴- آمریکا (۵.۶)

اگر «نوآوری» و «آمریکا» در یک جمله آورده شود، همه به سیلیکون والی فکر می کنند اما نوآوری در همه ایالت های آمریکا وجود دارد و مکان هایی مانند ماسوچوست که M.I.T در آن واقع شده و هاروارد هاب فناوری به شمار می روند. شاید آمریکا در زمینه تبدیل ایده‌های دانشگاهی به کسب و کارهای فناوری موفق مانند فیس بوک و اسنپ چت، بهترین در دنیا باشد.

۵- آلمان (۵.۶)

برلین یکی از برترین هابهای فناوری در اروپا و خانه شرکت هایی مانند ساوند کلود و بانک N۲۶ است. مجمع جهانی اقتصاد می گوید این کشور به گسترش مرزهای نوآوری ادامه می‌دهد و در ارکان آمادگی فناوری، نوآوری و پیشرفتگی کسب و کار، در رتبه بالایی قرار دارد.

۶- سوئد (۵.۴)

سوئد در یک دهه تجربه‌های فناوری جذابی مانند شرکت پرداخت آنلاین کلارنا به ارزش ۲.۲۵ میلیارد دلار و شرکت نوپای کارت خوان قابل حمل iZettle و Spotify به ارزش هشت میلیارد دلار داشته است. مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید سوئد با کسب امتیاز بالا در آمادگی فناوری و حضور در ۱۰ رتبه اول نوآوری، برای پیش رفتن به سوی انقلاب صنعتی چهارم به خوبی مجهز است. با این همه شمار مهندسان و دانشمندان این کشور رو به کاهش است که لزوم تجدید تلاشها برای سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و مهارتها را به منظور تضمین رقابت پذیری بلندمدت و ظرفیت نوآوری یادآور می شود.

۷- هلند (۵.۴)

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هلند در زمینه کیفیت موسسات تحقیقات علمی (رتبه چهارم) و نزدیکی ارتباط میان دانشگاه ها و بخش خصوصی (رتبه پنجم) امتیاز بالایی را کسب کرده است. اخبار موفق از نوآوری اجتماعی در هلند متداول است.

۸- ژاپن (۵.۴)

روزهای اوج خلاقیت ژاپن در دهه ۱۹۹۰ بود که شرکت‌هایی مانند سونی و نینتندو سازنده دستگاه های بازی قابل حمل بودند. اما این کشور امروز با سالمندی جمعیت و کسری بودجه عظیم دست و پنجه نرم می کند. مجمع جهانی اقتصاد می گوید موسسات عالی با کیفیت و هزینه شرکت ها در بخش تحقیقات و توسعه و همچنین وجود دانشمندان و مهندسان در محیط بسیار نوآورانه این کشور نقش داشته است. با این همه به نظر می رسد توان نوآوری ژاپن رو به تحلیل است و این کشور که در فاصله سال۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در رتبه پنجم قرار داست، سه رتبه سقوط کرده و در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

۹- سنگاپور (۵.۳)

با وجود اینکه در رتبه نهم برای نوآوری قرار گرفته است، اما در واقع این یکی از نقاط ضعف سنگاپور است. این کشور در رتبه بندی رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد در رتبه دوم قرار گرفته و ضعف نسبی برای نوآوری یکی از مواردی است که مانع شده این کشور در جایگاه برتر قرار گیرد.

۱۰- دانمارک (۵.۱)

دانمارک در فناوری انرژی تجدیدپذیر یک پیشروی جهانی است و ۱۴۰ درصد از نیازهای انرژی این کشور با نیروی بادی تامین می شود. این کشور در سال ۲۰۱۲ با هدف تشویق نوآوری در حوزه‌هایی که تقاضای بازار بزرگتری وجود دارد، یک راهبرد نوآوری جدید را آغاز کرد.

۱۱- تایوان (۵.۱)

تایوان در سال ۲۰۱۴ برای عالی‌ترین نوآوری‌ها یا طراحی‌ها که به کسب و کار سودمند تبدیل می شوند، یک جایزه نوآوری ریاست جمهوری به ارزش ۶۶ هزار و ۸۵۸ دلار اعلام کرد تا رشد تولید ناخالص داخلی راکد این کشور تحرک پیدا کند. این کشور در گزارش فناوری جهانی بلومبرگ در سال ۲۰۱۴ در زمینه فعالیت امتیاز انحصاری رتبه برتر را بدست آورد.

۱۲- نروژ (۵.۱)

نروژ در سال ۲۰۰۴ «نوآوری نروژ» که یک بانک دولتی و شرکت سرمایه گذاری است را تاسیس کرد. این نهاد بیش از ۵۰۰ نفر را بکار گرفته و در همه بخش ها از حمل و نقل دریایی گرفته تا زیست فناوری سرمایه گذاری کرده است.

۱۳- انگلیس (۵)

انگلیس با فعالیت شرکت های بزرگ فعال در فناوری مالی مانند «فاندینگ سرکل» و «ترانسفر وایزن» در حال گذار از یک رونق حاصل از فناوری است. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، انگلیس همچنان یکی از رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان است، اما برگزیت احتمالا بواسطه کالاها و بازارهای مالی و همچنان اندازه بازار و احتمالا نوآوری، تاثیر منفی بر رقابت پذیری انگلیس خواهد گذاشت.

۱۴- اتریش (۵)

پس از گذشت دو دهه رشد پایدار، رشد هزینه مربوط به تحقیقات و توسعه پس از دوران بحران مالی آهسته شده و محدودیت ها در خصوص هزینه تحقیقات و در توسعه در بودجه کنونی شدید است.

۱۵- بلژیک (۵)

بلژیک یک امتیاز متوسط درباره نوآوری دریافت کرده، اما برای اینکه در میان ۱۵ کشور برتر قرار گیرد، کافی بوده است. با وجود رتبه خوبی که بلژیک دارد، مجمع جهانی اقتصاد به ظرفیت ناکافی برای نوآوری به عنوان ششمین عامل مشکل ساز برای انجام کسب و کار در این کشور اشاره کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار