یادداشت روز؛
تابناک اصفهان: حجت الاسلام محمد رضا زائری در ستون هفتگی خود در روزنامه خراسان نوشت: هر چيزي به اندازه اهميت و ارزش و اثرگذاري و موقعيتش دچار آسيب و آفت مي شود و هر چه اين ارزش و جايگاه بالاتر باشد ميزان تهديد بيشتر است.
کد خبر: ۳۰۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ 09 October 2016

به گزارش تابناک اصفهان، حجت الاسلام محمد رضا زائری در ستون هفتگی خود در روزنامه خراسان نوشت: هر چيزي به اندازه اهميت و ارزش و اثرگذاري و موقعيتش دچار آسيب و آفت مي شود و هر چه اين ارزش و جايگاه بالاتر باشد ميزان تهديد بيشتر است.

سيب زميني و پياز را توي گوني مي ريزند ولي سكه طلا و جواهرات را توي گاوصندوق مي گذارند زيرا تهديد و خطر نسبت به طلا و جواهرات بيشتر است.

ايمان و اعتقاد مؤمن از مقام والاي توحيد گرفته تا اعمال عبادي روزمره نيز همواره در معرض تهديد و خطر و آفت و آسيب است.

به همين دليل در معارف ديني ما هميشه به مراقبت از اعتقادات و اعمال تأكيد شده و از ما خواسته اند تا مسير زندگي خود را بر اساس مقايسه با الگوي ثابت پيامبر و اهل بيت عليهم السلام در عرضه به عالمان صالح و بزرگان دين كنترل كنيم و مستمرا از سلامت رويكرد خود مطمئن شويم.

در شيوه ها و آيين هاي سوگواري و عزاداري سالار شهيدان نيز مثل هر موضوع مهم و ارزشمند ديگري زمينه آسيب و آفت فراوان است و اگر تهديدها و توطئه هاي حساب شده دشمنان نيز نبود باز هم تحولات اجتماعي و گذر زمان باعث اين نگراني بود چه رسد به شرايطي كه نقشه هاي دقيق براي انحراف اين نهاد مهم اجتماعي وجود دارد.

تنها مروري گذرا بر برخي نمونه هاي عزاداري كه عكس و فيلم و صوت شان در شبكه هاي اجتماعي و فضاي اجتماعي منتشر مي شود براي درك ميزان تهديد و سطح خطر كافي است، اما اكنون چه بايد كرد؟

معمولا نخستين چيزي كه در اين موقعيت گفته و نوشته مي شود اين است كه : "نهادهاي مسؤول مانند سازمان تبليغات و نيروي انتظامي بايد با انحرافات و تخلفات برخورد كنند!"

هرچند اين منش و روش سالهاست كه امتحان خود را پس داده و هيچ جا (جز در برخوردهاي قانوني حداقلي و اضطراري ) كارايي و نتيجه ندارد ، اما اگر هم مؤثر بود در موضوعي كه جنس اعتقادي و ارزشي دارد قطعا نتيجه نمي دهد و شايد به عكس خود تبديل شود.

اصلاح آفات هيات ها و عزاداري ها با دستور سازمان تبليغات و برخورد قانوني پليس نمي شود بلكه بايد به مرور سطح معرفت و آگاهي مخاطب را بالا برد و علايق و پسند عمومي را تغيير داد.

افزايش آگاهي و معرفت عمومي ، عرضه نمونه هاي جذاب و مناسب ، اطلاع رساني صحيح و گسترده ، حفظ جايگاه و شأن رسانه ملي در نمايش و پخش عزاداري هاي شايسته ، حفظ حرمت پيرغلامان و خادمان قديمي و اصيل و پرهيز از آلودن صفاي مجالس حسيني به گرايشها و علايق جناحي و حزبي مي تواند به مرور از ميزان اين مشكل كم كند.

اگر ذائقه مردم در مصرف محصولات و خدمات فرهنگي و ديني ارتقا يابد، به طور طبيعي خود مردم به جايي مي رسند كه تشخيص درست مي دهند و به هر جايي نمي روند و پاي هر منبري نمي نشينند و هر كاري نمي كنند و هر چيزي را نمي پسندند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار