گزارش روز؛
تابناك اصفهان: هر چند به گفته رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان، استان از حیث تعداد متخصصان روان پزشکی وضعیتی مطلوب دارد، اما یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد، به ازای حدود هر 40 هزار اصفهانی، تنها یک روان پزشک در استان وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 28 September 2016
تابناك اصفهان: هر چند به گفته رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان، استان از حیث تعداد متخصصان روان پزشکی وضعیتی مطلوب دارد، اما یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد، به ازای حدود هر 40 هزار اصفهانی، تنها یک روان پزشک در استان وجود دارد. سید مرتضی واعظی با بیان اینکه 135 روان پزشک در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، به اصفهان زیبا می گوید: «وضعیت اصفهان عالی نیست، اما بعد از پایتخت بهترین وضعیت را داراست». واعظی معتقد است در صورتی که برخی موانع مراجعه به روان پزشک رفع شود، در استان به بیش از 200 روان پزشک نیاز خواهیم داشت.

برای هر 10 هزار نفر، یک روان پزشک

رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان در این خصوص می گوید: « بسیاری از شهروندان همچنان به دلیل اینکه مراجعه به روان پزشک را معادل با بیمار روانی قلمداد می کنند،‌ از رجوع به این پزشکان خودداری می کنند».واعظی با بیان اینکه این بیماران معمولا اجازه می دهند تا بیمار کهنه شود و بعد به پزشک مراجعه می کنند، ادامه می دهد: «این بیماران به اشتباه به متخصصان مغز و اعصاب و یا متخصصان داخلی مراجعه و درمان خود را از این طریق پیگیری می کنند». وی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد از بیماران ما به متخصصان مغز واعصاب مراجعه می کنند، اضافه می کند: «در حالی بسیاری از این بیماران دچار اختلالات و یا بیماری های خفیف روانی هستند که با روان پزشک به راحتی درمان می شود».

وی در پاسخ به این پرسش که استاندارد جهانی برای تعداد روان پزشکان چگونه تعریف می شود نیز می گوید: « بر اساس استاندارد به ازای هر 10 هزار نفر باید یک روان پزشک داشته باشیم». هر چند بر اساس این استاندارد و با در نظر گرفتن جمعیت تقریبا پنج میلیون نفری استان باید حدود 500 روان پزشک در استان داشته باشیم، اما رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان وجود 135 روان پزشک را مطلوب ارزیابی می کند. واعظی ادامه می دهد: « این تعداد در حال حاضر متناسب با مراجعه بیماران است و در درمان این بیماران با مشکل خاصی مواجه نیستیم».

رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان روند افزایش فرهنگ مراجعه بیماران به روان پزشکان در استان را مطلوب ارزیابی می کند و می گوید: «با روندی که فرهنگ مراجعه ویژه به روان پزشک در حال نهادینه شدن است، به تعدادی پزشکان بیشتری در آینده نیاز خواهیم داشت». هر چند بنا بر آمار منتشر شده از 100 کشور هنوز بسیاری از کشورها با کمبود روان پزشک روبه‌رو هستند، نتایج تحقیقات نشان می دهد از بین 100 کشور جهان 20 کشور طبق استاندارد جهانی؛ یعنی بیش از 10 روان پزشک به ازای هر 100 هزار نفر دارند. اما در ایران آمارهای قابل تاملی در خصوص تعداد پزشکان و بیماران مبتلا وجود دارد. بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص ایران، 3/6 بودجه بهداشت ایران به بیماری‌ های روان اختصاص پیدا می‌کند. درحالی‌ که چندی پیش معاون وزیر بهداشت خبر از وجود یک روان پزشک به ازای هر 30 هزار نفر داده بود.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود ادعا کرده است به ازای هر 60 هزار ایرانی تنها یک روان پزشک در کشور وجود دارد. این آمار در مورد روان شناسان 2/19 روان شناس به ازای 100 هزار نفر است، آمار سال 2014 این سازمان نیز نشان می‌دهد که به ازای هر 100 هزار نفر، ۷۶,۱ روان پزشک در ایران حضور دارد.

افسردگی 15 درصدی!

این آمار در حالی است که بسیاری از بیماران روانی در کشور شناسایی نشده اند و آمار دقیقی نیز از تعداد این بیماران در دست نیست. غلامرضا میرسپاسی، رییس انجمن علمی روان پزشکان ایران معتقد است، از هر 10 نفر ایرانی، دو نفر بیماری روانی دارند. زه‌ نژاد، سرپرست ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن کشور که معتقد است تا کنون بیش از 90 هزار بیمار روانی مزمن در کشور شناسایی شده‌ است، پیش‌بینی کرده تعداد واقعی بیماران روانی مزمن در کشور حدود 200 هزار نفر باشد که 100 هزار بیمار روانی هنوز شناسایی نشده‌اند.

رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان که معتقد است، به طور معمول حدود 10 تا 15 درصد جامعه با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، در ادامه می گوید: «حدود 50 درصد از افراد نیز برای یک دوره کوتاه مدت افسردگی را تجربه می کنند». وی در خصوص تعداد روان پزشکان در دیگر کشورها، انگلیس را مثال زده و می گوید: «در این کشور تعداد روان پزشکان، حدود یک سوم دیگر متخصصان است».

کمبود تخت نداریم

این متخصص بیماری های روانی از فعالیت حدود 90 روان پزشک در شهر اصفهان خبر داده و ادامه می دهد: «حدود 25 درصد روان پزشکان استان مطب خصوصی دارند و غالبا در مراکز و بیمارستان های درمانی ویژه بیماران روانی خدمت می کنند». واعظی استان اصفهان را از حیث خدمات ویژه روان پزشکی مطلوب ارزیابی و عنوان می کند: «به میزان کافی تخت بستری در استان وجود دارد. 250 تخت در بیمارستان فارابی، 350 تخت در بیمارستان شهید مدرس و 80 تخت در بیمارستان نور وجود دارد». وی اضافه می کند: «16 روان پزشک در بیمارستان فارابی، 15 تخت در بیمارستان شهید مدرس در حال فعالیت هستند».

این متخصص بیماری های روانی همچنین به فارغ التحصیلی سالیانه هشت الی 12 روان پزشک از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره می کند. رییس انجمن روان پزشکان شاخه اصفهان نبود بیمارستان خصوصی ویژه نگهداری بیماران روانی را کمبود کنونی استان در این حوزه می داند و تاکید می کند: «به خاطر این خلأ، بخشی از بیماران اصفهانی برای درمان به پایتخت مراجعه می کنند».

* روزنامه اصفهان زيبا - حسين اسدي
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
این جماعت هر نفرشون 40000 نفرو روانی میکنن. روانشناس میخوان چی کار؟!!!
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
لابد به روانپزشک نیاز نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار