خزان بدون بارش؛
تابناک: هر چند پاییز خنک تری در انتظار اصفهانی هاست، اما کاهش و تاخیر بارش ها، افزایش آلودگی هوا و تعداد روزهای آلوده را برای اصفهان به ارمغان می آورد.
کد خبر: ۳۰۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 27 September 2016
تابناک اصفهان: هر چند پاییز خنک تری در انتظار اصفهانی هاست، اما کاهش و تاخیر بارش ها، افزایش آلودگی هوا و تعداد روزهای آلوده را برای اصفهان به ارمغان می آورد. مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با بیان این مطلب اظهار داشت: دو فاکتور باد و باران به رفع آلودگی هوا کمک زیادی می کند، ولی به دلیل اینکه پاییز پربارشی در پیش نداریم؛ آلودگی هوا نیز بیشتر می شود. مجید بیجندی پیش بینی وضعیت جوی استان در فصل زمستان را زود هنگام دانست و گفت: پیش بینی های ما سه ماهه است که در آینده اطلاع رسانی می شود.

با تعطیلی مدارس مخالفم!
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: پیش بینی های سه ماهه هواشناسی استان نشان می دهد در پاییز  امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بی شک تعداد روزهای آلوده افزایش خواهد یافت. این مقام مسوول ضمن تاکید بر اینکه پاییز سال جاری پدیده آلودگی هوا تشدید خواهد شد، گفت: به دلیل پایداری جو، آلودگی هوا پایداری بیشتری خواهد داشت. وی در خصوص موضع هواشناسی اصفهان برای پیشنهاد تعطیلی یک ماهه مدارس و دانشگاه ها نیز تاکید کرد: با اینکه سلامتی شهروندان بسیار اهمیت دارد، اماتعطیلی راه خوبی نیست.بیجندی افزود: به نظر ما تعطیلی آخرین و بدترین تصمیم است؛ چنانکه سال گذشته نیز حداقل تعطیلی را داشتیم.         
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی اصفهان در پاسخ به این پرسش که با افزایش آلودگی هوا در پاییز  بارش باران های اسیدی وجود دارد، اظهار داشت: این نوع بارش تنها در شرایط خاص رخ می دهد که این شرایط در حال حاضر  در  استان وجود ندارد . نوید حاجی بابایی ضمن بیان اینکه امکان پیش بینی بارش های اسیدی وجود ندارد، افزود: بعید می دانیم چنین اتفاقی در استان رخ دهد.

خشکسالی 80 درصدی
بخش مهمی از این نشست خبری به ارائه گزارش مدیر کل هواشناسی اصفهان از آخرین وضعیت خشکسالی استان اختصاص پیدا کرد. آمار و ارقام بیجندی نشان داد که استان در میان مدت و بلند مدت از حیث خشکسالی وضعیت چندان مناسبی ندارد.  بیجندی با بیان اینکه 80 درصد جمعیت استان تحت تاثیر خشکسالی است، در این خصوص گفت: تنها 20 درصد مساحت استان از حیث خشکسالی در وضعیت نرمال قرار دارد.وی ادامه داد: در مدت هفت ساله 70 درصد مساحت استان دچار خشکسالی خفیف و متوسط شده است. بیجندی با بیان اینکه استان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه در وضعیت خشکسالی متوسط و خفیف قرار گرفته است، اظهار داشت: در دوره میان مدت 36 ماهه منتهی به اول شهریور نیز  استان دچار خشکسالی خفیف و متوسط شده است.

رتبه سو کم بارش ها
مدیر کل هواشناسی استان تاکید کرد: در بلند مدت نیز وضعیت خشکسالی شدید مشهود است. بیجندی در ادامه آمارهای نگران کننده ای از کاهش بارش در استان اصفهان ارائه کرد. وی در این خصوص گفت: اصفهان از حیث کاهش بارش ها و کم بارشی نسبت به سال گذشته در جایگاه سوم و از حیث بلند مدت در جایگاه چهارمین استان قرار گرفته است.  این مقام مسوول به کاهش 14 درصدی بارش ها در سال 94-95 نسبت به سال 93-94 اشاره و عنوان کرد: در سال 95 نیز نسبت به بلند مدت با کاهش27 درصدی بارش ها مواجه هستیم. بیجندی بارش در شهر اصفهان را بسیار کم ارزیابی و عنوان کرد: میانگین بارش ها از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا 31 شهریور ماه 117 میلی متر گزارش شده و این در حالی است که بارش در اصفهان، در مجموع 57 میلی متر بوده است.مدیر کل هواشناسی استان همچنین از کاهش بارش ها در کوهرنگ نیز خبر داد و گفت: در بلند مدت 12 درصد و نسبت به سال گذشته در این منطقه کاهش بارش داشته ایم.وی تاکید کرد: بارش ها در اکثر مناطق استان به استثنای برخی منطق غربی خوب نبوده است. بیجندی در مجموع تابستان امسال را نسبت به سال گذشته گرم تر  ارزیابی کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: شهریور امسال حدود دو درجه گرم تر از شهریور سال قبل بود.مدیر کل هواشناسی استان ادامه داد: شهریور سال جاری نسبت به بلند مدت نیز  1.5 درجه گرم تر گزارش شد.وی تیر ماه امسال را یک درجه گرم تر از تیر ماه سال قبل دانست و عنوان کرد: مرداد ماه امسال نیز نسبت به بلند مدت حدود یک درجه خنک تر گزارش شد. بیجندی در ادامه از  تاخیر بارش ها در پاییز  نیز خبر داد و گفت: در مجموع پاییز امسال نسبت به سال قبل خنک تر خواهد بود.  وی همچنین به برخی نتایج اجرای طرح تهک«توسعه هواشناسی کاربردی» در استان نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص برای کشاورزان در سال گذشته و سال جاری به ترتیب تا کنون هزار و 100 و هزار و 600 ساعت برنامه آموزشی برگزار کردیم. این مقام مسوول ادامه داد: در سال جاری  15 کارگاه «توسعه هواشناسی کاربردی» برگزار کردیم و 102 مورد توصیه هواشناسی نیز به آنها ارائه کرده ایم.   بیجندی افزود: با توجه به پیش بینی تاخیر در دریافت بارش ها به کشاورزان مناطق غرب و جنوب غربی استان توصیه می کنیم که کار کشت دیم را با دو هفته تاخیر  نسبت به تقویم زمانی کشت انجام دهند.مدیر کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: در سایر نقاط استان نیز با توجه به مخاطره ای که کشت دیم دارد، توصیه می کنیم کشاورزان از کشت دیم خودداری کنند.حسین اسدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار