آمستردام را دوچرخه دوست‌ترین شهر دنیا می‌نامند چرا که بیش از ۵۰ درصد حمل و نقل درون‌شهری آن با استفاده از دوچرخه انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۰۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ 24 September 2016
توسعه روزافزون شهرها و به تبع آن افزایش وسایل نقلیه، گسترش ترددها و پاسخگو نبودن معابر مشکلات متعددی در زندگی روزمره مردم ایجاد کرده و بروز آلودگی زیست محیطی را در کلان‌شهرها به دنبال داشته است.

امروز بسیاری از شهرها بزرگ دنیا و کلان‌شهرها از مشکلی به نام ترافیک رنج می‌برند، مسئله‌ای که جدا از هدررفت هزینه‌ها، منابع ملی، زمان و ایجاد معضلات متعدد در زندگی مردم، اثر سوء در محیط زیست داشته تا جایی که دوستداران محیط زیست همواره مهم‌ترین مطالبه گران رفع معضل ترافیک در شهرها هستند.

استفاده از دوچرخه؛ صرفه جویی در وقت و انرژی

در شهرهای مختلف دنیا راهکارهای متعددی برای رفع مشکل ترافیک اندیشیده شده است اما همه کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک بر این نکته تاکید دارند که جز با توسعه حمل و نقل عمومی در شهر، برون‌رفت از مشکل ترافیک امکان‌پذیر نخواهد بود. اما در کنار توسعه روزافزون راه‌ها، معابر و آزادراه‌های شهری، با توسعه فزاینده تولید و عرضه وسایل نقلیه هیچ‌کدام از این زیرساخت‌ها به درستی پاسخگو نخواهند بود و مشکل ترافیک و هدر رفت وقت شهروندان روز به روز افزایش خواهد یافت.

کشورهای پیشرفته دنیا اما امروز بیشتر نظر کارشناسان حوزه حمل و نقل را محترم می‌شمارند و راهکارهای بلندمدت را موثرتر دانسته و در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌دهند. توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مترو، تاکسی و... و توجه به راهکارهای تشویقی جدید برای مصرف کمتر انرژی( بنزین و گازوئیل و ...)، بهبود مشکل ترافیک و در کنار آن حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اموری است که به اولویت جدی کلان‌شهرهای مهم دنیا تبدیل شده است.یکی از این راهکارها اجرای طرح دوچرخه شهری است.

شهر موفق در زمینه دوچرخه شهری

نمونه موفق و بارز اجرای طرح دوچرخه شهری در دنیا شهر آمستردام هلند است. در این شهر که در گذشته به عنوان یکی از پرتراکم‌ترین شهرها از نظر ترافیکی مطرح بوده و از معضل کندی تردد رنج می‌برده است، امروز دوچرخه یکی از وسایل نقلیه رایج حمل و نقل است. در واقع آمستردام را دوچرخه دوست‌ترین شهر دنیا می‌نامند چرا که بیش از 50 درصد حمل و نقل درون‌شهری آن با استفاده از دوچرخه انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دوچرخه در این شهر اروپایی از خودروها بیشتر بوده و مردم اقبال بیشتری به استفاده از دوچرخه در این شهر دارند.

در برخی دیگر شهرهای دنیا از جمله پکن، ارزان‌ترین و سریع‌ترین وسیله نقلیه دوچرخه است.

کرایه کردن دوچرخه در شهر آنتورپ بلژیک

در اروپا به خصوص در بلژیک، دوچرخه یک وسیله نقلیه رایج است. یاد گرفتن دوچرخه سوارى و شنا در دوران دبستان اجباری است و همه کودکانی که دوره 6 ساله دبستان را طى مى کنند، به این دو ورزش مسلط هستند.

در بلژیک قوانین و امکانات هم دست به دست هم داده اند تا دوچرخه سوارى را براى استفاده عموم آسان کنند. در تمام خیابان ها به موازات خط عابر پیاده یک خط ویژه براى دوچرخه، اسکوترهاى برقى و موتورهایی که زیر ٤٥ کیلومتر سرعت دارند، وجود دارد. رنگ این راه ویژه معمولاً با پیاده رو و کف خیابان فرق دارد و شبرنگ گذارى شده تا در تاریکى هم قابل تشخیص باشد. چراغ هاى راهنمایى هم علاوه بر ماشین ها و عابر پیاده براى دوچرخه سوارها هم سبز و قرمز دارد.

دوچرخه هاى ساده و موتورهایی که زیر 45 کیلومتر سرعت دارند نیاز به گواهینامه ندارند؛ فقط  کلاه ایمنى اجباری است و دوچرخه باید به چراغ جلو و چراغ عقب و مه شکن مجهز باشد.

شهردارى شهر  آنتورپ (Antwerpe)، حدود 3 سال پیش ایستگاه هاى دوچرخه براى استفاده عموم را ایجاد  کرد. شهرداری این شهر تقریباً در همه شهر با فواصل خیلى کم، مثلاً هر یک کیلومتر، ایستگاه دوچرخه راه اندازى کرده است. این دوچرخه ها متعلق به شهرداری است و جابه جایى، تعمیر و نگهداری شان را نیز به عهده دارد.


براى استفاده از این امکان باید یا مستقیما به شهردارى مراجعه کنید و یا بصورت آنلاین تقاضاى یک کارت مخصوص الکترونیکى بدهید که یک روز بعد با پست به آدرس شما ارسال می شود. همه اطلاعات اسم، آدرس، تاریخ تولد شما و... در آن ثبت است.  کارت ها را باید شارژ کنید و بر اساس میزان استفاده، در آن پول بریزید.

برای استفاده از دوچرخه به یک ایستگاه می روید و کارت را جلوى دستگاه کارت خوان مى گذارید تا اسکن شود. بعد یکى از دوچرخه هایى را که به میله با قفل هاى مخصوصى بسته شده را انتخاب می کنید. مبلغ کمتر از ١ یورو براى استفاده تا ٢٤ ساعت از شارژ شما کم می شود. سپس  قفل الکترونیکى دوچرخه انتخابی آزاد می شود.

اگر فراموش کرده باشید کارت را شارژ کنید و پولى در آن نداشته باشید براى یک بار استفاده مى توانید دوچرخه را بردارید و به محض اینکه کارت را دوباره شارژ کردید، هزینه استفاده قبلی از موجودى جدید کم خواهد شد. ولى اگر بخواهید این کار را تکرار کنید بدون اینکه پول دفعه قبل را پرداخت کرده باشید، حساب کارت بسته می شود.

هر زمان لازم باشد دوچرخه در دسترس شماست. فواصل ایستگاه هاى دوچرخه کم و تقریبا در همه جا دوچرخه پیدا می شود. لازم هم نیست دوچرخه را  به همان جایى که تحویل گرفته بودید، برگردانید. هرجا که خواستید به یکی از ایستگاه ها، هرجا که قفلى آزاد باشد می توان تحویل داد. دوچرخه را به گیره مخصوص آویزان، کارت را اسکن و گزینه پس دادن را انتخاب مى کنید. قفل میله اى که دوچرخه را به آن آویزان کردید به صورت اتومات قفل می شود. پس در واقع مشخص است که چه کارتى (در واقع چه کسى) دوچرخه اى را در چه ساعتى از کجا برداشته و چه ساعتى و در چه ایستگاهى پس داده است.


ماشین هاى مخصوص شهردارى هم مرتب بین ایستگاه ها در رفت و آمدند تا هرجا دوچرخه نیاز بود اضافه کنند. معمولاً در مناطق مرکزى و شلوغ شهر، آخر هر شب این کار انجام می شود.

اگر گوشی هوشمند داشته باشید، با نصب یک برنامه رایگان مى توانید آن بارکد چهارگوش مشکى رنگ را اسکن کنید و ببینید نزدیکترین ایستگاه به شما کجاست و چند متر از آن فاصله دارید.آن نقطه نقطه هاى کوچک هم که در نقشه شهر مى بینید، ایستگاه هاى دوچرخه است.

لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه

بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر دنیا را می‌توان نام برد که بخش اعظمی از حمل و نقل درون‌شهری آن‌ها وابسته به دوچرخه است، البته مدیران این شهرها از سال‌ها قبل علاوه بر توسعه امکانات و زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه در این شهرها، نسبت به فرهنگ‌سازی در جامعه نیز اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند. فرهنگ‌سازی امری است که هنوز در سیستم حمل و نقل و ترافیک کشور ما مغفول مانده است.

کلان شهر تهران در حال حاضر به پارکینگی از خودرو تبدیل شده است و به جرات میتوان گفت که جهت پارک خودرو در کوچه های شهر نیز جا نیست . سیل عظیم خودروها و موتور سیکلتها که روزانه توسط شرکتهای خودروسازی تولید و روانه شهر میگردد جولانگاه خیابانها شده است. ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از مهمترین راهکارهایی است که می تواند موجب کاهش استفاده شهروندان از خودرو شخصی شود.

رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریها و سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد.

کرایه دوچرخه در تهران

معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، امکان کرایه کردن دوچرخه را فراهم کرده است. به این صورت که شهروندان تهرانی با مراجعه به سایت خدمات حمل و نقل غیر موتوری شهرداری تهران به آدرس   bike.tehran.ir، ثبت نام اولیه را انجام می دهند تا کارت الکترونیکی به نام شخص متقاضی برای وی صادر شود. پس از آماده شدن کارت، شهروندان تهرانی می توانند با مراجعه به خانه های دوچرخه که آدرس آنها در سایت موجود است، مراجعه کنند و پس از دریافت کارت، نسبت به کرایه دوچرخه اقدام کنند. همچنین با دریافت اپلیکیشن اندرویدی خانه دوچرخه میتوانید نزدیکترین ایستگاه به محل خود را پیدا کنید. از این طریق می توانید برنامه بهتری برای سفر خود با دوچرخه در سطح تهران داشته باشید.


در حال حاضر حدود 153 خانه دوچرخه در تهران وجود دارد که لیست خانه های دوچرخه تهران را از می توانید از اینجا دریافت کنید. نکته خوب در کرایه دوچرخه ها، این است که لزومی ندارد  که دوچرخه را  به همان جایى که تحویل گرفته بودید، برگردانید. مهلت استفاده شما از دوچرخه ها، حدود 4 ساعت است.


امیدواریم که با اجرای چنین طرح و طرحهای دیگری مثل طرح سه شنبه های بدون خودرو که به منظور الگوسازی ارائه شهر پاک مطرح شده است،  روز به روز به جمعیت دوچرخه سواران شهر تهران افزوده شود تا علاوه بر ارتقای سلامت جامعه، شهری بدون آلودگی و ترافیک داشته باشیم.

منبع:شهرفردا

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار