دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان تشریح کرد:
تابناک: عده‌ زیادی تصور می‌کنند که مسکن قسطی، ترفند جدیدی برای عرضه آپارتمان‌های باقیمانده از مسکن‌مهر است، یا تصورات دیگری که واقعیت ندارند. در مجموع بیشتر افراد جامعه اطلاعات دقیقی از این طرح ندارند.
کد خبر: ۲۹۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 22 September 2016
تابناک اصفهان: مسکن مهر، مسکن اجتماعی و حالا پس از چند سال رکود سنگین در بازار مسکن، انبوه‌سازان از طرح جدیدی به نام مسکن قسطی پرده ‌برداشتند که طی یک ماه گذشته سرو‌صدای زیادی به پا کرد. البته هنوز شمای دقیقی از این طرح برای مردم ترسیم نشده‌است. عده‌ زیادی تصور می‌کنند که مسکن قسطی، ترفند جدیدی برای عرضه آپارتمان‌های باقیمانده از مسکن‌مهر است، یا تصورات دیگری که واقعیت ندارند. در مجموع بیشتر افراد جامعه اطلاعات دقیقی از این طرح ندارند، اما احمد‌ تولی، دبیر ‌انجمن‌انبوه‌سازان اصفهان در گفت‌وگو و با اصفهان‌زیبا به عمده‌ترین سوالات‌ مطرح شده درباره مسکن قسطی پاسخ داد.

 آیا مسکن قسطی در اصفهان نیز وجود دارد؟
بله، مسکن قسطی طرحی بود که انبوه‌سازان سراسر کشور جدای از دولت مطرح کردند و در اصفهان نیز وجود دارد. براساس این طرح قرار بود دو سوم قیمت خانه را مشتری بپردازد و یک‌سوم آن  تا سقف معینی به صورت قسطی از مردم دریافت شود و بانک ضمانت این پرداخت را برعهده بگیرد.


 یعنی بانک هیچ بودجه‌ای برای این طرح در نظر نمی‌گیرد؟
خیر، نیازی نیست بانک‌ها از منابع خودشان استفاده کنند، بلکه این طرح مانند یک قرارداد سه جانبه بین انبوه‌ساز، مردم و بانک است که مشتری دو سوم پول را پرداخت می‌کند و بانک فقط مدارک مورد نیاز را دریافت می‌کند تا ضمانت بازپرداخت باشد.


 برای این تسهیلات چه مقدار سود در نظر گرفته‌ شد؟
بانک‌ها که باید بین 2/5 تا 4 درصد کارمزد دریافت کنند. انبوه ساز نیز فقط درصد تورم سالیانه را دریافت می کند که تقریبا معادل 16 درصد می‌شود.

 
 این طرح اکنون چه وضعیتی دارد؟
مسکن قسطی با عدم استقبال بانک‌ها به خصوص بانک مسکن روبروشد. مردم نیز تا به حال استقبال خوبی نکرده‌اند.


 با توجـــــه بـــــه مفروضــــات بیان‌شده، مسکن قسطی برای بانک‌ها ریسک‌خاصی ندارد، پس چرا استقبال نکرده‌اند؟
شاید دلیل اصلی همکاری نکردن بعضی از بانک‌ها هماهنگ نبودن ساختار آنها با این طرح است، البته شاید تبلیغات کافی در این زمینه انجام نشد.


 با توجــــه به عدم همــکاری بانک‌ها تکلیف این طرح چه می‌شود؟
تا به حال طرح‌های متعددی از این قبیل مطرح شده‌است که تعداد زیادی از آنها عملا کاربرد خاصی نداشتند و با مرور زمان فراموش شده‌اند. طرح مسکن قسطی هنوز به مرحله فراموشی نرسیده‌است و اگر مردم استقبال و بانک‌ها همکاری کنند، انبوه‌سازان آمادگی‌ انجام آن را دارند.

 
 اگر به خاطر داشته باشید خودروسازان نیز پس از رکود طولانی بازار، محصولاتشان را با اقساط بلند‌مدت عرضه کردند، آیا ارائه این قبـــــیل طــــرح‌ها نیز به علت مشکلات شدید در کار شماست؟
رکود در بازار مسکن وجود دارد و واقعا جدی است، ولی حتی اگر اینگونه  که شما گفتید هم تعبیر شود، انبوه ساز کار خلافی انجام نداده است، زیرا این طرح، هم به نفع اقتصاد کشور و هم به نفع مشتری است.


اگر این طرح شکست بخورد ممکن است که در طرح‌های بعدی انعطاف بیشتری نشان دهید؟
ممکن است طرح ‌های دیگری برای حل این مشکلات مطرح شود. بالاخره فعال اقتصادی برای حل رکود، ایجاد نقدینگی و جلوگیری از ضرر باید برنامه‌ای داشته باشد تا به فعالیت خودش ادامه دهد، اما این مساله هیچ مغایرتی با قانون ندارد.


 مــــسکن‌قسطی برای فـــــروش خانه یا آپارتمان در کدام محلات اصفهان برنامه‌ریزی شده‌ است؟
فرقی ندارد.  ما در تمام شهر اصفهان آماده عرضه مسکن هستیم، در حقیقت این یک قرار‌داد سه جانبه است که هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد.

 
 یعنی منازل خاصی برای این طرح در نظر گرفته نشده‌است؟
خیر، فقط طبیعتا منازل گرانقیمت مدنظر نیست، مثلا مسکنی که بیش از یک میلیارد تومان قیمت‌دارد، دیگر 100 تا 150 میلیون تومان وام برای آن معنی ندارد، ولی هرکجای شهر اصفهان که انبوه‌ساز مسکنی برای فروش داشته‌باشد و مردم نیز متقاضی باشند،  آماده ایجاد یک توافق سه جانبه هستیم.


 افراد زیادی براین‌باورند که این طرح‌ برای فروش مسکن مهر است؟
نخیر، مسکن مهر از طریق نهاد‌های دولتی به متقاضیان عرضه می‌شود و ارتباطی به ما ندارد. باید اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام شود که مردم بدانند مسکن قسطی هیچ ارتباطی به مسکن مهر ندارد. سعید غفاری. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار