سالیان طولانی است که طرح زوج و فرد مهمان معابر شهر تهران شده و با اینکه قرار بود تنها چند ماه در خیابان‌های تهران مهمان باشد اما نه تنها ماندنی شد؛ بلکه در برخی از مواقع همچون تشدید آلودگی هوا تا درب منزل شهروندان نیز پیش‌روی کرد. حالا پس از سالها ازاجرای طرح زوج و فرد،طرح جدیدی به نام «کاهش» (کنترل آلودگی هوای شهر) یا LEZ در معابر تهران اجرایی می‌شود که براساس آن ترددخودروها در معابر شهر تهران براساس میزان آلایندگی‌ آنها انجام میگرد.
کد خبر: ۲۹۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 21 September 2016
مسئولان شهرداری تهران معتقدند که طرح زوج و فرد نتوانسته در طی چندسالی که مهمان همیشگی تهران بوده عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد  و وقت آن رسیده تا جای خود را به طرح قابل قبولتری بدهد؛ مدیران شهری بارها در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که هر چند طرح زوج و فرد اندکی در داخل محدوده این طرح سبب کاهش آلودگی هوا شد اما در خارج از محدوده مذکور، آلودگی هوا نه تنها کاهش نیافت که افزایش نیز یافت و به عبارتی در معدل کل شهر، آلودگی هوا کم نشد!

سیدجعفر تشکری هاشمی معاون وقت شهردار تهران بارها در مصاحبه هایش با اشاره به اینکه یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا ۸ برابر یک دستگاه خودروی سواری آلودگی تولید کند، در صورتی که عملاً امکان ممنوعیت ورود انبوه موتورسیکلت‌ها به محدوده زوج و فرد وجود ندارد، عنوان کرد: از طرف دیگر، نیمی از خودروهای کاربراتوری که ۵ تا ۱۰ برابر خودروهای دارای استاندارد یورو ۲ از جمله خودروهای انژکتوری آلودگی تولید می‌کنند نیز در روزهای زوج و نیمی از این خودروها نیز در روزهای فرد اجازه ورود به این محدوده را داشتند.

تشکری هاشمی با بیان این که 100 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری فرسوده موجود در شهر،  ۵ تا ۱۰ برابر یک دستگاه خودروی یورو ۲ یعنی معادل ۵۰۰ هزار دستگاه تا یک میلیون دستگاه خودروی یورو ۲ ، آلودگی تولید می‌کنند، تصریح کرد: هنگامی که هر روز اجازه می‌دهیم ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده وارد محدوده زوج و فرد شوند، در واقع این مجوز را داده‌ایم که در ۶ روز هفته، آلودگی انبوهی برابر آلودگی دو تا چهار میلیون دستگاه خودروی یورو ۲ در این محدوده تولید شود.

معاون وقت شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای آلاینده غالباً خودروهای کاربراتوری فرسوده هستند و عملاً انواع بیماریها و حتی مرگ را به ریه‌های عموم شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان تزریق می‌کند، اظهار کرد: طرح زوج و فرد، مدلی نادر در دنیاست و هدف سایر کشورها از اجرای چنین طرح‌هایی کاهش حجم تردد است، در صورتی که در تهران برای کاهش آلودگی هوا این طرح اجرا شد اما به دلیل وجود خودروهای فرسوده، طرح زوج و فرد در کاهش و کنترل آلودگی هوا کارآیی نداشته است.

شهرداری تهران در طرح اولیه خود پیشنهاد داد که دیگر  تردد خودروها بر مبنای زوج و فرد بودن پلاک نباشد بلکه خودروها براساس آلایندگی‌شان به رنگ‌های مختلف قرمز، زرد ، سبز و آبی تقسیم بندی شوند تا در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد براساس رنگ بندی خودروها صورت می گیرد. به طوری که خودروهای قرمز که خودروهای کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را نداشته باشند.

براساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده و خودروهای سبز ، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو 2 دارند که برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می‌شود اماخودروهای آبی ، خودروهای دارای استاندارد یورو 5 و خودروهای هیریدی هستند که حداقل محدودیت را خواهند داشت.

طرح LEZ شهرداری تهران پس از تصویب در شورای عالی ترافیک شهرتهران، به شورای عالی ترافیک کشور رفت اما آنجا با مخالفت های پلیس در  مورد فراهم نبودن زیرساخت ها برای انجام این طرم مدتی مسکوت ماند تا اینکه سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد  در عصر یک روز تابستانی اجرای  این طرح با تغییرات فراوان از سوی وزیر کشور ابلاغ و مقرر شد از اول مهرماه سالجاری (فردا) این طرح اجرایی شود.

 با اینکه از 15 شهریورماه امسال طرح ارشادی LEZ از سوی پلیس اجرایی شد؛ اما هنوز هم هستند شهروندان تهرانی که از جزئیات آن خبر نداشته باشند که باید گفت؛ براساس طرح جدیدی که قرار است از فردا (اول مهر ماه) در محدوده زوج و فرد اجرایی شود که تلفیقی از طرح کاهش و زوج و فرد است؛ ملاک تردد خودورها داشتن برگه معاینه فنی است بگونه‌ای که تنها خودورهایی که پلاکشان مطابق روز باشد، در صورتی می‌توانند در این محدوده تردد کنند که برگه معاینه فنی معتبر داشته و اطلاعات خودرویشان در سامانه سیفما (سامانه یکپارچه معاینه فنی وزارت کشور) موجود باشد در غیر این صورت جریمه 50هزار تومانی پلیس در انتظار آنها خواهد بود.

براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در مرحله اول در محدوده "طرح زوج و فرد" معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می‌شود و در فاز دوم بر روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود و در مرحله سوم نیز اجرای این طرح به کل سطح شهر تهران تسری می‌یابد.

با اجرایی شدن طرح کاهش آن هم با محوریت معاینه فنی، احتمال افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی وجود خواهد داشت و بر همین اساس دکتر سیدنواب حسینی منش سخنگوی طرح کاهش گفت: پس از ابلاغ اجرایی شدن این طرح  به مراکز معاینه فنی بخشنامه شده است تا نسبت به افزایش ظرفیت خود و جذب نیروی متخصص اقدام  و بتوانند حتی در صورت امکان در سه شیفت کاری نسبت به خدمت رسانی به مردم اقدام کنند چراکه برای اجرایی شدن طرح LEZ داشتن معاینه فنی یک الزام و نیاز ضروری است.

حسینی‌منش با بیان اینکه پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، توسط دوربین خوانده و اطلاعات آن به سرور سیمفا ارسال و در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون توسط پلیس انجام می‌شود، گفت:  از اول مهرماه(فردا) در صورت نداشتن برگه معاینه فنی معتبر، 50 هزار تومان جریمه در انتظار خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر قرار دارد.

وی با بیان اینکه از اول مهرماه 300 دوربین در محدوده زوج و فرد معاینه فنی خودروها را چک می‌کنند و اگر فردی خودرویش دارای معاینه فنی است؛ اما این فرد از اعتبار معاینه فنی خود اطمینان ندارد، می‌تواند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تاییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کند. گفت:  ممکن است فردی دارای برگه معاینه فنی معتبر باشد اما برای آن جریمه صادر شود که می‌توانند برای ثبت اعتراض و یا شکایت خود به سایت سیمفا مراجعه و با درج مشخصات نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.

حسینی‌منش با بیان اینکه از اول آبان‌ماه طرح کاهش به طور سراسری در کل پهنه تهران اجرایی می‌شود، گفت: از اول آبان‌ماه نیز  1000 دوربین اعم از دوربین‌های چراغ قرمز، سنجش سرعت، محدوده طرح ترافیک و... مجهز به چک معاینه فنی می‌شوند و هر خودرویی که از مقابل دوربین‌های نظارتی تهران عبور کند، در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شود و باید همشهریان دقت داشته باشند که خودروهای سال 90 به قبل حتما باید معاینه فنی داشته باشند و  اطلاعات دقیق خودروها درخصوص اخذ معاینه فنی در سامانه سیمفا ثبت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آرم‌های طرح ترافیک چه می‌شوند تصریح کرد: آرم‌های طرح ترافیک برای تردد در محدوده طرح ترافیک الزامی است؛ اما برای تردد در محدوده زوج و فرد علاوه بر پلاک خودرو که باید منطبق بر روزهای هفته باشد، داشتن معاینه فنی نیز الزامی است و در صورت تسری طرح LEZ به کل تهران پس از آن می‌توان در خصوص ادامه دار بودن یا نبودن طرح زوج و فرد آن هم با هدف ترافیکی و نه زیست محیطی تصمیم گیری کرد و باید بگویم که همزمان با کنترل معاینه فنی طرح زوج و فرد نیز اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، طرح LEZ یا همان کاهش از اول مهرماه (فردا) در محدوده زوج و فرد اجرایی می شود و باید دید دوربین‌های این محدوده در روز اول اجرای طرح،چند خودروی فاقد معاینه فنی را شکار و جریمه می‌کنند!
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار