آنچه در هفدهمین نشست رفع موانع تولید گذشت:
در این زمینه دو گروه از صاحبان کارگاه ها وجود دارند که دیدگاه و هدف آن ها در این نشست ها کاملا متفاوت است! یک گروه کسانی هستند که به نظر می رسد چندان در متن موضوع این نشست ها و هدف اصلی آن نیستند!
کد خبر: ۲۹۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 19 September 2016
طی نشست های مختلفی که با عنوان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است، سعی شده برخی مشکلاتی که کارگاه های تولیدی استان با آن مواجه هستند ، را به نحوی برطرف نموده بلکه بتوانند ،وضعیت رکود در تولید و به تبع آن وضعیت اشتغال ، در استان کمتر صنعتی ،کهگیلویه و بویراحمد را بهبود ببخشند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،از ابتدای این نشست ها یکی از مهمترین موضوعات ، بحث همکاری بانک ها با کارگاه های تولیدی است که هرچند در این جلسات سعی می شود به هر طریق ممکن بانک ها را به دادن فرصت هایی یا اعطای تسهیلات جدید ،برای رونق بخشیدن به تولید ترغیب کنند اما بانک ها هم سعی می کنند به مسئولان بقبولانند که دادن فرصت های چند باره به برخی مجریان کارگاه های تولیدی، چندان راه مناسبی نیست چرا که برخی از صاحبان این کارگاه ها پس از فرصت های متعدد بازهم همان مشکلات را دارند و گاها بدهکارتر می شوند! ضمن اینکه بانک ها هم خواستار بوجود آمدن شرایطی هستند، تا آن ها بتوانند پاسخگوی مسئولین مافوق و مرکز نشین خود باشند.
 
کارنامه جلسات متعدد تسهیل و رفع موانع تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: 240 میلیارد ریال تسهیلات در سه ماه اخیر به 30 طرح مشکل دار این استان در بخش های کشاورزی و صنعت پرداخت شده است.
داریوش دیودیده در این نشست گفت: سهمیه پرداخت تسهیلات به طرح های مشکل دار این استان در سالجاری چهار هزار و 50 میلیارد ریال است که باید تا اواسط مهر از محل منابع بانکهای عامل استان به 304 طرح پرداخت شود.
وی گفت: این 304 طرح مشکل دار کهگیلویه و بویراحمد در هر 2 بخش کشاورزی و صنعت شامل 228 طرح کوچک راکد و یا با تولید زیر ظرفیت، 25 طرح متوسط راکد و یا با تولید زیر ظرفیت و 51 طرح در حال اجرا و دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ، واحدهای صنعتی استان را 750 مورد اعلام کرد و افزود:  از این تعداد 500 مورد فعال و یا نیمه فعال و بقیه هم واحدهای راکد هستند.
 از رد تسهیلات اعطایی توسط کارفرما تا بهبود رتبه استان در اعطای تسهیلات بانکی
دیودیده بیان کرد: انتظار می رود بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد همکاری بیشتری در زمینه پرداخت تسهیلات به طرحهای صنعتی و کشاورزی مشکل دار این استان داشته باشند.
وی ابراز داشت: حدود سه ماه اخیر و در 16 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد 79 طرح مشکل دار در 2 بخش کشاورزی و صنعت مطرح شده که بررسی آنها 194 مصوبه به دنبال داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: 194 مورد از مجموع این تعداد مصوبه اکنون 108 مورد اجرا شده و 86 مورد نیز در حال اجراست.
دیودیده اظهار داشت: 550 طرح صنعتی و کشاورزی مشکل دار کهگیلویه و بویراحمد در این مدت برای دریافت تسهیلات و بازگشت به چرخه تولید در سامانه بهین یاب نام نویسی کرده اند.
40 طرح مشکل دار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست در بخش کشاورزی شامل 34 طرح راکد و یا با تولید زیر ظرفیت و 6 طرح در حال اجرای دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد مورد بررسی قرار گرفت.
پیشنهاد پرداخت 280 میلیارد ریال تسهیلات به این طرحها از سوی بانکهای عامل کهگیلویه و بویراحمد در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت در این نشست مصوب شد.
175 میلیارد ریال از این میزان تسهیلات به 34 طرح راکد و یا با تولید زیر ظرفیت و 105 میلیارد ریال نیز باید به 6 طرح در حال اجرای دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد استان پرداخت شود.
تسهیلاتی که برای واحدهای تولیدی صرفه ندارد
در این نشست ها که برای بررسی مشکلات کارگاه های اقتصادی و ارائه راهکارهایی جهت حل مشکلات و موانع تولید آن ها تشکیل می شود ، در اکثر موارد ، با اعطای تسهیلات به صاحبان کارگاه ،سعی می شود که به آن ها کمک شود.
در این زمینه دو گروه از صاحبان کارگاه ها وجود دارند که دیدگاه و هدف آن ها در این نشست ها کاملا متفاوت است! یک گروه کسانی هستند که به نظر می رسد چندان در متن موضوع این نشست ها و هدف اصلی آن نیستند و فقط با استفاده از برخی روابط و استفاده از شرایط موجود سعی می کند، دوباره تسهیلات بگیرند و یا به دنبال وقت تنفس گرفت از بانک ها و منصرف شدن از شکایت بر علیه خود هستند به امید اینکه روزی این جرائم و گاها اصل تسهیلات بخشیده شوند که از پاسخ مدیران بانک های عامل می شود چنین چیزی را فهمید.
اما گروهی هم هستند که به معنای واقعی ، در پی حل مشکلات بنگاه اقتصادی خود هستند و حتی حاضر به پذیرش اعطای تسهیلات جدید نیستند چرا که معتقد هستند تسهیلات جدید آن هم با سودهای بالا کمکی به آن ها که نمی کند،بلکه باعث بدهکاری بیشتر می شود و عملا آن ها را به ورشکستگی می برد.
 
برای نمونه در نشت هفدهم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، یکی از کارگاه هایی که اتفاقا از شرکت دولتی برق طلبکار بود در واکنش به پیشنهاد اعطای وام به خود برای مستهلک کردن وام خود به بانک ، گفت: من نیازی به وام آن هم با سود 18 درصد ندارم ، مقداری از طلب من را که در دست شرکت توزیع برق است بدهید تا مشکل من با بانک حل شود. 
با توجه به آنچه که در این نشست ها عنوان می شود به نظر می رسد مسئولان باید سعی کنند تسهیلات را درست و بجا مصرف کنند. اصرار بر جذب حداکثری تسهیلات بدون در نظر گرفتن شرایط ،اشتباهی است که در پی اشتباهی دیگر صورت می گیرد و ضوررت دارد در اعطای تسهیلا حتما به اقتصادی بودن طرح توجه ویژه شود چیزی که در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار