حسن رباط به دنبال احیای ظرفیت های ملی؛
تابناک: مردمانی که ثمره یک ماه تلاش و کوشش شبانه روزی خود را در قالب حضور بیش از هفت هزار گردشگر از شهرها و استان‌های مختلف کشور در روستای خود دیدند و با رویی باز از آنها استقبال کردند.
کد خبر: ۲۹۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 17 September 2016
تابناک اصفهان: تب توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و جذب گردشگران دو سال است که اهالی روستای «حسن رباط» را بر آن داشته تا در کنار دهیاری و شورای اسلامی این روستا به میدان آمده و تمام قد برای برگزاری جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری «حسن رباط» بایستند.

مردمانی که ثمره یک ماه تلاش و کوشش شبانه روزی خود را در قالب حضور بیش از هفت هزار گردشگر از شهرها و استان‌های مختلف کشور در روستای خود دیدند و با رویی باز از آنها استقبال کردند و در قالب این جشنواره در کنار اهداف اقتصادی که داشتند، آداب و رسوم بومی محلی خود را به تمام کسانی که از فرهنگ خود دور افتاده‌اند و به دیگر گردشگران شناساندند.

اجرای زنده پخت نان محلی، پخت شیره انگور، کارگاه ساخت چاقوهای «استاد حسین»، تولید دوغ، کره و ماست محلی از بخش‌های جذاب این جشنواره برای گردشگران بود ضمن اینکه اهالی این روستا در غرفه‌هایی نسبت به عرضه فرآورده‌های انگور، انواع غذاهای محلی، انواع تولیدات دامی، انواع گیاهان دارویی روستای حسن رباط، انواع صنایع دستی و ... اقدام کرده‌ بودند.

اما هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان نیز در حاشیه دومین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن رباط»برگزار شد و در قالب این جشنواره اجرای موسیقی بختیاری نیز  از حاشیه‌های این جشنواره بود.

«حسن رباط» دارایی طبیعتی بکر و به دور از مسیرهای ترانزیتی است

اما محمد امیری، دبیر دومین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن رباط» در این آئین ضمن قدردانی از حضور مسئولان و گردشگران و همچنین سپاس از همراهی مردم روستا برای برگزاری این جشنواره فرهنگ سازی را بنیان اصلی حفاظت از آداب و سنن و اعتقادات دانست و اظهار داشت: از این رو ما در کنار اهالی روستای حسن رباط و در قالب برگزاری این جشنواره سعی در انتقال آداب و رسوم خود به دیگر شهرها و استان‌های کشور بوده‌ایم.


وی در ادامه با بیان اینکه روستای حسن رباط از امتیازهایی همچون قرار داشتن در مسیرهای ترانزیتی به دور است و دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است، افزود: با این شرایط باید باور داشته باشیم که جذب گردشگر برای چنین مکانی کار دشواری است اما همت بلند اهالی روستای حسن رباط در کنار مسئولان این امر را طی دو سال گذشته تسهیل کرده است.

ثبت پایدار جشنواره انگور «حسن رباط» در تقویم گردشگری استان

فریدون‌ الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم با اعتقاد به اینکه روستای حسن رباط سالیان طولانی دارای چنین ظرفیت‌های گردشگری بوده است، اظهار داشت: برگزاری جشنواره انگور بوم‌گری و گردشگری در این روستا این ظرفیت‌ها را شکوفا ساخته و آنها را برای دیگر مردمان رمز گشایی کرده است.

وی جشنواره انگور را بهانه‌ای برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگ بومی و محلی روستای حسن رباط و همچنین دیگر روستاهای استان اصفهان دانست و افزود: در برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان گردشگری، جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری «حسن رباط» بهترین جشنواره روستایی استان اصفهان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به ثبت پایدار جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری «حسن رباط» در تقویم گردشگری استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رقم می‌خورد.


وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری موجود در منطقه میمه نیز گفت: خیلی‌ها بر این باورند که عمده فضاهای شهرستان شاهین شهر و میمه جدید است و فضای میراثی آن محدود است و این در حالی است که ثبت جهانی دو قنات مزداباد میمه و قنات وزوان مُهر باطلی بر این ادعا بوده است.

الهیاری توسعه گردشگری روستایی را از برنامه‌های گردشگری استان اصفهان در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: این اقدام تنها با مشارکت جدی مردم و بخش خصوصی میسر خواهد بود.

«حسن رباط» ظرفیت برگزاری جشنواره گل و زعفران را هم دارد

علیرضا بصیری، فرماندار شاهین شهر و میمه نیز در این آئین با اشاره به اینکه روستای حسن رباط علاوه بر برگزاری جشنواره انگور، پتانسیل برگزاری جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره زعفران و گل را هم دارد، اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث سمت و سو دادن به انگیزه‌ها برای رونق اقتصاد روستاها، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی بسیار موثر واقع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره و فراهم کردن امکانات برای حضور مردم در جشنواره بسیار دشوار است، تصریح کرد: این در حالی است که شاهد هستیم که مردم و مسئولان، جشنواره انگور در روستای حسن رباط را بسیار زیبا و جذاب برگزار کرده‌اند.

فرماندار شاهین شهر و میمه اضافه کرد: با این روحیه و انگیزه می‌توان شرایط را برای بهره‌مندی از نعمات موجود در این روستای حسن رباط و روستاهای اطراف فراهم آورد.


رقابت ۶۰۰ ورزشکار در هشتمین دوره بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان

مهدی اسدی، رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان نیز در این جشنواره با بیان اینکه همزمان با این جشنواره، هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی ویژه آقایان در روستای حسن رباط برگزار شده است، اظهار داشت: این مسابقات از دیروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در این بازی‌ها ۶۰۰ ورزشکار از ۲۳ شهرستان استان اصفهان در پنج رشته فوتسال، لی لی، هفت سنگ، دارپلان و دویدن با گونی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

 

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان افزود: پنجشنبه و جمعه هفته آینده نیز هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی ویژه بانوان با پخت غذاهای محلی در اردوگاه شهید بهشتی (شهر ابریشم) برگزار خواهد شد.

اسدی ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگ و ورزشی و بازی‌های بومی و محلی در کشور با همکاری وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برگزار می‌شود و بنا داریم این ورزش‌ها را در کشور رونق دهیم.

معرفی توانمندی های بومی و محلی به خصوص در روستاها می تواند سهم استان اصفهان در زمینه جذب گردشگر را افزایش دهد و تلاش در این راستا و برگزاری جشنواره های محلی در این خصوص تاثیر گذار است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار