بسته آخر هفته
تابناک: تعطیلات آخر هفته ممکن است برای بسیاری از ما تنها یکی دو روز دلگیر و خسته‌کننده به نظر برسند. اغلب ما، کل هفته مشغول انجام کارها یا فعالیت‌های روزمره‌مان هستیم و آخر هفته در واقع باید زمانی برای بازیابی قوا و شروع پرانرژی کار در روزهای پیش رو باشد.از این هفته در نظر داریم بسته ای را تحت عنوان "آخر هفته" ارائه کنیم و در ان به بررسی اتفاقات تفریحی آخر هفته بپردازیم.
کد خبر: ۲۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 30 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، تعطیلات آخر هفته ممکن است برای بسیاری از ما تنها یکی دو روز دلگیر و خسته‌کننده به نظر برسند. اغلب ما، کل هفته مشغول انجام کارها یا فعالیت‌های روزمره‌مان هستیم و آخر هفته در واقع باید زمانی برای بازیابی قوا و شروع پرانرژی کار در روزهای پیش رو باشد.از این هفته در نظر داریم بسته ای را تحت عنوان "آخر هفته" ارائه کنیم و در ان به بررسی اتفاقات تفریحی آخر هفته بپردازیم.

کنسرت نوژان با گوشه هایی از اصفهان

نسرت موسیقی "گوشه های اصفهان" کاری از گروه موسیقی نوژان به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان اجرا می شود.
به گزارش تابناک اصفهان، ایده پرداز "گوشه های اصفهان" با بیان این مطلب به ایمنا گفت:بعد از اجرای لباسخوانی، خواستیم تا کاری در رابطه با اصفهان اجرا کنیم و پس از پیشنهاد به شهرداریسال گذشته کنسرت "گوشه های اصفهان" را که ابتدا قرار بود در میدان نقش جهان اجرا شود و به دلایلی منتفی شد؛ در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار کردیم.
بابک رجبی ادامه داد:در کنسرت پارسال آثاری در رابطه بااصفهان و یک کار با لهجه اصفهانی اجرا شد که امسالترانه های با لهجه را به 3 اثر رساندیم و بقیه کارها هم درباره اصفهان است.
سرپرست گروه موسیقی نوژان در رابطه با کنسرت "گوشه های اصفهان"افزود: این کنسرت شامل تصانیف و ترانه های جدیبا لهجه اصفهانی در وصف شهر و استفاده از صداهای صنایع اصفهان در موسیقی است و بر اساس ادبیات، تاریخ، فرهنگ و جغرافیای اصفهان با ترکیب ابزار و ادوات صنایع دستی اصفهان و استفاده از اشعار کیوان قدرخواه و سایر شعرای معاصر اصفهان شکل گرفته است.
این هنرمند اضافه کرد: علاوه بر کیوان قدرخواه،اشعاری از شهرام محمدی آذرخش، یوسف خوش نظر، ابراهیم اسماعیلی اراضی، مهدی نیکبخت، اکبر جمشیدی وملک الشعرای بهاردر این اجرا استفاده شده است.
وی درباره استفاده از عنوان "گوشه های اصفهان" که نام کتابی از کیوان قدرخواه است؛ برای اجرا ادامه داد: استفاده از لفظ گوشه معانی ومفاهیم مختلفی را دربردارد که به نوعی با اجرای ما همخوانی داشت؛گوشه به معنای محله، گوشه و کنایه ای که در طنازهای اصفهانی ها وجود دارد؛ گوشه های تصنیف موسیقی و ...همین طوراستفاده از اشعار کیوان قدرخواه که کتابی با همین نام دارد؛ همه و همه باعث شد که ما این عنوان را برای اجرا برگزینیم.
رجبی در رابطه با ترکیب ابزار و ادوات صنایع دستی اصفهان در این کنسرت افزود: گروه نوژان در "گوشه های اصفهان" از ابزار و ادواتی مانند کمان حلاجی، ظروف مس‌گری، ظروف سفال، دفتین، قالی بافی و قلم زنی به عنوان سازهای افکتیو بهره می برد.
این هنرمندافزود: گروه موسیقی "نوژان" به جای تلفیق بر اساس صنایع کارهای مدرن انجام می دهد و سعی دارد در طراحی فرم و محتوای کار ادوات مختلف صنایع قدیم را به شرط نیاز به کار گیرد تا بافتی امروزی از موسیقی ارائه شود.
وی با اشاره به محل اجرای کنسرت در باغ نور اصفهان گفت: با توجه به جاری بودن زاینده رود در حال حاضر و مشرف بودن محل اجرا به آن،باغ نور می تواند فضای مناسبی برای اجرای ماباشد وبه این واسطه حال و هوای خوبی برای مخاطبان و همین طور ما اهالی گروه ایجاد شود.
نوازنده تار وسرپست گروه نوژان با بیان اینکه اجرای آثار هنری با موضوع اصفهان، اتفاق قابل توجهی است؛ ادامه داد: ما از ابتدا و قبل از برگزاری جشنواره بر اجرای آثاری تازه و متناسببا اصفهان نظر داشتیم کهخوشبختانه چند سالی است که سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به برگزاری جشنواره موسیقی در این رابطه پرداخته است؛ در سالهای گذشتهگروه های شرکت کننده ملزم به داشتن یک اثر در رابطه با اصفهان در اجرای خود بودند کهالبته بیشتر به آثار بازاجرا ختم می شد؛ اما امسال از گروه ها خواسته شد که یک کار جدید راجع به اصفهان داشته باشند که به نظرم اتفاق خوبی است و بایدبا ایجاد آثار جدید ادامه پیدا کند.
رجبی اضافه کرد:با توجه به همین مهم آثار گروه مادر این اجرا کاملا در رابطه با اصفهان و ساخته خود گروه است و همانطور که گفتمتعداد آثار بالهجه اصفهانی نیز به 3 کار رسیده است.
شایان ذکر است؛ اعضای گروه نوژان در اعتراض به آلودگی هوای اصفهان و طی حرکتی نمادین در حالی‌که بر صورت های خود ماسک زده اند، به اجرای برنامه خواهندپرداخت.
اعضای گروه نوژان در این کنسرت عبارتند از:دامون صفایی: گیتار بیس، سینا فرزادی پور: تنبک، مهدی افریچه: قیچک، رامتین کجباف: پرکاشن،رسول عشوری: نی، بابک رجبی: تار، نوازنده سازهای کوبه ای: متین واثقی، خوانندگان: رسول آزاد وار، متین مهدی نصر و محمد سعیدی. مدیر اجرایی: امیر لطفی.
آهنگسازی این کنسرت را نیز بابک رجبی و سینا فرزادی بر عهده دارند.
این کنسرت10 اردیبهشت ماهساعت 20:30 در باغ نور اصفهان برگزار می شود و علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیط به محل هنرسرای خورشید مراجعه نمایند.


******
جشنوراه عکس شیخ بهایی؛ اصفهان در از قاب اصفهانی

 اصفهان را بارها دیده‌ایم. از مقابل بناها و عمارت‌های باشکوه تاریخی‌اش عبور کرده‌ایم، زاینده‌رود پر آب و گاهی خشکش را بارها از روی پل‌هایش قدم زده‌ایم و آسمان آبی و گاهی خاکستری‌اش را از نظر گذرانده‌ایم...
اما شاید کمتر پیش آمده باشد که قدری با تامل و سکوت، اندکی با دقت و توجه بیشتر، به گوشه گوشه این شهر هزار تصویر نگاهی انداخته باشیم و این همه زیبایی و شکوه را در یک نمای کوچک مشاهده کنیم.

این روزها اما اگر نسیم روحبخش اردیبهشت، بهشت را برایتان در اصفهان تداعی کرده، به تماشای نما و نماهای کوچکی که از اصفهان، از دایره نگاه صد نفر از عکاسان کشور در دل قابهای چوبی گرفته شده بروید.
نمایشگاهی از برترین آثار عکاسی جشنواره سراسری عکس شیخ بهایی که در گالری‌های ۵ و ۶ موزه هنرهای معاصر اصفهان، تصاویری زیبا و دیدنی از این شهر پر رمز و راز را در پیش نگاهتان به تصویر کشیده.
در این نمایشگاه با ۳ دسته عکس مواجه می‌شوید. بخش نخست که بیشترین تعداد آثار و شرکت کننده را به خود اختصاص داده، بخش " اصلی " نام دارد. در این بخش موضوعات متعددی همچون فضای شهری مدرن، تقابل و تضاد معماری قدیم و جدید شهر، زندگی روزمره مردم کوچه بازار، بازارهای قدیمی پاساژهای لوکس امروز، زاینده رود پرآب و خالی از آب، دکان‌های قدیمی زیر بازارچه‌هایی که هنوز در زیر حجم غیرقابل کنترل و گسترده ساخت و سازهای ناهمگون در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند، صنایع دستی و بافت سنتی شهر سوژه عکاسی قرار گرفته و هر کدام به نوبه خود توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کرده.
نکته قابل توجه در این نمایشگاه، آشنایی سوژه‌های آثار برای بازدیدکنندگان است. شهروندان اصفهان هر روز از کوچه و خیابانهای شهرشان عبور می‌کنند و بارها به چشم تصاویر موجود در این عکسها را از نزدیک دیده‌اند. اما این‌بار گویی زوایای متفاوتی که این تصاویر را از قاب دوربین عکاسان روایت می‌کنند، احساس تازه‌ای را به مخاطبان بخشیده و روی دیگری از شهر زیبایشان را برای آنها عیان ساخته‌اند.
تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان جوان هستند. برخی به صورت گروهی همراه با دوستانشان راهی بازدید از نمایشگاه شده‌اند و ضمن تماشای آثار و کشف محل سوژه آنها در شهر، از تماشای تصاویر به وجد می‌آیند.
بخش دوم آثار اما " اصفهان در شب " نام دارد. مجموعه‌ای از تصاویر و نماهایی که در شب از گوش و کنار اصفهان گرفته شده. رنگ تیره آسمان در شب، وجه غالب این آثار است و چراغهای رنگی متعددی که در میان سیاهی شب به تصویر معنا بخشیده‌اند. به واقع نور اصلی ترین رکن این تصاویر است که احساس خوشایندی را پس از مشاهده در مخاطب برمی انگیزد.
در این بخش بیشتر آثار به فضای شهری اختصاص یافته که نمای کلی و یا جزئی شهر را با حضور مردم و یا مولفه‌های دیگر شهری نشان می‌دهد.
بخش سوم هم که آزاد نام دارد و بیشتر انتخاب سوژه را بر عهده هنرمند اثر قرار داده، تصاویری است که از زوایای مختلف، اصفهان را مورد ارزیابی قرار داده.
وقتی که نظرات گروهی از دختران جوان دانشجو را ضمن بازدید از نمایشگاه جویا می‌شوم، همه باهم یک صدا می‌گویند: عکسها عالی هستند!. یکی از آنها پیش قدم شده و می‌گوید: من به اصرار دوستانم برای بازدید آمده‌ام. اما کارها خیلی باکیفیت هستند. خوشحالم که آمدم.
خانم جوانی که به همراه دختر کوچکش در نمایشگاه قدم می‌زند و گاهی آهسته درباره عکسها برای دخترش توضیحاتی می‌دهد می‌گوید: خیلی جالب است که سوژه تمام عکسها مربوط به شهر اصفهان است. این باعث می‌شود که با دیدن هر عکس برای تماشای بقیه آثار کنجکاو شوم.
اما یکی از هنرمندانی که چندین اثر خود را در بخشهای اصلی، آزاد و اصفهان در شب شرکت داده ودر بخش اصلی نیز اثرش در میان آثار برگزیده قرار گرفته معتقد است که جشنواره عکس شیخ بهایی با کیفیت مقبولی برگزار شد و کیفیت آثار از حد نسبتا خوبی برخوردار بود.
وی می‌گوید: برای نخستین بار است که چنین جشنواره‌ای در این وسعت در اصفهان برگزار شده و با این وجود استقبال بسیار خوبی از آن شده و من امیدوارم برگزاری این جشنواره در سالهای بعد با کیفیت بهتری همراه باشد.
وی همچنین معتقد است که معیارهایی که جهت داوری آثار در جشنواره مطرح شد در پایان و در هنگام داوری آثار چندان رعایت نشده و برخی از آثار بدون در نظر گرفتن این معیارهای انتخاب شده‌اند.
شایان ذکر است؛ نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره عکس شیخ بهایی تا ۱۰ اردیبهشت ماه در گالری‌های ۵ و ۶ موزه هنرهای معاصر اصفهان پذیرای عموم علاقمندان و هنردوستان خواهد بود.

*****

کویر مصر و شتر سواری

مهدی اسدی رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت علی (ع) اظهار كرد: سومین دوره مسابقات شترسواری کشوری و پنجمین دوره مسابقات شترسواری استان اصفهان در دو بخش شتران تندرو و شتران کندرو، روز شنبه مصادف با سیزدهم رجب سالروز ولادت حضرت علی (ع) در کویر مصر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در مسابقات کشوری، شترسوارانی از استان‌های اصفهان، قم، سمنان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان با هم به رقابت می‌پردازند که به نفرات اول تا ششم مسابقات استانی و کشوری جوائز نفیسی اهداء خواهد شد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان پیرامون برنامه‌های این هیات گفت: در کنار برگزاری مسابقات شترسواری، نمایشگاه صنایع دستی و اقتصاد مقاومتی و عرضه محصولات محلی همراه با برنامه های شاد و تفریحی برپا خواهد بود.

******

برنامه سینما های اصفهان:

سینما قدس اصفهان، سالن شماره1: ایران برگر

سینما قدس اصفهان، سالن شماره2: استراحت مطلق

سینما ساحل: رخ دیوانه

سینما سپاهان: ایران برگر

سینما خانواده: طعم شیرین خیال








منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار