جشنی به رنگ اصفهان
تابناک: مسابقه محله ما با محوریت خاطره گویی و داستان نویسی درباره اصفهان صورت گرفت.
کد خبر: ۲۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 30 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، از در ورودی مرکز آفرینش های ادبی قلمستان که وارد می شوی، محوطه ای پنج ضلعی با پنجره های هلالی چوبی را می‌بینی که سقف آن بر آسمان عمود شده است. در قلب آن کنگره‌ای با شیشه هایی به رنگ زرد و سفید جا خوش کرده است و پرتوهای نور خورشید سعی دارند، خودشان را به زور از لابه لای این شیشه ها هل دهند تا بر سنگفرش‌های مرمرین سفید انعکاس یابند.
درست در پایین کنگره ها حوض آبی به شکل پنج ضلعی گرفته است که همه بدنه های آن با قطعات ریز کاشی لاجوردی ساخته شده اند. آبی شفاف و روان در آن جریان دارد و اگر کمی گوش‌هایت را تیز کنی، صدای پای آب آرام آرام دلبری خواهد کرد از تو. بر روی سکوهای سنگی تشکچه هایی با نقش و نگار سنتی گسترده شده است. کمی آن طرف تر درهایی به طور نمادین وجود دارند که بته جقه های رنگارنگ بر آن گره شده اند و پایین این درها یک صندوقچه چوبی قدیمی که راز و رمزهایی را در سینه خود پنهان کرده، جای داده شده است.
اصفهان شهر آب و آیینه ...
اصفهان قدیم را نیز می‌توان در قاب تصاویر نصب شده به دیوار دید و صدای آهنگی که هر بار سر می‌دهد، اصفهان شهر آب و آیینه ...
برنامه آغاز می شود. مجری که کت چهارخانه سورمه ای به تن کرده است، میکروفن را در لابه لای دستانش می‌گیرد و به سخن گفتن می پردازد. وی تماشاچیان رابه رسم معمول به شنیدن آیات قرآن دعوت می کند، آیات سوره حمد یکی یکی از تریبون سالن پخش می شود. "الحمد الله رب العالمین"، "سپاس خدایی را که پروردگار جهانیان است"...فضا معطر می شود. مجری دباره پشت تریبون قرار می گیرد و سخن ایراد، می کند. اندک اندک جمع حاضران رو به فزونی می رود و نویسندگان و ادبا یکی یکی بر سکوهای سنگی می نشیند. حالا دیگر نوبتی هم که باشد ، نوبت اجرای موسیقی است. ۲ هنرمند موسیقی، مهرداد طاهری ( نوازنده دف) و ناصر زارع(نوازنده نی ) بر روی سکوهای سنگی که درست کنار صندوقچه چوبی است، می نشیند. موسیقی با نوازندگی نی آغاز می شود. نوا آرام است. چند لحظه ای صدای نی گوش ها را نوازش می کند و بعد این دف است که خود را با این بزم همراه می‌کند و صدایش در فضا آرام آرام شنیده می شود. تماشاچیان به تماشا نشستند. تعداد زن ها غالب بر تعداد مردان است. کم کم ریتم موسیقی تند و تندتر می شود. نی و دف یکدیگر را همراهی می کنند .
حکایت سلمان نبی نقل می شود
در همین زمان مردی با لباس های سنتی به رنگ سورمه ای که نقش و نگار آبی فیروزه ای بر آن حک شده است، عصای چوبی به دست وارد محوطه می شود و به چاوشی مشغول. موسیقی قطع می‌شود. مرد که موهایش تک تک سفید شده اند و نشان از آن که او آهسته آهسته دارد قدم به سن می گذارد، کنار حوض آب معرکه می‌گیرد. عصایش را در دست می چرخاند و انگشت اشاره اش را هر ازگاهی به سمت آسمان بلند می‌کند. تن صدایش پایین و بالا می شود. نقال روایت سلیمان نبی را حکایت می‌کند. به دور حوض می چرخد. همچنان عصایش را به این طرف و آن طرف می چرخاند. نقال ساکت می شود بر سکو، لم می دهد. صدای دف و نی این بار جایگزین صدای نقال می شود. موسیقی ریتم تند به خود می گیرد. نوازنده نی دمش را پشت سر هم و بدون وقفه بر نی که لای دندان هایش نهاده، فرو می کند. تماشاچیان به وجد می آیند و با صدای کف زدن هایشان آن را همراهی می کنند. نوازنده دف نگاهش را به سقف می دوزد و با هنرمندی تمام دف را در لابه لای دستانش می رقصاند. نقال دوباره معرکه می گیرد و بازهم از سلیمان نبی، می گوید. تماشاچیان آرام به صدای تند و زنگ دار نقال گوش می دهند. دوباره نوازندگان طنازی ایشان را شروع می کنند. ریتم باز هم تند می شود و حالا این مهرداد طاهری است که معرکه می گیرد. نوای نی قطع می شود. نوازنده دف دستش را با وقفه بر پوست چرمین می کوبد. صدای کف زدن ها محوطه پنج ضلعی را غرق در خویش می کند. دوباره مجری روی پله نخست قرار می گیرد و این بار می خواهد، اسامی برگزیدگان مسابقه محله ما راقرائت کند.
نگاه های منتظر به تیز کردن گوش هایشان می پردازند و با صدای تشویق به استقبال برگزیدگان می روند. هنرمندانی که قلم را توتم و همزاد خود کرده اند و به خلق خاطره و داستان پرداخته اند، یکی یکی به پایین پله ها می آیند و جوایز خود را دریافت می کنند و باز هم این صدای تشویق حاضرین در فضای پنج ضلعی است که بدرقه هنرمندان می شود و خود را در لابه لای آجرهای سنگی، پاورچین پاورچین گم می کند.
شایان به ذکر است؛ مسابقه محله ما با محوریت خاطره گویی و داستان نویسی درباره اصفهان و مولفه‌های شهری اصفهان از ماه های پایانی سال گذشته آغاز شد و با اعلام فراخوان، آثاری را از سوی شهروندان دریافت کرد. در این مسابقه از زهرا بهرامی ( نفر سوم )، خاتون زارع با اثری تحت عنوان مراسم حنابندان (نفر دوم) و احمدرضاخان احمد، صاحب اثر چهار سال بردگی ( نفر اول ) در بخش خاطره نویسی تقدیر به عمل آمد. همچنین در بخش داستان نویسی، نفیسه نفیسی با ارسال اثری به نام، با هم به اصفهان برویم( نفر سوم)، وجیهه عبد یزدان صاحب داستان هردو ماجرا( نفر دوم ) و بالاخره مائده رجایی با خلق اثر خواهر ( نفر اول ) انتخاب شدند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار