تابناک: رییس اداره امور بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در سال گذشته یک هزار و 350 هکتار از اراضی دشت سگزی احیا و نهال کاری شده است.
کد خبر: ۲۹۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 12 September 2016
حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با بیان اینکه مساحت استان اصفهان برابر با  10.7میلیون هکتار است که از این مساحت 3.2 میلیون هکتار آن اراضی بیابانی است، اظهار کرد: این مساحت بیابانی در استان اصفهان شامل دو بخش "کانون‌های بحرانی و فرسایش بادی" و "مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی" است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و دو هزار هکتار از بیابان های استان شامل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است، گفت: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به علت گرد و غبار و طوفان، به لحاظ منابع زیستی و اقتصادی به منطقه آسیب وارد می‌کند.

رییس اداره امور بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه احیای بیابان‌ها از اولویت‌های کاری این اداره است، اضافه کرد: هشت شهرستان آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار و میمه، خور و بیابانک، کاشان، نایین و نطنز کانون بحرانی فرسایش بادی دارند که نیازمند کنترل شدن و احیا مجدد هستند.

نریمانی با بیان اینکه از سال1349 کانون احیا بیابان ها فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: از آن زمان تا کنون حدود 305 هزار هکتار عملیات مربوط به جنگل دست کاشت (نهال کاری) شده است بر اساس برآورد سال 1388، مشخص شد که کانون‌های بحران استان سالانه 90 میلیارد ریال خسارت وارد می‌کنند،  به همین دلیل احیا و تثبیت این مناطق مهم است.

وی با بیان اینکه بحرانی‌ترین منطقه استان دشت سگزی است، خاطر نشان کرد: این منطقه، یک منطقه استراتژیک و اطراف آن فرودگاه، پایگاه نظامی و راه آهن است.

رییس اداره امور بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: از سال 1393، توسط استانداری چند  کارگروه تعریف شد تا این مشکل برای همیشه برطرف شود. یکی از این کارگروه‌ها با محوریت منابع طبیعی بود که طبق آن مقرر شد سالانه این اداره اقدام به نهال کاری در مناطق مورد نظر کند تا منطقه امن و تفکیک شود.

 نریمانی با بیان اینکه سه محور بر اساس اهمیت کار  توسط شخص استاندار تعریف شده است، افزود: محور نخست احیا است، که منابع طبیعی مسوول این کارگروه شد و مقرر شد سالانه پنج هزار هکتار نهال کاری انجام دهد. محور دوم به کارگروهی فرمانداری و محیط زیست  بود که مقرر شد در منطقه سگزی، کوره‌ها و معادنی را که در منطقه مشکل‌آفرین شدند را سامان‌دهی کنند. کارگروه سوم نیز به محوریت آب منطقه‌ای بود که  مقرر شد پساب اصفهان را به منطقه سگزی هدایت کند تا کارگروه منابع طبیعی جهت نهال کاری از این پساب استفاده کند.
 
وی گفت: در سال گذشته هر کدام از این کارگروه‌ها اقدامات مناسبی انجام دادند، اما در کارگروه منابع طبیعی اقدامات مفیدتری انجام شد، علی رغم اینکه پساب آب منطقه‌ای را دریافت نکردیم و با آب‌های زیر زمینی در سال گذشته یک هزار و 350 هکتار از اراضی دشت سگزی احیا و نهال کاری شد، هم‌چنین در سال 1393، 270 هکتار احیا و نهال کاری شد.

رییس اداره امور بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: اگر آب منطقه‌ای پساب را به کارگروه منابع طبیعی می‌داد  فاصله چندانی با نهال کاری و احیا پنج هزار هکتار نداشتیم.
 
نریمانی با بیان اینکه مساله پساب برای احیا و نهال کاری امری مهم تلقی می‌شود، گفت: هم‌چنین اقدامات کارگروه معادن و کوره‌ها نیز مهم است در صورتی که پیگیری‌های بیشتری داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار