مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان:
تابناک: مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به پیشرفت فیزیکی کند سد کوهرنگ اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر نیرو مبنی بر انتقال آب از طریق تونل کوهرنگ به حوضه زاینده‌رود در سال آبی جاری ، در بهمن‌ماه به صورت موقت این کار انجام شد و امیدواریم امسال 40 میلیون مترمکعب آب منتقل شود.
کد خبر: ۲۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 29 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به این‌که پروژه کوهرنگ شامل دو جزء تونل انتقال آب به طول 23 کیلومتر و یک سد بتنی می‌شود، گفت: حفاری این تونل در سال گذشته به اتمام رسید و بخش اعظم پوشش بتن تونل نیز پایان یافته است و از طریق سیستم پمپاژ آب به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌شود.

وی با اشاره به ادامه کار لاینینگ تونل بعد از فصل آبگیری گفت: متاسفانه سد کوهرنگ تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. عمدتا مشکل کم‌بودن پیشرفت سد مربوط به مشکلات اعتباری می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به این‌که ظرف چهار سال در صورت تامین اعتبار سد کوهرنگ ساخته شود، اظهار کرد: خوشبختانه امسال اعتبارات نسبتا خوبی به پروژه سد کوهرنگ داده شده است.

میرمحمد صادقی تاکید کرد: در صورت تکمیل سد کوهرنگ دیگر نیازی به پمپاژ آب نیست.

هشت سال خشکسالی اصفهان و کسری 575 میلیون متر مکعب آب

به گزارش ایسنا، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان پیش از این گفته بود که اگر طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی ایران (بهشت آباد) و تونل کوهرنگ 3 نیز به مرحله بهره برداری برسد اصفهان باز هم با 575 میلیون متر مکعب کسری آب مواجه خواهد شد.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه اصفهان در حوضه زاینده رود با یک بحران آبی رو به رو است، اظهار کرد: بحران پیش روی اصفهان یک پدیده موقتی و گذرا ناشی از یک خشکسالی دوره ای نیست. بخش عمده بحران زاینده رود از نامتوازن بودن میزان بارش ها و منابع آبی کشور و عدم انطباق منابع آب با مراکز جمعیتی نشات می گیرد.

وی با اعلام اینکه سرانه حجم آب تجدید پذیر در حوضه زاینده رود کمتر از نصف این میزان در متوسط کشوری است، افزود: ایران از ابتدای سال 1365 در آستانه ورود به بحران آبی قرار گرفت و وضعیت کشور تا به آنجا پیش رفت که سرانه 650 متر مکعبی مصرف آب به ازای هر نفر در کشور بر اساس شاخصه های تعریف شده در سازمان ملل کشور را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان درباره تغییرات ایجاد شده در میزان منابع آب از سال 1349 تا به امروز گفت: میزان منابع آبی ایران تا قبل از سال 49 یک میلیارد متر مکعب بوده است که این میزان اکنون به رقم 650 میلیون متر مکعب رسیده و می توان گفت که استفاده حداکثری از ظرفیت تر سالی کشور در خلال سال های 65 تا 77 یکی از عوامل عمده خشکسالی های ایجاد شده در سال های اخیر است.

میر محمد صادقی درباره آسیب های وارده به منابع آبی کشور از طریق کشاورزی غیر استاندارد افزود: در ترسالی کشاورزان یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از آب را مورد استفاده قرار داده و از این طریق سطح قابل توجهی از زمین های استان را زیر کشت انواع محصولات کشاورزی برده اند که این مساله در دراز مدت ذخایر آب های سطحی و زیر زمینی را با کمبود شدید آب رو به رو کرده است.

وی با مقایسه میزان آب شرب مصرفی مردم اصفهان در دو سال 1349 و 1393 ادامه داد: در سال 49 تنها 50 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب شهروندان اصفهانی مصرف می شده که این مقدار در سال 93 به 400 میلیون متر مکعب رسیده است همچنین آب مصرفی در بخش صنعت نیز اگر چه نه به صورت محسوس اما در گذر زمان با یک سیر صعودی همراه بوده است و تاثیرات سوء خود را در سال جاری که هشتمین سال خشکسالی کشور است بر جا گذاشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به تاثیر خشکسالی ها بر سلامت زیست محیطی تالاب گاو خونی و رودخانه زاینده رود تصریح کرد: رشد جمعیت و افزایش مصرف آب، وقوع خشکسالی های پیاپی، افزایش برداشت آب در حوضه آبخیز زاینده رود به واسطه عدم وجود مدیریت یکپارچه آب در این بخش در دهه های اخیر باعث پدید آمدن نوعی رقابت میان استان های هم جوار زاینده رود و در نهایت بروز بحران برای اصفهان شد.

میر محمد صادقی در خصوص آثار نامطلوب خشکسالی بر وضعیت زیست محیطی کشور خاطر نشان کرد: ناتوانی حوضه آبخیز زاینده رود در تامین حق آبه زیست محیطی رودخانه و به دنبال آن پخش ریزگردهای سرطانی و سمی در فضا، کاهش سطح آب در آب خوان ها، نابودی کمی و کیفی آبخوان ها و منابع زیر زمینی آب، فرونشست زمین، آسیب به میراث فرهنگی ملموس وابسته به آب مانند پایه پل های تاریخی، نابودی کشاورزی در بخش میانی و شرق اصفهان و خشک شدن باغ های چند هزار ساله در غرب استان اصفهان از جمله مشکلات زیست محیطی اصفهان در مواجهه با خشک سالی و کاهش شدید آب های زیر زمینی است.

وی با اعتقاد به اینکه مشکلات اصفهان نیازمند توجه و بررسی دقیق فرا ملی است، تصریح کرد: منابع آبی اصفهان از دو بخش تخصیص آب به حق آبه داران و انتقال آب از طریق پروژه های در دست اقدام دولت تامین می شود و وضعیت بحرانی اصفهان به حدی است که اگر طرح های انتقال آب به فلات مرکزی ایران (بهشت آباد) و تونل کوهرنگ 3 نیز به مرحله بهره برداری برسد اصفهان باز هم با 575 میلیون متر مکعب کسری آب مواجه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان درباره طرح های در دست اجرای این مرکز برای استان اصفهان تصریح کرد: سامانه دوم آب رسانی به اصفهان با هدف مقابله با قطعی آب در مناطق غرب و شمال اصفهان با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد تومان تا پایان سال 1410 به بهره برداری خواهد رسید و تاکنون نیز حفاری تونل این پروژه به صورت کامل انجام شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار