تابناک: من عقیده دارم كه ایران مملكتی است كه بهترین كبوترخانه های جهان در آنجا ساخته می شود. این كفترخانه ای عظیم شش بار بزرگ تر از بزرگ ترین پرورشگاه های ما هستند.
کد خبر: ۲۸۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 31 August 2016
تابناک اصفهان: در بناهای مسكونی و سنتی اصفهان، در روزگار صفویه، معمولاكبوترخانه های متعددی ساخته می شد تا به قول یكی از مستشرقانی كه در زمان شاه سلطان حسین از اصفهان دیدن كرده، به صاحب خانه «آبرو» دهد.

انگلبرت كمپفر، طبیب، محقق و سیاح آلمانی درباره وجود برج های كبوتر در خانه های مسكونی پایتخت آن روز ایران می نویسد: «باید از چهار برج كبوترخانه یاد كرد كه معمار در چهار گوشه زمین بنا كرده است.

اینها را به شكل برج قلعه ها و از خشت خام ساخته اند. سقف آن دارای سوراخ های متعدد برای كبوترهاست و كنگره یی نیز برای آن ساخته اند. در داخل آن هزارها لانه ردیف هم دیده می شود كه كبوتران در آنها قرار می گیرند.

 به كبوتران نیز كسی صدمه نمی رساند. اما اغلب این برج های مخصوص كبوتر را از آن جهت می سازند كه به خانه آبرو و حیثیتی بدهند. زیرا این كبوترخانه ها از سایر بناها مرتفع تر است و از دور نگاه بیگانگان را به خود جلب می كند.»ولی كبوترخانه های بزرگ، معمولادر مزارع ساخته می شد تا به مزارع صیفی و خربزه، كودرسانی كند. تاریخ شناسان معماری می گویند كبوترخانه از قرن چهارم هجری در ایران ساخته می شده است: البته بدیهی است كه ساخت این بناها پیش از قرن چهارم هجری هم رواج داشته است، اما اسناد و شواهد موجود به 1100 تا 1200سال پیش باز می گردد.

سفرنامه ابن بطوطه، قدیمی ترین سفرنامه ای است كه در آن از كبوترخانه های اصفهان نام برده شده: «... آن روز را نیز از وسط باغ ها، آب ها و دیه های زیبا كه برج های كبوتر زیادی در آنها دیده می شود، به سیر خود ادامه دادیم و پسین روز به شهر اصفهان رسیدیم...»شاردن نیز در سفرنامه خود چنین می گوید: «... من عقیده دارم كه ایران مملكتی است كه بهترین كبوترخانه های جهان در آنجا ساخته می شود. این كفترخانه ای عظیم شش بار بزرگ تر از بزرگ ترین پرورشگاه های ما هستند.

اینها را از آجر بنا می كنند و رویش گچ و آهك می كشند و در تمام سطوح داخلی دیواره بنا از بالاتا پایین سوراخ هایی احداث می كنند تا كبوتران درآنها آشیانه كنند. همه كسانی كه مایل به داشتن كبوترخانه باشند، به استثنای سكنه ای كه متدین به مذهب رسمی كشور نیستند، می توانند آن را بسازند و در این مورد هیچ شرط انحصاری و امتیازی وجود ندارد و فقط مالیات كود می پردازند. در حوالی اصفهان بیش از سه هزار كبوترخانه می شمارند و تمامی اینها چنانكه من دیده ام، برای تحصیل كود ساخته شده اند، نه برای پرورش و تغذیه كبوتران...»

اینها گفته شد تا بهانه ای باشد برای اشاره به این نکته که بزرگترین کبوتر خانه جهان در حال تخریب  از میان كوچه هایی كه با پلاستیك گلخانه یی پوشیده شده تا پای بزرگ ترین برج های كبوترخانه جهان، راهی نیست. درست بعد از كیلومتر 7 مسیر اتوبانی اصفهان به شهركرد، در روستایی از توابع بخش پیربكران شهرستان فلاورجان، برج هایی قرار گرفته اند كه بیش از 400 سال قدمت دارند.

 این برج ها به اندازه ای معروفند كه روستای مجاور آنها را به نام «چهار برج» می شناسند. برج اصلی (مادر) در میان زمین های كشاورزی ساخته شده. در زمینی به مساحت 250 متر مربع و ارتفاع بیش از 20 متر، آن هم در سه طبقه. حفره ای، در قسمت شمالی این برج، رو به صخره های سیاه شاهكوه، ساخته اند تا بشود از آن وارد برج اصلی شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار