بندر خشک هم به صف بلند پروژه های نیمه تمام استان می پیوندد؟!
تابناک: کشتی مدیریت قصد لنگر انداختن در بندر خشک اصفهان را ندارد!.
کد خبر: ۲۸۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ 31 August 2016
تابناک اصفهان: در حالی که سه سال از مطرح شدن طرح بندر خشک در اصفهان می گذرد، اما رییس اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: «حدود دو سال است که پروژه به خاطر نحوه مدیریت عملا متوقف شده است. سید عبدالوهاب سهل آبادی در گفت و گو با اصفهان زیبا به نتیجه رسیدن بندر را در گرو تصمیم وزیر راه می داند و  عنوان می کند:« نظر وزارت راه بر این است که نمی توان مدیریت بندر را به بخش خصوصی سپرد.» و این در حالی است که بنا به گفته مدیر‌عامل شرکت بندرخشک اصفهان بندر خشک ظرفیت ایجاد چهار هزار شغل را داراست.
  موافقت وزارت راه!
 هر چند اصفهان از نعمت مجاورت با مرزهای آبی و دریا محروم مانده است، اما اصفهان هم می تواند صاحب بندری برای ترانزیت کالا باشد؛ با این تفاوت که این بندر، بندر خشک است. بندر خشک عمدتا در مناطقی که از امکانات حمل و نقل ریلی برخوردار است راه اندازی می شود. در این بندرها به مانند بندرهای ساحلی تمامی امکانات ترانزیت و ترخیص کالا انجام می شود که می تواند به رشد اقتصادی و اشتغال زایی ساکنان منطقه کمک شایانی کند. در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای بنادر خشک راه اندازی شده که نقش مهمی در بهبود و توسعه وضعیت حمل و نقل کالا و به ویژه کالای کانتینری داشته اند. کشورهایی همچون آمریکا، برزیل و کانادا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بلژیک، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استرالیا و زلاندنو در اقیانوسیه اقدام به راه اندازی بندر خشک در کشورشان کرده اند. در استان اصفهان به دلایل مهمی مانند محوریت و جایگاه ویژه حمل و نقل استان در کشور، بروز خشکسالی های اخیر، وجود مشکلات اقتصادی و تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی واحدهای صنعتی راه اندازی بندر خشک در اصفهان می تواند نقش بسیار موثری برای مشاغل جایگزین و مشاغل بدون نیاز به آب ایفا کند. هر چند که استاندار اصفهان اسفند ماه ۱۳۹۲ از موافقت اولیه وزارت راه،‌ مسکن و شهرسازی با احداث بندر خشک در اصفهان خبر داد، اما آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، به نظر می رسد این پروژه مهم اقتصادی در پیچ و خم های اداری و قانونی اسیر شده است. رسول زرگرپور با بیان اینکه بندر خشک اصفهان در مساحتی به میزان هزار و ۵۰۰ هکتار احداث می‌شود، افزود: «کالاهای کانتینری وارداتی بنادر کشور، مستقیما از روی کشتی توسط راه آهن حمل و در این بندر پیاده و نگهداری می‌شود و تمام امور گمرکی مربوط در محل این بندر خشک انجام می‌شود.»
 
خصوصی یا دولتی؟!
بررسی های اصفهان زیبا نشان داد ناکامی این پروژه بر خلاف بسیاری از پروژه های استان که در هزار توی تامین اعتبار گرفتار شده اند، نه از بابت مشکلات اقتصادی که به خاطر مشکلات قانونی و مدیریتی است. عبدالوهاب سهل آبادی، به عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی اصفهان یکی از افرادی است که از ابتدای طرح بندر خشک پیگیر  این موضوع بوده است. وی که معتقد است راه‌اندازی بندر خشک با استفاده از خطوط ریلی می‌تواند ترانزیت کالا از بنادر ایران به کشورهای آسیای میانه را تسهیل کند، در گفت و گو با اصفهان زیبا می گوید: «حدود دو سال است که پروژه به خاطر نحوه مدیریت عملا متوقف شده است.»  سهل آبادی به مشارکت همه نهادها مانند اتاق تعاون، انبارهای عمومی و کانون های انجمن های حمل و نقل برای تسریع پیشرفت پروژه اشاره  کرده و می گوید: « همه کارها صورت گرفته و زمینی نیز برای طرح اختصاص یافته است.» وی تاکید می کند:«از ابتدا قرار بود که مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود که در مراحل بعدی با بحث واگذاری مدیریت با مشکل مواجه شد.»رییس اتاق بازرگانی اصفهان به نتیجه رسیدن مدیریت بندر را در گرو تصمیم وزیر راه، مسکن و شهرسازی می داند و افزاید:« نظر وزارت راه بر این است که نمی توان مدیریت بندر را به بخش خصوصی سپرد.»سهل آبادی ادامه می دهد: «بخش خصوصی همه کارها را انجام داده و آماده است.وی به برخی هزینه ها نیز اشاره و تاکید می کند: « کارمندا ن و اجاره دفتر بندر خشک تا کنون هزینه هایی داشته و طرح معطل مانده است تا وزیر در این خصوص تعیین تکلیف کند.» سهل آبادی می گوید:«استاندار پیگیر این موضوع است وامیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.»رییس اتاق بازرگانی اصفهان درباره دلایل مخالفت وزارت راه با واگذاری مدیریت به بخش خصوص می گوید: «خود ما هم در استان از علت مخالفت بی خبر هستیم»حبیب‌الله بهرامی، مدیر ‌عامل شرکت بندرخشک اصفهان که معتقد است بندر خشک از لحاظ واگذاری مدیریت به بخش خصوصی دچار وقفه شده است، در گفت و گو با اصفهان زیبا صحبت های سهل آبادی را تایید کرده و می گوید: بخش خصوصی سرمایه گذاری طرح را قبول کرده، منتهی دولت تکلیف اعمال مدیریت پس از تکمیل بندر را مشخص نکرده و به همین جهت ادامه طرح متوقف شده است.
 چهار هزار فرصت شغلی
بهرامی در ادامه می گوید: «بحث مدیریت بندر به نوعی ملی است و در حال حاضر کمیسیونی متشکل از رییس اداره راه و ترابری، مدیر گمرک و راه آهن در پایتخت در این خصوص تشکیل شده است.»وی در خصوص پیشرفت این پروژه نیز ادامه می دهد: «بندر در ضلع جنوب غربی اصفهان در کنار ایستگاه راه آهن سیستان در زمینی به مساحت هزار هکتار جانمایی شده است.»مدیر‌ عامل شرکت بندرخشک اصفهان آغاز ساخت فاز  اول این طرح را به تعیین تکلیف مدیریت بندر مربوط می داند و اضافه می کند: «با تعیین تکلیف مدیریت فاز اول با هزینه ای حدود 70 میلیارد تومان تا شش ماه آینده به اتمام می رسد.»   بهرامی هزینه لازم برای فازهای 2و3 را در مجموع 400 میلیارد تومان برآورد و عنوان می کند: «بندر به طور مستقیم برای 200 نفر  و به طور غیر مستقیم برای سه تا چهار هزار نفر  در استان فرصت شغلی ایجاد می کند.» حسین اسدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار