چهاردهمين آتش‌سوزي در فازهاي ١٥ و ١٦ عسلويه رخ داد تا معمای آتش گرفتن پتروشیمی ها لاینحل باقی بماند. این آتش‌سوزی که رأس ساعت ١٥ و ٣١ دقیقه عصر دیروز در محل حوضچه دوقلوی مربوط به پساب‌های هیدروکربوری پالایشگاه ششم رخ داده بود، ساعت ١٩:٣٠ خاموش شد.
کد خبر: ۲۸۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 31 August 2016
چهاردهمين آتش‌سوزي در فازهاي ١٥ و ١٦ عسلويه رخ داد تا معمای آتش گرفتن پتروشیمی ها لاینحل باقی بماند. این آتش‌سوزی که رأس ساعت ١٥ و ٣١ دقیقه عصر دیروز در محل حوضچه دوقلوی مربوط به پساب‌های هیدروکربوری پالایشگاه ششم رخ داده بود، ساعت ١٩:٣٠ خاموش شد. سخنگوی ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس در این باره گفت: «با خاموش شدن آتش، گروه‌های آتش‌نشانی در حال خنک‌سازی محل وقوع حادثه هستند. او درباره شیوه اطفای حریق افزود: شیوه مهار آتش‌سوزی به وسیله فوم توسط ١٢ گروه آتش‌نشانی انجام و به این شیوه آتش به طور کامل خاموش شد.
هر چند مسئولان بارها تأکید کرده‌اند ارتباطی بین این آتش‌سوزی‌ها با حملات سایبری اشاره‌شده نیست، اما تکرار مدام آن در قالب چهاردهمین حادثه آتش‌سوزی، کمی عجیب به نظر می‌رسد. فقط سه روز قبل از این حادثه هم خبری مبنی بر آتش‌سوزی هرچند مختصر در نفت پاسارگاد به گوش رسید که البته به‌سرعت مهار شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفته بود: در بازرسی‌های سازمان در یکی از دو مجتمع‌های پتروشیمی ویروس‌هایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شد و اقدام‌های دفاعی لازم دراین‌زمینه انجام شد. او علاوه بر این موضوع ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی محصولات صنعتی خریداری‌شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند و آلودگی صنعتی به صورت نهادینه‌شده در زیرساخت آن وجود داشته است.  
سردار جلالی همچنین در پاسخ به احتمال حمله سایبری در حوادث آتش‌سوزی اخیر در صنعت پتروشیمی گفت: در جمع‌بندی سازمان پدافند غیرعامل از حوادث آتش‌سوزی مجتمع‌های پتروشیمی به حمله سایبری نرسیدیم.
وزیر نفت نیز در خصوص حادثه ای مشابه در پتروشیمی بوعلی گفته بود: با اینکه سازمان اطلاعات به پرونده این آتش‌سوزی‌ها ورود کرده اما هنوز حداقل در آتش‌سوزی بوعلی نشانی از تأثیر عامل خارجی یافت نشده است. تا به این ترتیب دلیل این آتش سوزی های زنجیره ای همچنان پنهان باقی بماند.
در این میان اما مرضیه شاهدائی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم اعطای حکم فرمانده ارشد، اچ اس یی و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) به امید شهیدی نیا با اعلام این که براساس بررسی سازمان پدافند غیرعامل در حوادث اخیر صنعت پتروشیمی، حمله های سایبری وجود نداشته است، گفت: با این حال تعدادی حمله های سایبری به برخی پتروشیمی ها وجود داشته است که برای مجتمع های پتروشیمی تهدید به شمار می آید.
وی با بیان جزییات بیشتر در مورد حملات سایبری به مجتمعهای پتروشیمی گفت: نتایج بررسی سازمان های امنیتی و سازمان پدافند غیرعامل نشان داد که در حوادث آتش سوی اخیر حمله سایبری در کار نبوده است.
با بیان این که در برخی واحدهای پتروشیمی حمله های سایبری اتفاق افتاده است، گفت: برخی از تجهیزات خریداری شده از خارج از کشورکه در حال نصب بوده، بدافزارهائی داشته که توانسته یک واحد را درگیر کند و خوشبختانه سریع توانستند آن را مهار کنند.
به گفته وی، حتی سامانه های کنترل پتروشیمی به منظور روزآمد شدن ممکن است برای اتصال به اینترنت با این ویروسها و بدافزارها درگیر شوند و باید در این خصوص آگاه و هشیار بود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در خصوص حادثه ای مشابه در پتروشیمی بوعلی گفته بود: با اینکه سازمان اطلاعات به پرونده این آتش‌سوزی‌ها ورود کرده اما هنوز حداقل در آتش‌سوزی بوعلی نشانی از تأثیر عامل خارجی یافت نشده است. تا به این ترتیب دلیل این آتش سوزی های زنجیره ای  همچنان پنهان باقی بماند.
هر چند فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس بعد از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی گفته بود: به‌ طور قطع اگر تشخیص کارشناسان، به وجود قصور مدیریتی و سهل‌انگاری در نظارت باشد مجلس در این مسئله با جدیت کامل اقدامات لازم را انجام خواهد داد و در همین راستا، گزارش مذکور با استانداردهای الزامی کنترل خطرات خطوط تولید مقایسه خواهد شد. اما این آتش سوزی های سریالی همچنان ادامه دارد و دلایل آن نیز هنوز از سوی مسئولین مشخص نیست که نیست تا دود بی مسئولیتی ها به چشم صنعت پتروشیمی برود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار