تابناک: سفرهای متوالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهان، توجه به ظرفیت نخبگان جوان، تقویت دیپلماسی فرهنگی، صدور ١٦٨٦مجوز در حوزه های مختلف کتاب، هنرهای نمایشی و مطبوعات و ارائه مجوز تولید 500 فیلم کوتاه از جمله شاخصه های عملکردی حوزه فرهنگی استان اصفهان در سه سال گذشته است .
کد خبر: ۲۸۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 29 August 2016
به گزارش ایرنا، افزایش عنوان روزنامه های اصفهان از پنج به هشت، طرح کریدور هنر و فناوری، تشکیل شورای آموزشی چاپ، برگزاری همایش بین المللی ادیان توحیدی، احیاء صفاخانه اصفهان و برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب از دیگر دستاوردها و شاخصه های عملکردی دولت یازدهم در عرصه فرهنگی و هنری استان اصفهان در سه ساله اخیر است.
 
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حوزه فرهنگ و هنر استان در سایه توجه دولت یازدهم در مسیر تحول قرار گرفته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی به گزارشگر ایرنا گفت: توجه به صنایع خلاق و اقتصاد هنر و پرداختن به ظرفیت نخبگان جوان و علمی اصفهان و کشور از دیگر جلوه های تلاش دولت تدبیر و امید طی سه سال اخیر است.
 
وی اظهار کرد: در حوزه توجه به صنایع خلاق در اقتصاد هنر، در این مدت مقوله ایده شوی فرهنگی برای فروش آنلاین محصولات هنری هنرمندان مورد توجه و اقدام قرار گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، همچنین پرداختن به موضوع دیپلماسی فرهنگی، تاسیس بنیاد بین المللی ادیان توحیدی در پی برگزاری هر ساله همایش ادیان توحیدی و احیاء صفاخانه اصفهان را از جمله تحولات صورت گرفته در مدت سه ساله اخیر برشمرد.
 
وی خاطرنشان کرد: افزایش عنوان روزنامه های استان اصفهان از پنج به هشت عنوان، برگزاری اولین جشن سینمایی به عنوان اقدامی فاخر در عرصه تجلیل از هنر و هنرمند، طرح کریدور هنر و فناوری و نیز تشکیل شورای آموزشی چاپ از رویدادهای فرهنگی استان در این مدت است.
 
*** پشتیبانی از مطبوعات و برگزاری دوسالانه جشنواره مطبوعات در سال 95 ***
 
برنامه ریزی برای برگزاری دو سالانه جشنواره مطبوعات با موضوع های عمومی و تخصصی در سال 95 صورت گرفت تا با اختصاص اعتبار ویژه، این جشنواره با کیفیت مطلوب تری برگزار شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به عملکرد این استان در سال گذشته مهمترین دستاورد این اداره را ارائه ١٦٨٦ مجوز در حوزه های مختلف کتاب، هنرهای نمایشی و مطبوعات و ارائه مجوز تولید ٥٠٠ فیلم کوتاه و تولیدات محصولات قرآنی و تربیت کادر قرآنی برای آینده عنوان کرد.
 
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی در گفتگو با ایرنا برگزاری نخستین همایش شعر آیینی در نجف آباد، همایش شعر عاشورا در گلپایگان، برگزاری هفته قرآن و عترت در ٥ شهرستان، جشنوراه بین المللی فیلم کودک و نقد مکتب آواز اصفهان را از دیگر برنامه ها و کاردهای شاخص حوزه فرهنگ و ارشاد عنوان کرد.
 
***توجه به صنایع خلاق و اقتصاد هنر***
 
توسعه و تقویت صنایع هنری و خلاق اصفهان در قالب اقتصاد هنر یکی از دستاوردهای مهم در سه ساله اخیر است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در این حوزه چند موضوع شامل ایده شوی فرهنگی هنری، تفکر فروش آنلاین محصولات فرهنگی و هنری در راستای تقویت ارتباط مردم با هنرمندان و نشان دار کردن محصولات این حوزه طرح شده است.
 
حجت الاسلام ارزانی افزود: این اقدام در راستای معماری هنر در دل و خانه مردم صورت گرفته است.

***سفرهای متوالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهان ***
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم پنج بار به استان اصفهان سفر کرد.
 
وی در این سفرها در آیین های مختلف از جمله جشن سینمایی، همایش بین المللی ادیان توحیدی، رونمایی از جدیدترین تجهیزات و امکانات مجتمع چاپ، مراسم نکوداشت روز اصفهان و دیدار با هنرمندان این استان شرکت و سخنرانی کرد.
 
سفرهای متعدد ومتوالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اصفهان، جلوه و شاخصه ای از توجه دولت یازدهم به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و عرصه فرهنگ و هنر این استان است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اهمیت سفرهای مقام های کشوری به این استان گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پر اهمیت دانستن جایگاه ویژه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، برای حضور در برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی در این استان اعلام آمادگی کرده است.

*** برنامه ریزی برای بهره وری از ظرفیت نخبگان علمی و فرهنگی***
 
توجه به ظرفیت نخبگان در قالب گروه های فرهنگی و هنری و اندیشمندان از جمله محور های مهم توجه دولت در استفاده از این ظرفیت هاست.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، حوزه نخبگان علمی و فرهنگی را در چند بخش شامل نخبگان جوان با انرژی مضاعف، نخبه های علمی با علم مضاعف، نخبه های بانو با نفوذ مضاعف و نخبه مالی با توان مالی مضاعف برشمرد.

*** دیپلماسی فرهنگی با تاسیس بنیاد بین المللی ادیان توحیدی***
 
پیروان ادیان توحیدی از گذشته دور در اصفهان زندگی می کردند و این استان جلوه ای از زندگی مسالمت آمیز بین پیروان این ادیان بوده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در پی برگزاری چند ساله همایش ادیان توحیدی در اصفهان، دبیرخانه ادیان توحیدی به بنیاد بین المللی در عرصه دیپلماسی فرهنگی تبدیل شد.
 
وی یادآور شد: تعامل اسلام با ادیان یک همزیستی اعتلایی است و پیروان همه ادیان در اقشار مختلف اقتصادی، صنعتی، هنری و… در اصفهان به رونق ایران اسلامی کمک می کنند.


***اولین جشن سینمایی اقدامی فاخر در عرصه هنر و هنرمندان اصفهان ***
 
اولین جشن سینمای اصفهان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان این عرصه مهر 94 در اصفهان برگزار شد.
 
در این مراسم از 30 چهره شاخص سینمایی استان و پیشکسوتان این هنر و عوامل پشت صحنه، تجلیل و از جلد اول کتاب 300 صفحه ای هنرمندان سینمایی استان به دو زبان انگلیسی و فارسی رونمایی شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به رتبه دوم اصفهان در حوزه سینما و تولید آثار سینمایی در کشور گفت: این جشن با هدف اعتبار بخشیدن و اهمیت دادن به سینمای جوان و انجمن سینماگران استان در سال 94 برگزار شد.
 
حجت الاسلام ارزانی، برگزاری جشنواره فیلم فجر با افزایش تعداد سالن های سینما از 12سالن به 20 سالن سینما برای اکران فیلم های جشنواره فجر و صدور مجوز تولید 500 فیلم کوتاه را از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری مطلوب استان در سال 94 برشمرد.

***برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب***
 
نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان در 400 غرفه و با حضور10 ناشر خارجی، شهریور 94 در محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان برپا شد، فروش کتاب در این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه سال 93 دو برابر بود.
 
اختصاص اعتبار ویژه برای انتخاب و خرید کتاب از پدیده های ارزشمند و خوب سال 94 بود که موجب صدور مجوز برای خرید حدود 17 هزار جلد کتاب در این سال شد.
حمایت از کتابفروشی ها با صدور پروانه برای فعالیت 56 کتابفروشی با هدف معافیت از پرداخت مالیات نیز اقدام دیگری در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان اقدامی مهم ارزیابی شده است.
 
در سال 94، کاشان و اصفهان در لیست 15 شهر نامزد برای پایتخت شهر دوستدار کتاب معرفی شدند که در نهایت نیشابور انتخاب شد ولی روستای اسفرجان در شهرستان فریدن جزو 10 روستای برتر دوستدار کتاب قرار گرفت و 40 میلیون تومان برای خرید کتاب به این روستا اختصاص یافت.

***همایش بین المللی ادیان توحیدی ***
 
همایش بین المللی ادیان توحیدی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با شعار همدلی و همزبانی برای مقابله با خشونت و افراطی گرایی، بهمن 94 در هتل آسمان اصفهان برگزار شد.
 
این همایش با حضور سران و هیئت های نمایندگی رسمی ادیان توحیدی و شرکت کنندگان داخلی و خارجی و با هدف آسیب شناسی فرهنگ و هویت ادیان توحیدی، ارائه راهکارها و سیاست های کارآمد برای مواجه با مسائل دینی جهان معاصر برگزار شد.
 
این گردهمایی بازتاب گسترده ای در داخل و خارج کشور داشت و به عنوان شاخصه ای از کارکردهای فرهنگی با رویکرد جهانی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

***تشکیل شورای آموزشی چاپ در سال 94***
 
تشکیل شورای آموزشی چاپ، برگزاری دوره MBA معادل کارشناسی ارشد با همکاری دانشگاه اصفهان، افتتاح چاپ هفت رنگ ماتریس و صدور پروانه تأسیس چاپخانه نیز از جمله فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درسال 94 و در حوزه چاپ بود.
تجلیل از پیشکسوتان عرصه چاپ نیز اقدامی ارزنده در سال 94 بود و مقرر شد که برگزاری جایزه کتاب سال در سال 95 نیز صورت گیرد.

***برگزاری جشنواره ملی نگارگری قرآن و مدهامتان ***
 
نخستین جشنواره ملی نگارگری آیات قرآن در بهمن سال 94 در رشته های نگارگری، طراحی نقوش سنتی و طراحی نگارگری با موضوع آیات و زندگی و سیره معصومین(ع)، تمثیل های قرآن و عترت، داستان های قرآنی، و زندگی پیامبران الهی از دیدگاه قرآن همزمان در 9 استان از جمله اصفهان برگزار شد.
 
همچنین اصفهان در آذر 94 میزبان جشنواره ملی مدهامتان بود و 300 برگزیده استانی در اصفهان با یکدیگر رقابت کردند.

***برگزاری نشست ماهانه شورای فرهنگ عمومی استان***
 
یکی از مباحث مهم در عرصه مسائل فرهنگی استان در سال های فعالیت دولت یازدهم ، برگزاری منظم شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی و نبض فرهنگ این استان برای سیاستگذاری درعرصه فرهنگ بود.

***برنامه ریزی برای ویژه برنامه مقام ادبی اصفهان در سال 95***
 
در سال 94، سه جلسه انجمن مفاخر با حضور استاندار اصفهان برگزار شد و قرار است با همکاری دانشگاه اصفهان و اداره ارشاد در سال 95 ویژه برنامه مقام ادبی اصفهان، با هدف تجلیل از بزرگان و مفاخر استان برگزار شود.

** ارائه ١٦٨٦ مجوز در حوزه های مختلف کتاب، هنرهای نمایشی، مطبوعات و...


وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در راستای بالابردن سطح توانمندی حوزه های گوناگون فرهنگی نسبت به مکانیزه کردن همه سیستم های اداری اقدام کرده است، افزود: در همین زمینه با راه اندازی سامانه جامع چاپ و نشراصفهان و الکترونیک نمودن روند بررسی و صدور مجوز کتاب با پیشرفت سریعی در روند کمیت و کیفیت تا پایان سال ٩٤، یک هزار و ٦٨٦ مجوز در دوازده حوزه مورد بررسی اداره کل را صادر کرده است.
حمایت از رسانه ها در جهت تسهیل استفاده از معافیت های مالیاتی با معرفی به اداره کل مالیات و استفاده از تعرفه های فرهنگی از دیگر موضوعاتی بود که ارزانی به آن اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از رسانه ها برای ایجاد دفتر کار با همکاری و مشارکت شهرداری و تاسیس یک مکان با عنوان مجتمع مطبوعاتی از جمله فعالیت های حمایتی در حوزه رسانه، در استان اصفهان است.
 
** ارائه مجوز به تولید ٥٠٠ فیلم کوتاه **
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با ایرنا ، افزایش حمایت و تولید در حوزه فیلم را از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار برنامه های فرهنگی استان اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ٥٠٠ فیلم کوتاه مجوز دریافت کردند و امسال رویکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید آثار بلند و ٩٠ دقیقه ای است.
 
وی ادامه داد: به همین منظور هم تحقق امکان صدور مجوز را در استان فراهم کرده ایم و هم با اهل هنر و فن جلساتی برگزار شده که بتوانیم این بخش را تقویت کنیم.

***برنامه های متنوع حوزه ادبیات، شعر و داستان***
 
بزرگداشت روز صائب تبریزی در دهم تیر، تأسیس مؤسسات تک منظوره و چند منظوره، حمایت از انجمن های داستان خوانی و فعالیت های آموزشی در قالب کارگاه های شعر و داستان از جمله فعالیت های صورت گرفته در سه ساله اخیر است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار