هنرمند شیرازی پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: مناسب بود سالن نمایش پارک آزادی به نام «شهید افشاریان» نام‌گذاری می‌شد.
کد خبر: ۲۸۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷ 28 August 2016
تابناک فارس به نقل ازفارس:مهدی فقیه در شیراز اظهار داشت: من از ابتدای فعالیت و پایه‌گذاری سالن نمایش پارک آزادی به‌عنوان «خانه عروسک» در این مجموعه فعال بودم و اعتقاد دارم اگرچه آقای هودی هنرمند بزرگی است اما «سعید افشاریان» که عروسک‌گردان و نویسنده برنامه‌های همین سالن بود و به فیض شهادت رسید ارجحیت بیشتری داشت که خانه عروسک به نام وی مزین شود.

این بازیگر توانای سینما و تئاتر افزود: من در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره قرآنی، دفاع مقدس و جشنواره رضوی تجلیل شدم اما در شیراز شهر خودم غریب هستم و تاکنون کسی از منظر مشاوره و بهره‌مندی از تجارب ما در حوزه هنر به سراغمان نیامده است چنانکه به دنبال راه‌اندازی موزه شهدا بودیم و کسی از ما حمایت نکرد.

وی ادامه داد: باوجود آثار ارزشمند همه ملل و ادیان، ما هیچ دوره هنری به نام یهودیت و مسیحیت نداریم اما در عرصه هنر جهان دوره‌ای به نام هنر اسلامی وجود دارد و هنر ما اعم از نقاشی و معماری زینت‌بخش نمایشگاه‌ها و موزه‌های جهان است.

فقیه اضافه کرد: در مجلسی با حضور مقام معظم رهبری از دو دوره عظیم هنر اسلامی سخن به میان آمد و پیشنهاد شد که دوره سوم باید در انقلاب اسلامی خلق شود اما این موضوع مستلزم باور دست‌اندرکاران و مسؤولان است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن باید هنر ملی خودمان را تقویت کنیم و این وضعیت بی‌توجهی به هنر خاتمه یابد که در شهرهای ما مسؤولان، نقاشان، طراحان و هنرمندان را افرادی حاشیه‌ای دانسته به نقش سازنده هنر در غنای فرهنگی جامعه و ساختن آینده این کشور توجه ندارند.

این هنرمند ادامه داد: شیراز در قرن هفتم و قرن‌های 10 و 11 دو دوره بزرگ «مکتب نگارگری» داشته و نخبگان و فرهیختگان کشورمان در مورد آن به‌تفصیل بحث کرده‌اند و معتقدیم در دوران ما نیز دوره سوم این مکتب قابل تحقق است.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون افزود: اندیشمندان جهان نگارگری را به‌عنوان هنر اسلامی می‌شناسد و پس از پرداختن به هنر هخامنشیان و ساسانیان به نگارگری به‌عنوان سرآمد هنرهای تاریخ ایران نگاه می‌کنند.

فقیه در ادامه اضافه کرد: نگارگری بخشی از مطالب کتاب‌های هنر ایران و جهان را در برگرفته و به بسیاری از موزه‌های مطرح دنیا که سفر کنید نگارگری زینت‌بخش موزه‌های آن‌ها است.

وی بیان کرد: نگارگری نشانه پیوند اسلام و هنر است و شما به معماری مساجد نگاه کنید گذر از درون مساجد خود به‌تنهایی به نمازگزار معنویت می‌بخشد و بازگشت به هنر اصیل بومی کشورمان سازنده هویت این ملت است.

بازیگر فیلم «هور در آتش» ابراز داشت: من بیشترین جوایز خود را در زمینه فیلم دفاع مقدس و فیلم‌های قرآنی مانند ملک سلیمان و مریم مقدس گرفته‌ام و چون شهدا این جایگاه را به من داده‌اند افتخار می‌کنم خدمتگزار هنر فاخر شهر خود باشم اما وضعیت فعلی به‌هیچ‌عنوان شایسته جایگاه شیراز نیست که جای خالی آثار متعالی نقاشان، طراحان، معماران، فیلم‌سازان و سایر هنرمندان شیرازی در تبیین هویت این شهر خالی است.

وی با بیان مثالی در این زمینه یادآور شد: در مسجد نو یا مشیر ببینید معماران ما چه کرده‌اند که وقتی قدم در این مساجد می‌گذاری روح معنویت سراسر وجود انسان را فرامی‌گیرد و مناسب بود در شیراز باغ نگارگری با المان‌های دوره اول قرن هفتم تا یازدهم اجرایی شود.

فقیه تصریح کرد: اگر به هنر و هنرمند خودمان بها ندهیم بیگانگان جای خالی آن را برای جوانان ما پر می‌کنند و اندیشه و هویت جوان ما را با ابزارهای ارتباطی و ماهواره خود مطابق فرهنگ غرب شکل می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار