ایران گردی را از اصفهان گردی آغاز کنیم؛
تابناک: محققین واژه هشت بهشت را به صورت های گوناگونی تعبیر نموده اند. اما منطقی ترین تفسیر در مورد این نام « هشتی » یا ورودی بهشت است.
کد خبر: ۲۸۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 26 August 2016

تابناک اصفهان: کاخ هشت بهشت در عصر صفوی و به فرمان شاه سلیمان صفوی ( صفی دوم ) در سال 1669 میلادی و در  میان باغی بزرگ و زیبا به نام بلبل به شکل هشت وجهی بنا گردیده است.

کاخ هشت بهشت آثار زیبای اصفهان

 محققین واژه هشت بهشت را به  صورت های گوناگونی تعبیر نموده اند. اما منطقی ترین تفسیر در مورد این نام « هشتی » یا ورودی بهشت  است.این کاخ در دو طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره سنگی بنا شده و ترکیب احجام و فضاهای آن به گونه ای ترتیب  یافته که هیچ بخشی از بنا از نظر شکل و تزئینات شبیه دیگری نیست.

کاخ هشت بهشت آثار زیبای اصفهان

محوطه مرکزی، بخش اصلی بنا را تشکیل داده و دارای پلانی هشت ضلعی است که از حیث تزئینات داخلی باترین بخش بنامحسوب می شود.اتاق های پیرامون محوطه مرکزی و راهروها دارای تزئینات بسیار دلپذیری اند اما در طول گذشت زمان دچارآسیب های فراوانی شده اند.این کاخ دارای چهار ایوان در اطراف خود است.

در این ایوانها ستونهایی تعبیه شده که ارتفاع آنها از سطح زمین تا سقف حدود 14 متر است.کاخ هشت بهشت در دوره قاجار به خصوص در دوران فتحعلی شاه و مسعود میرزا ظل السلطان حاکم اصفهان مورد دخل و تصرفاتی قرار گرفته به گونه ای که بخشی از شیوه معماری و تزئینات دچار تغییراتی شده است.

 در وسط تالار حوضی هشت ضلعی از جنس مرمر معروف به حوض مروارید قرار دارد. این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخهایش مانند مروارید تراوش میکند . 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار