متوسط امید به زندگی هر اصفهانی؛ 75 سال
تابناک: افزایش سن امید به زندگی البته به سراغ اصفهانی ها نیز رفته است و آنطور که تورج حاج رحیمیان، مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان می گوید: نرخ امید به زندگی در بین مردان و زنان شهری استان به ترتیب به 73.66 و 76.80 سال رسیده است.
کد خبر: ۲۸۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 25 August 2016
تابناک اصفهان: آمارها خبر می دهند که جمعیت ایران به مرز 80 میلیون رسیده و آنطور که کارشناسان امر می گویند امید به زندگی در بین مردم افزایش یافته است. اگر سالیان گذشته حد متوسط عمر آدمی در این کشور تنها تا اواسط میانسالی بوده است، اما امروز با پیشرفت های متعدد و افزایش سطح رفاه زندگی مردم،‌ شاهد افزایش پانزده ساله امید به زندگی شده ایم، به گونه ای که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی در ایران 50 سال بوده اعلام کرده است که این رقم در زمان حاضر به 73.5 سال رسیده است.


«امید به زندگی» اگرچه یک فاکتور آماری است، اما از طرف دیگر باید آن را به عنوان شاخصی برای سنجش پیشرفت یا عقب افتادگی جوامع عنوان کرد؛ چرا که این پارامتر هرچه بالاتر برود، نشان از رفاه بیشتر مردم دارد و برعکس آن نیز بر فقر و در دسترس نبودن مایحتاج موردنیاز جوامع تاکید می کند. اما آنچه که در همه جوامع واضح و مبرهن است، بیشتر بودن سن امید به زندگی در جامعه زنان و در همه کشورها (در کل جهان چهار و نیم سال) نسبت به مردان است. آنچه که مسوولان طی ماه‌های گذشته اعلام کرده اند گویای این امر است که میانگین نرخ امید به زندگی در کشور ایران نیز رشد خوبی را تجربه کرده است.  آمار سازمان ملل نیز کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سوئیس و استرالیا را دارنده مقام‌های اول امید به زندگی در جهان معرفی کرده که با حدود ۸۲ سال از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر است. کشورهای سوازیلند، موزامبیک، زیمباوه، سیرالئون و لسوتو نیز به ترتیب در پایین  ترین رده قراردارند و امید زندگی در این کشورها حدود ۴۲ سال است که ۳۸ درصد کمتر از میانگین جهانی و نصف کشورهای بالای جدول است.اردیبهشت ماه سال جاری بود که مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری همایش روز ملی جمعیت، میانگین نرخ امید به زندگی در کشور را به صورت کلی،  63 سال اعلام کرد.  البته «محمد اسماعیل مطلق» به صورت تفکیک شده نیز  به این آمار در بین زنان و مردان اشاره کرد و گفت: سن امید به زندگی برای خانم‌ها 74 سال و برای آقایان 72.8 سال است. او همچنین تاکید کرد که طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، این رقم برای زنان باید به 76 سال و برای مردان به 74 سال برسد.


    میانگین امید به زندگی  اصفهانی‌ها، دو سال بیشتر از نرخ کشور
افزایش سن امید به زندگی البته به سراغ اصفهانی ها نیز رفته است و آنطور که تورج حاج رحیمیان، مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان زیبا می گوید: نرخ امید به زندگی در بین مردان و زنان شهری استان به ترتیب به 73.66 و 76.80 سال رسیده است. این درحالی است که او این نرخ را در بین مردان روستایی 69.67 سال و در بین زنان روستایی 71.85 سال اعلام می‌کند.  حاج رحیمیان همچنین نرخ امید به زندگی در کل کشور را برای مردان شهری 71.71 سال، برای زنان شهری 74.38 سال، برای مردان روستایی 69.20 سال و برای زنان روستایی 70.31 سال عنوان می کند. آمارهای اعلام شده توسط مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گویای این امر است که میانگین سن امید به زندگی در میان اصفهانی‌ها( مرد و زن) به 75 سال رسیده و  این درحالی است که این نرخ در کشور دو سال پایین تر از نرخ اصفهان بوده و میانگین برآورده شده آن در کشور 73 سال است. همچنین میانگین سن امید به زندگی در بین مردمان ساکن در روستاهای اصفهان 70 سال است که این رقم در کل کشور 69 سال  است.حاج رحیمیان معتقد است سطح رفاه خانواده ها در امید به زندگی آنان تاثیر گذار است. مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان همچنین عنوان می کند: پیشرفت علوم پزشکی در سلامت جسم، افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، افزایش آگاهی مردم، تغییر سبک زندگی و ... از جمله دلایل افزایش سن امید به زندگی در ایران است.


    افزایش امید به زندگی؛ هم فرصت هم تهدید
بررسی سن امید به زندگی در جامعه ایرانی نشان می‌دهد که به ‌طور معمول زنان دو سال بیش از مردان عمر می‌کنند. بر اساس شاخص‌های بهداشت و درمان، شناخت داروی درمانی و پیشگیری از بسیاری بیماری هایی که در مقطعی از  زمان باعث مرگ و میر می‌شد، باعث افزایش زمان بقا یا عمر در کشور شده‌ است. دستیابی به آب آشامیدنی سالم، کاهش مرگ و میر، دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی، افزایش میزان سواد و سهم زنان در جامعه در پست ها و مقام های اجرایی و تصمیم گیری کشور، از جمله شاخص‌هایی است که باعث بالا رفتن سن امید به زندگی و بالا رفتن درصد جمعیت سالمندان در هرم جمعیت کشور شده است. بر همین اساس، تا چند سال آینده یکی از مشکلات کشور ما افزایش جمعیت سالمندان خواهد بود و پیش بینی می شود که تا 15 سال آینده درصد جمعیت این افراد دو رقمی شود و به بیش از 10 درصد برسد. بنا بر این نیاز است که از هم اکنون برنامه ریزان توجه ویژه ای به این گروه داشته باشند. چنانچه تامین امکانات مراقبتی برای سالمندان را برای  دو دهه در نظر نگیریم، با نوعی فاجعه انسانی در مورد آنان مواجه خواهیم شد. از طرف دیگر، افزایش سن امید به زندگی هم فرصت است و هم تهدید؛ فرصت از نظر انتقال دانایی و توانایی به نسل جوان و تهدید از این بابت که اگر نهادها برای پوشش آنان برنامه ریزی لازم را انجام ندهند، کرامت و ارزش انسانی سالمندان لطمه می بیند و آنان بدون پشتوانه در جامعه رها می شوند.زینب تاج الدین. اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار