ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) گفت: اکثر سایت های جهانی دارای ویژگی های خاص خود در حوزه های میراث ملموس و ناملموس هستند اما میراث فرهنگی و تاریخی مردم یزد دارای ذات و روح مشترکی است.
کد خبر: ۲۸۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 August 2016
به گزارش تابناک یزد، ماریانا کوریا  در دیدار مسئولان مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با استاندار این استان افزود: مردمی که این میراث را بوجود آورده اند، خود نیز از آن مراقبت می کنند و در این راستا مسئولان موظف به حمایت از سکونتگاه ها، تامین زیرساخت ها و پاسداری از ارزش های مردم هستند.
وی ادامه داد: حضور مسوولان استان در این نشست نشان از اهمیت موضوع ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است.
کارشناس شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها (ICOMOS) با بیان اینکه برای چهارمین بار به ایران سفر کرده است از بازدید قنات زارچ و باغ دولت آباد که به ثبت جهانی رسیده خبرداد و گفت: در گذشته از قنات هایی در کشورهای الجزایر و مراکش بازدید کرده ام که البته به ثبت جهانی نرسیده اما ورود به این قنات لذتی خاص و محنصر بفرد داشت؛ نوع معماری باغ دولت آباد و چینه های خشتی آن نیز امتداد معماری هزاران ساله ای است که همچنان ادامه دارد. 
ماریانا کوریا نقش آموزش و پرورش و دانشگاه ها را در تربیت مهندسان، معماران، باستان شناسان و افراد موثر در پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی را مهم دانست و افزود: باید از گذشته برای معماری زندگی معاصر و آینده درس بگیریم. 
به گزارش ایرنا، وی همچنین با توجه به زلزله اخیر ایتالیا اظهار کرد: کیفیت زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما مهم این است که مردم نحوه رفتار در زمان فاجعه های طبیعی را بدانند.
ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) دوشنبه گذشته برای بررسی وضعیت بافت تاریخی یزد و ارایه گزارش ارزیابی به کمیته های مربوطه در یونسکو برای ثبت جهانی این بافت به یزد آمده است.
'ماریا کوریا' از کشور پرتغال به عنوان کارشناس و متخصص خشت و خاک در مدت پنج روز از محورهای گردشگری و مجموعه بناهای یزد در بافت تاریخی این شهر برای ثبت جهانی، بازدید و گزارش آن را ارائه می کند.
ارزیاب یونسکو در این مدت همچنین با استاندار، امام جمعه، علما، اعضای شورای شهر و شهردار یزد، جمعی از اقلیت های مذهبی و مردم ساکن بافت تاریخی شهر یزد دیدار و گفت و گو می کند.
سال گذشته 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و در این شهر بالغ بر دو هزار و 200 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که ثبت جهانی آن افتخار بزرگی برای کشور محسوب می شود.
درسالهای گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
همچنین مجموعه قناتهای ایرانی شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 21 اثر برسد.
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال 1400 برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.
استان یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار