10 هزار زن معتاد در اصفهان زندگی می کنند؛
تابناک: نوزادان معتاد ناخواسته میراث دار مادران معتاد خود می شوند. یکی از نتایج زنانه شدن اعتیاد در سال های اخیر بروز پدیده تولد نوزادان معتاد است. آمار دقیقی از تعداد نوزاد معتاد در کشور وجود ندارد، اما منابع غیررسمی از وجود حدود 150 هزار سوءمصرف کننده مواد مخدر زیر پنج سال در کشور خبر می دهند.
کد خبر: ۲۸۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 22 August 2016
تابناک اصفهان: مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا ضمن اشاره به روند افزایشی زنان معتاد در کشور و استان اصفهان می گوید:‌ «با افزایش زنان معتاد،‌ طبیعتا تعداد نوزادان معتاد نیز افزایش می یابد.» علی اکبر ابراهیمی تاکید می کند: «فرزندان مادران معتاد، قطعا با اعتیاد به دنیا می آیند». این در حالی است که بنا به گفته یک مقام مسوول در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، زنان با حدود 10 هزار معتاد، 10 درصد جامعه معتادان استان را تشکیل می دهند.

  سالیانه 100 نوزاد معتاد
نوزادان معتاد ناخواسته میراث دار مادران معتاد خود می شوند. یکی از نتایج زنانه شدن اعتیاد در سال های اخیر بروز پدیده تولد نوزادان معتاد است. آمار دقیقی از تعداد نوزاد معتاد در کشور وجود ندارد، اما منابع غیررسمی از وجود حدود 150 هزار سوءمصرف کننده مواد مخدر زیر پنج سال در کشور خبر می دهند.  تولد سالیانه ۷۰ هزار نوزاد معتاد از مادران معتاد در کشور، آمار نگران کننده است که رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت سال قبل آن را رسانه ای کرد؛ آماری که بی شک آیینه تمام نمایی از رشد نابهنجار اجتماعی است و نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.  افزایش نوزادان معتاد در پایتخت، سال گذشته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز برانگیخت. علیرضا جزینی در گفت ‌و ‌گو با ایلنا از راه‌اندازی مرکز ویژه«نوزادان معتاد» در پایتخت خبر داد و گفت: «ضرورت دارد؛ چنین مرکزی در تهران ایجاد شود و هم‌ اکنون نیز به دنبال این کار هستیم.» آمار نوزادان در استان بنا به گفته استاندار اصفهان سالیانه تولد حداقل 100 نوزاد گزارش شده است، ولی آخرین آمار این نوزادان مشخص نیست. در همین راستا، یک مقام مسوول در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت و گو با اصفهان زیبا با بیان اینکه آمار قطعی از این نوزادان در استان در دست نیست، عنوان می کند: «این آمار باید از چندین مرجع مرتبط جمع آوری و جمع بندی شود که در حال حاضر این جمع بندی صورت نگرفته است.» این مقام مسوول که ارائه آمار دقیق در حوزه اعتیاد را در حوزه اختیارات استاندار اصفهان به عنوان رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می داند، می گوید:‌ «برآورد ما این است که 10 درصد معتادان اصفهانی، حدود هشت تا 10 هزار زن هستند».

هفته ای سه نوزاد!
حدود 10 هزار معتاد زن در استان اصفهان وجود دارد و  آنجایی نگران کننده تر می شود که بنا به گفته مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی استان، این اعتیاد  به طور قطع از مادر به جنین را در پی دارد.   علی اکبر ابراهیمی در گفت و گو با اصفهان زیبا اظهار می کند: «مادر معتاد فارغ از نوع اعتیاد، اعتیاد را به جنین منتقل می کند». این در حالی است که بنا به گفته ابراهیمی زنانه شدن اعتیاد و کاهش سن اعتیاد یکی از مهم ترین چالش های پیش روی اعتیاد در کشور است. وی ادامه می دهد: «آمار دقیقی از زنان معتاد در اختیار نداریم؛ اما به نسبت اینکه اصفهان، یک دوازدهم جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهد می توان گفت یک دوازدهم زنان معتاد کشور به استان اختصاص دارد.» وی تاکید می کند: «حتی سیگار کشیدن مادر نیز اثرات بسیار بدی به جنین منتقل می کند.»  مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی استان به آمار اعلامی ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره و عنوان می کند:‌ « بر این اساس در استان هفته ای سه نوزاد معتاد به دنیا می آید.»

نبود برنامه جامع
ابراهیمی عنوان می کند:«طبق آمار وزیر بهداشت از هر 100 نفر معتاد، 17 تا 25 معتاد زن در کشور وجود دارد. اگر نیمی از این زنان یا حتی یک چهارم آنها معتاد باردار شوند، تعداد نوزادان معتاد زیادی به دنیا خواهد آمد.» وی نبود یک برنامه جامع و منسجم برای ساماندهی این نوزادان را مهم ترین چالش پیش رو می داند و تاکید می کند: «همه نهادها مانند ناجا، بهزیستی، کمیته امداد و علوم پزشکی هر یک به نوبه خود به نوزادان معتاد کمک می کنند؛ اما به دلیل نبود یک برنامه مشخص و مدون، فرایند خدمت رسانی به این نوزادان نامشخص است که همت مسوولان را می طلبد.»  مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی اصفهان در پاسخ به این سوال که رسیدگی به نوزادان معتاد دارای متولی مشخص است یا خیر نیز ادامه می دهد: «بر اساس قانون، ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند به دستگاه ها دستورات لازم را بدهد؛ اما برنامه مشخصی وجود ندارد.»ابراهیمی با اینکه معتقد است از لحاظ پزشکی ترک اعتیاد نوزادان امکان پذیر است،  فرآیند درمان این نوزادان را پیچیده عنوان می کند و می گوید: «این نوزادان در گام نخست باید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و تا مدتی با نظارت پزشک فوق تخصص اطفال،‌ مراحل درمان و بستری را در ICU سپری کنند.» مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی استان تاکید می کند: به دلیل حساسیت های نوزاد مراحل درمان و ترک اعتیاد باید زیر نظر پزشک فوق تخصص اطفال می شود تا نوزاد دچار تشنج و یا آسیب های جدی نشود. وی به حمایت بهزیستی از نوزادان پس از طی مراحل ابتدایی ترک اعتیاد اشاره و عنوان می کند:‌« اگر این نوزادان بی سرپرست یا بد سرپرست باشند، در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می شوند.» مدیر دفتر اعتیاد بهزیستی استان اضافه می کند: «در صورتی که نوزاد دارای خانواده با شرایط نگهداری باشد، با حکم و بررسی دستگاه قضا نوزاد به خانواده واگذار می شود.»
حسین اسدی. اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار