با حضور فرماندار اروميه انجام شد؛
همايش احياي درياچه اروميه ظهر امروز با حضور فرماندار اروميه، دبير ستاد احياي درياچه اروميه، بخشدار بخش مركزي و جمعي از مسئولان استان و شهرستان و همچنين دهياران و روساي شوراهاي اسلامي روستاهاي بخش و كشاورزان، پس از بازديد ميداني از طرحهاي موفق آبياري نوين در روستاهاي جبل، كهريز و تازه كند قشلاق برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸ 17 August 2016
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، همايش دهياران و شوراهاي اسلامي بخش مرکزي اروميه با مشارکت بخشداري مرکزي و مديريت جهاد کشاورزي اروميه و شعار "محصول بيشتر و بهتر با آب و زمين کمتر" در اروميه برگزار شد.

فرماندار اروميه در اين همايش با تشريح شرايط حال حاضر درياچه اروميه، خاطرنشان كرد: دولت تدبير و اميد براي احياي درياچه اروميه اقدامات قابل توجهي انجام داده كه اين درياچه را از شرايط بحراني خارج ساخته است.

عباس حسن خاني با اشاره به ظرفيت بالاي کشاورزي استان آذربايجان غربي گفت: در شهرستان اروميه 53 هزار هکتار اراضي قابل کشت کشاورزي داريم که بايستي مديريت صحيح آب و خاک در بخش کشاورزي استان در اولويت کاري قرار گيرد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: مديريت صحيح آب و اراضي کشاورزي براي جلوگيري از تغيير کاربري آنها و توسعه شهر نشيني در راس امور جهاد کشاورزي استان قرار گيرد و با بهيود روشهاي کشاورزي سنتي و سوق دادن به سمت کشاورزي مدرنيته، روند مهاجرت معکوس در شهرها افزايش يابد.

امير ستوده فر بخشدار مركزي اروميه نيز در اين همايش با اشاره به شعار "محصول بيشتر و بهتر با آب و زمين كمتر"، اظهار داشت: دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي روستاها و كشاورزان بايد با سرعت بيشتري روش هاي نوين را جايگزين روشهاي سنتي نمايند.

در ادامه اين همايش، مدير جهاد كشاورزي شهرستان اروميه و دبير ستاد احياي درياچه اروميه گزارشي از وضعيت موجود و عملكرد دستگاه هاي مربوطه ارائه كردند.

مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه با تاکيد بر اينکه دولت تدبير و اميد نگاه ويژه اي به درياچه اروميه و توسعه استان آذربايجان غربي دارد افزود: دکتر روحاني در اولين جلسه هيئت دولت در پي عمل به عهد خود با مردم آذربايجان هاي غربي و شرقي با ارائه راهکارهاي 27 گانه طرح ملي نجات درياچه اروميه، با حمايتهاي بي دريغ خود طرح احياي درياچه اروميه را کليد زد.

سرخوش يادآور شد: از سال گذشته به صورت شبانه روزي اقداماتي مانند اتصال زرينه رود به سيمينه رود، انتقال آب با لوله، لايروبي هاي رودخانه هاي اصلي حوضه آبريز درياچه اروميه، اجراي کانال زهکشي، حفر تونل انتقال آب سد کاني سيب به درياچه اروميه، مديريت صحيح منابع آبي موجود و اجراي سيستم هاي نوين آبياري کشاورزي، انجام گرفت تا امروز با عنايت خداوند متعال شاهد وضعيت خوب درياچه اروميه و افزايش 57 سانتي متري تراز درياچه اروميه نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشيم.

وي در ادامه تصريح کرد: آب تنها ماده اي است که حيات جانداران به آن وابسته است و هيچ جايگزيني براي آن موجود نيست و با برداشتهاي بي رويه و ناپدار بسيار حساس و آسيب پذير بوده و با حفر چاههاي عميق و برداشتهاي غير مجاز قرنها  و حتي هزاران سال براي تجديد پذيري زمان لازم است.

مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به اينکه 90 درصد آب حوضه آبريز درياچه اروميه صرف کشاورزي مي شود گفت: بايستي با تسريع برنامه هاي جهاد کشاورزي در اجراي سيستم هاي نوين آبياري کشاورزي با مصرف بهينه آب و همراهي مردم منطقه به احياي درياچه اروميه کمک کنيم.

در خاتمه اين همايش، با اهداي لوح تقدير از فعالين و كشاورزان پيشگام در راستاي برنامه هاي ستاد احياء تقدير و تشكر شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار