شركت با ظرفيت كمتر از 10 درصد فعاليت می كند
تابناک: این روزها ضربان قلب بزرگ ترین تولیدكننده الیاف كشور به سختی می تپد. شركت پلی اكریل اصفهان كه مدت هاست با وضعیت نامناسب مالی و كمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می كند شاهد اعتصاب چندین و چندباره كارگران برای اعلام نارضایتی خود از شرایط سخت این واحد تولیدی بوده است.
کد خبر: ۲۷۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 16 August 2016
تابناک اصفهان: این روزها ضربان قلب بزرگ ترین تولیدكننده الیاف كشور به سختی می تپد. شركت پلی اكریل اصفهان كه مدت هاست با وضعیت نامناسب مالی و كمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می كند شاهد اعتصاب چندین و چندباره كارگران برای اعلام نارضایتی خود از شرایط سخت این واحد تولیدی بوده است. البته وضعیت نامناسب مالی به دلیل شرایط ناشی از ركود در كشور، برای واحدهای تولیدی و صنعتی حرف تازه ای نیست، اما برخی از افراد شاغل در كارخانه پلی اكریل،  عدم تزریق نقدینگی به وسیله سهامدار این كارخانه، واردات بی رویه الیاف و وجود دلالان در بازار را اصلی ترین عواملی می دانند كه حال و روز قطب تولید الیاف كشور را وخیم كرده است.

پلی اكریل اصفهان همچنان چشم انتظار وعده و وعیدهای بسیاری از مسوولان استانی به منظور بهبود وضعیت فعلی كارخانه و همچنین پرداخت حقوق معوقه پرسنل مانده تا با عملی شدن سخنان این مسوولان، از بدتر شدن شرایط موجود در این واحد تولیدی جلوگیری شود؛ چراكه درمقابل، تلاش برای از سر گیری فعالیت كارخانه تولیدی ورشكسته به مراتب هزینه های سنگین تری را به دنبال خواهد داشت .
 
صنایع نیمه فعال و تعطیل فعال شوند

درشرایطی كه شنیده ها حاكی از فعالیت دو هزار كارگر در كارخانه پلی اكریل اصفهان است و درصورتی كه با اتخاذ تمهیدات مناسب از تعطیلی و ورشكستگی این واحد تولیدی جلوگیری نشود، به دنبال بیكاری كارگران این كارخانه علاوه بر پیامدهای مخرب اقتصادی برای كشور ، تبعات اجتماعی فراوانی نیز به بار می آید. همین چند وقت پیش بود كه نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت، به مشكلات موجود در كارخانه پلی اكریل اصفهان اشاره كرد. زهرا سعیدی در این زمینه می گوید: نباید اجازه داد صنایعی که در وضعیت بحرانی قرار دارند از دست بروند، بنابراین باید با اتخاذ تدابیر عملیاتی، صنایع نیمه فعال و تعطیل را فعال کرد.سعیدی تاكید می كند: اگر کم توجهی ها درخصوص شرکت پلی اکریل ایران ادامه یابد، امکان دارد این کارخانه به سرنوشت شرکت ارج دچار شود.وی اظهار می كند: شرکت پلی اکریل که از کارخانه های بزرگ کشور بوده، در حال حاضر با مشکلات جدی روبه رو است، بنابراین باید با کار کارشناسی و بررسی مشخص شود دلایل این موضوع چه بوده و در این راستا باید تلاش کرد مشکلات برطرف شود.

پرداخت حقوق كارگران، به زودی

فرماندار شهرستان مباركه نیز از برگزاری نشستی با مدیران كارخانه پلی اكریل برای پرداخت حقوق معوقه كارگران سخن می گوید. علی اصغر ذاكری اظهار می كند: یکی از مهم ترین دغدغه های مسوولان استان اصفهان و شهرستان مبارکه رفع مشکلات و نگرانی های کارگران شرکت پلی اکریل است.ذاكری می گوید: مدیران كارخانه پلی اکریل اصفهان در جلسه ای که با حضور کارگران این شرکت برگزار شد متعهد به پرداخت بخشی از حقوق معوقه کارگران شده اند و قرار است طبق صورتجلسه ای كه در این نشست تنظیم شده، مدیران شركت پلی اكریل بخشی از حقوق معوقه كارگران را  10 روز پس از تاریخ جلسه؛ یعنی 26 مردادماه امسال پرداخت كنند.

عدم ارائه تسهیلات بانكی به شركت پلی اكریل

شركت پلی اكریل در سال 1353 با مشاركت بخش خصوصی، گروهی از بانک های ایران و شركت های آمریكایی تاسیس شد و در سال 1357 به وسیله متخصصان ایرانی به بهره برداری رسید.عضو شورای اسلامی كار پلی اكریل  با بیان این مطلب به اصفهان زیبا می گوید: شركت پلی اكریل بزرگ ترین تولیدكننده الیاف پلی استریل و تنها تولیدكننده اكریل در ایران است و بیش از 400 واحد كوچک و بزرگ نساجی مواد اولیه خود را از شركت پلی اكریل تامین كرده و توان تولید كارخانه پلی اكریل 130 هزار تن در سال است.علیرضا خرمی تصریح می كند: در سال 1383 سهام شركت پلی اكریل به بخش خصوصی واگذار شد و درحال حاضر نیز سهامدار این شركت «محمد سعید آل عقیلی» است. خرمی می گوید: از سال 1389 با ورود یک تیم جدید شامل هیات مدیره و مدیر عامل به كارخانه پلی اكریل به تدریج وضعیت این شركت به سمت ورشكستگی پیش رفت و درواقع مشكلات شركت پلی اكریل از زمان ورود این افراد به كارخانه آغاز شد. وی خاطرنشان می كند: اوایل سال 1393 با رفتن این تیم كه متشكل از مدیرعامل و هیات مدیره بود تاكنون چهار مدیرعامل در این شركت تغییر كردند و سهامدار نیز هیچ گونه نقدینگی به شركت تزریق نكرده است.عضو شورای اسلامی كار پلی اكریل عنوان می كند: حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم در پلی اكریل مشغول به فعالیت هستند و 60 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این شركت فعالیت دارند.خرمی عنوان می كند: در واقع مشكل اصلی شركت پلی اكریل عدم تزریق نقدینگی به وسیله سهامدار عمده، همچنین واردات بی رویه الیاف و وجود دلالانی است كه در بازار وجود دارند. وی ادامه می دهد: شركت پلی اكریل ورشكسته شده و براساس ماده 41 قانون تجارت نیز شركت های ورشكسته از بانک ها نمی توانند هیچ گونه تسهیلاتی دریافت كنند.

قول مسوولان استانی برای رفع مشكلات پلی اكریلی ها

عضو شورای اسلامی كار پلی اكریل عنوان می كند: مشكلات شركت پلی اكریل را بارها به گوش مسوولان رسانده ایم؛ اخیرا نماینده شهرستان مباركه، فرماندار و مسوولان این شهرستان به همراه مسوولان استان اصفهان و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعد داده اند تا مشكلات این شركت را حل و فصل كنند. خرمی می افزاید: مسوولان قول داده اند تا یک ماه آینده مشكلات شركت حل شود، همچنین فرماندار شهرستان مباركه نیز گفته است تا 10 روز آینده درصدی از حقوق معوقه پرسنل به آنها پرداخت خواهد شد، اما به طور دقیق مشخص نیست كه چند درصد و چه میزانی از حقوق معوقه ما پرداخت خواهد شد. وی بیان می كند: حدود سه ماه است كه حقوق پرسنل این شركت به تعویق افتاده، اما تا این لحظه تعدیل نیرو نداشته ایم. درحال حاضر نیز این شركت با ظرفیت كمتر از  10 درصد فعالیت می كند و درصورتی كه این وضعیت ادامه پیدا كند فعالیت شركت پلی اكریل به زودی متوقف خواهد شد. خرمی معتقد است، در شرایط كنونی دولت باید حمایت های لازم را از این شركت انجام دهد تا از حالت ورشكستگی خارج شده و وام دریافت كند. از سوی دیگر نیز  یک سهامدار مناسب كه دغدغه حمایت از تولید را برعهده داشته باشد باید برای این شركت تعیین شود.در این میان خبرنگار اصفهان زیبا برای شنیدن اظهارنظرهای علی مستاجران، مدیر عامل كارخانه پلی اكریل اصفهان درخصوص چرایی وضعیتی كه هم اكنون گریبان گیر  این كارخانه شده است چندین تماس تلفنی با ایشان داشت، اما مستاجران صحبت كردن درباره این موضوع را به زمان دیگری موكول كرده و اظهار می كند: در حال حاضر تصمیم داریم طی برگزاری چندین جلسه درباره مشكلات این كارخانه با مسوولان صحبت كنیم و درصورتی كه صحبت های ما برای رفع معضلات پلی اكریل به نتیجه رسید، نه در قالب گزارش، بلكه به صورت انفرادی درباره این موضوع به اظهارنظر خواهم پرداخت.
مینا ایزدی.اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار