مروری بر روزنامه های دوشنبه 25 مرداد ماه؛
روزنامه های امروز از جناح های مختلف سخنان رئیس جمهور در یاسوج را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که بحث و گفت و گو برسر دلیل و آثقار انتشار صوت آیت الله منتظری و همچنین تغییرات در صدا و سیما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۷۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 15 August 2016

روزنامه های امروز از جناح های مختلف سخنان رئیس جمهور در یاسوج را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که بحث و گفت و گو بر سر دلیل و آثار انتشار صوت آیت الله منتظری و همچنین تغییرات در صدا و سیما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز از جناح های مختلف سخنان رئیس جمهور در یاسوج را مورد توجه قرار داده اند.


روزنامه های اصلاح طلب موضوع خوشبینی به برجام و بدبینی به امریکا را مورد توجه قرار داده اند. اما روزنامه های مخالف دولت سعی کرده اند، آمار اقتصادی دولت را زیر سؤال ببرند.

حواشی انتشار فایل صوتی از آیت الله منتظری

روزنامه آرمان امروز در گفت و گویی با شیخ قدرت عليخاني با عنوان «تحرکات منافقین با انتشار فایل‌صوتی بی‌ارتباط نیست» از پشت پرده انتشار فايل صوتي آيت ا... منتظري مي‌گويد. در بخشی از این گفت و گو به نقل از ایشان می خوانیم: «به نظر من، نبايد اين مسأله را خيلي ساده نگاه كنيم. زيرا اخيرا منافقين در اروپا فعال‌تر شده‌اند و اجلاسي را در فرانسه با حضور برخي از مقامات عربستاني برگزار كردند و يك مقام سعودي در اين نشست در مخالفت با نظام اسلامي اظهارات سخيف و خلاف واقع عنوان كرد. هدف آنها اين بود كه منافقين را مطرح كرده و سابقه سياه آنها در كشتار مردم و مسئولان كشورمان را تطهير كنند. او ادامه داد: اما قطعا مردم ايران عزيز جنايات منافقين عليه ملت را فراموش نكرده‌اند. به اعتقاد من اگر امروزه داعش جنايت مي‌كند و سر انسان‌ها را مي‌برد، درگذشته منافقين ده‌ها مرتبه بدتر از اين اقدامات و جنايت‌ها را صورت دادند، به طوري‌كه در آن دوران، اين گروه تروريستي مردم را سوزانده و حتي به كاسبان و مردم عادي نيز رحم نكردند. عليخاني تصريح كرد: گروه تروريستي منافقين در كارنامه سياه خود، سابقه بمب‌گذاري در حزب جمهوري اسلامي و به شهادت رساندن مسئولان و مقامات كشورمان ازجمله آيت ا... بهشتي را دارد. فردي كه امام خميني (ره) درباره او فرمودند بهشتي يك ملت بود. همچنين اعضاي اين گروه تروريستي، اقدام به انفجار دفتر نخست‌وزيري كردند كه درنهايت رجايي و باهنر به شهادت رسيدند. از طرف ديگر ترور شهيد هاشمي نژاد از خطيبان بزرگ كشور، ترور شهداي محراب و آيت ا... مفتح و ترور مقام معظم رهبري نيز در آن دوران توسط منافقين رخ داد.

عليخاني گفت: قطعا دلسوزتر از حاج احمد آقا به امام كسي وجود نداشت. از اين رو امروزه زنده كردن منافقين يا پخش نواري كه به نفع اين گروهك تروريستي بوده يا به شك انداختن اذهان جوانان كشور، جز خيانت چيز ديگري در بر ندارد و قطعا اين اقدام اخير امري ساده و اتفاقي نيست. او تصريح كرد: من همواره در دوران انقلاب در متن قضاياي نظام بودم و از نزديك با بيت حضرت امام مرتبط بودم و با مرحوم حاج احمد آقا رفاقت داشتم و در خيلي از جلسات امام با سران كشور حاضر بودم و قطعا دستاوردها و پيروزي‌هاي كشور ازجمله در دوران جنگ، به خاطر اعتقاد ما و مردم ايران به امام خميني بوده و هست. نماينده سابق مجلس ادامه داد: به اعتقاد من برخورد نظام با منافقين، يك اقدام صحيح و به‌حق بود و در شرايطي انجام شد كه منافقين عملاً در جريان مرصاد، همراه ارتش عراق به خاك ايران تجاوز كردند. او خاطرنشان كرد: به طور حتم عاملان انتشار فايل صوتي، كينه بزرگي نسبت به امام و مرحوم حاج احمد آقا دارند كه مي‌خواهند كينه خودشان را از اين طريق بروز دهند.»

 

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در یادداشتی با عنوان « تجربه‌اي كه بيت امام(ره) آموخت»نوشت: «در نظام جمهوري اسلامي ايران به‌رغم همه اختلاف‌ها و تنش‌هاي سياسي و هويتي، جايگاه امام به عنوان سمبل وحدت و بنيانگذار حفظ شده است. به همين دليل بايد همه انقلابيون خصوصاً بيت امام بدانند كه نقطه عزيمت در مشروعيت‌زدايي از انقلاب اسلامي، مشروعيت‌زدايي از امام راحل است. شايد نوادگان امام بارها اين جمله امام را كه «بعد از من از فرزندم احمد انتقام خواهند گرفت» به آدرس و جغرافياي ديگري حواله داده باشند، اما اقدامي كه فرزندان آيت‌الله منتظري در اين زمان انجام داده‌اند نشان مي‌دهد كه آنان هويت و مشروعيت امام را نشانه گرفته‌اند و با بديل‌سازي از سيداحمد خميني به جاي امام، درصدد تخطئه اصل رهبري امام هستند. براي آنان سيداحمد خميني مسئله فرعي است، آنان از مسير سيداحمد خميني به دنبال چالش مشروعيت براي رهبري امام هستند.

البته فرزندان آيت‌الله منتظري نمي‌توانند 1367 را در 1395 تفسير كنند، چراكه هم خودشان از قول پدر نقل مي‌كنند كه آيت‌الله خامنه‌اي در تصميمات 1367 نقشي نداشت و هم ميرحسين موسوي بر اين مسئله صحه مي‌گذارد، پس معارضه فرزندان آيت‌الله منتظري جز انتقام از شخص امام دليل ديگري نمي‌تواند داشته باشد. برخي بر اين باورند كه آنان به دنبال احياي منافقين هستند. شايد اين تحليل قابل تأمل باشد، اما نگارنده بر اين باور است كه ارائه چهره‌اي مخدوش و مسئوليت‌ناپذير از امام و توليد حقانيت براي پدر و خود، اساس اين اقدام شيطاني است. هشدارهاي امام به آيت‌الله منتظري كه به تعبير خودش از سينه‌اي گداخته برمي‌خاست، در برخي از فرزندان آيت‌‌الله منتظري كينه‌اي شتري ايجاد كرده است و منتظر فرصت براي هويدا كردن آن كينه‌ها هستند.

 

شهرام جزایری آزاد شد؟

روزنامه خراسان در خبری با تیتر «شهرام جزایری آزاد شد» نوشت: «شب گذشته شهرام جزایری از زندان مشهد آزاد شد. به گزارش خراسان، وی که چند روز قبل برای شرکت در همایشی با عنوان «بررسی چالش های پیش روی شرکت پدیده در ورود به فرابورس و تأمین نقدینگی» به مشهد سفر کرده بود همزمان با آغاز همایش و به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی با صدور دستور قضایی بازداشت شد. این گزارش حاکی است وی شب گذشته با تبدیل قرار وثیقه به کفالت از زندان مشهد آزاد شد.

شانزدهم مرداد ماه بود که شهرام جزایری برای سخنرانی درباره شرکت پدیده به مشهد سفر کرد و با صدور دستور قضایی بازداشت شد. قبل از آن که مدیرعامل سابق پدیده با عناوین اتهامی مطرح شده دستگیر شود، شایعاتی در فضا های مجازی عنوان شد که نشان می داد قرار است شهرام جزایری مجموعه پدیده را راه اندازی کند!! پس از آن که مدیرعامل سابق پدیده با تفهیم اتهام کلاهبرداری از طریق فروش غیرقانونی اوراق موسوم به سهام از سوی «قاضی حیدری» بازداشت و روانه زندان شد، برنامه تبلیغی به راه افتاد که قرار است شهرام جزایری در همایشی در مشهد سخنرانی کند که همزمان با آغاز این همایش، به اتهام تبانی برای اقدام علیه امنیت عمومی از طریق اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی و با صدور دستور قضایی بازداشت شد».

 

تغییرات در صدا و سیما

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «تغيير سياسي در صداوسيما » نوشت: «رئیس سازمان صداوسیما در حکمی، مجید آخوندی را به سمت معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد. آخوندی تا ١٥ دی ماه ٩٣ معاونت سیاسی صداوسیما بود، اما محمد سرافزار رئیس سابق صداوسیما، پیمان جبلی را جایگزین او کرد و معاونت سیاسی را به معاونت خبر تغییر داد. عبدالعلی علی‌عسکری در این حکم از آخوندی رصد و پایش دقیق و بهنگام تحولات و رویدادهای خبری در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انعکاس صحیح و به‌موقع آنها به صورتی نوآورانه، رقابتی، جذاب و تأثیرگذار، ارتقای اعتماد به رسانه ملی از طریق افزایش سرعت، دقت، صحت و کیفیت در تولید و انعکاس اخبار و ارتقای ضریب نفوذ رسانه ملی را خواسته است. مجید آخوندی که در دوران ریاست ضرغامی ٩ سال معاونت او را بر عهده داشت، علاوه بر معاونت سیاسی در اردیبهشت سال ٩٢ به ریاست هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سازمان صداوسیما نیز منصوب شده بود. ضرغامی همچنین در آذرماه سال ٩١ آخوندی را به سمت رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی دوره یازدهم ریاست‌جمهوری و چهارمین دوره شورا‌ها منصوب کرده و به او مأموریت داده بود با ایجاد هماهنگی بین معاونت‌ها و تمام بخش‌های خبری، تولیدی و پژوهشی سازمان صداوسیما و نیز استفاده از تمام ظرفیت‌ها، اقدامات زمان‌بندی‌شده تا برگزاری کامل انتخابات را انجام دهد و بر حسن اجرای سیاست‌های نهایی نظارت کند. حالا آخوندی با احیای مجدد معاونت سیاسی دوباره به جای جایگزین خود آمده است. پیمان جبلی، معاون سابق خبر هم با حکم عبدالعلی علی‌عسکری به معاونت برون‌مرزی صداوسیما منصوب شده است».

 

انتخابات در امریکا

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با تیتر «تأييد ادعاي ترامپ درباره ايجاد داعش توسط اوباما و کلينتون» نوشت: «يکي از گزارش‌هاي اطلاعات دفاعي سال 2012 ميلادي که مهر «محرمانه» داشته، افشا مي‌کند همان طور که دونالد ترامپ درباره شکل‌گيري داعش از سوي اوباما و کلينتون مي‌گويد، ائتلاف ضد‌ اسد مورد حمايت آمريکا در آن زمان از سوي القاعده در عراق (AQI) و «دولت اسلامي عراق» (ISI) رهبري مي‌شد که کمي بعد با يکديگر ادغام شده و شبکه تروريستي «داعش» (ISIS) را به وجود آوردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، اين گزارش افشا مي‌کند، اگرچه آمريکا هر گونه حمايت و کمک مستقيم به القاعده در عراق و دولت اسلامي عراق (داعش عراق) را طبق محدوديت‌هاي اعمال شده توسط قوانين ضد‌ترور داخلي رد کرده اما مقامات وزارت امور خارجه آمريکا و پنتاگون به خوبي مطلع بودند که «مخالفان ميانه‌رو» سوريه با اين شبه‌نظاميان تروريست در هم تنيده هستند.

جزئیات بزرگترین ‌سرمایه‌گذاری در پسابرجام/ شهرام جزایری آزاد شد؟ 

در اين گزارش آمده است: ابومحمد العدناني، سخنگوي دولت اسلامي عراق از اهل تسنن اين کشور به ويژه قبايل مستقر در مناطق مرزي بين عراق و سوريه مي‌خواهد تا عليه دولت دمشق جنگ به راه اندازند. در ادامه اين گزارش آمده است: مخالفان سوري در تلاشند تا کنترل مناطق شرقي از جمله حسکه و ديرالزور مجاور با استان‌هاي موصل و الانبار واقع در غرب عراق به علاوه مناطق هم مرز با ترکيه را به دست گيرند. کشورهاي غربي، حوزه خليج فارس و ترکيه نيز از اين تلاش‌ها حمايت مي‌کنند. در اين گزارش گفته مي‌شود: احتمال ايجاد يک قلمروي سلفي اعلام شده يا نشده در مناطق حسکه و ديرالزور واقع در شرق سوريه وجود دارد و اين دقيقا همان چيزي است که قدرت‌هاي حامي مخالفان سوري مي‌خواهند؛ چيزي که امکان دارد به عنوان درخواست تشکيل خلافت داعش در سوريه تفسير شود. در دسامبر 2012 يعني چند ماه پس از اين گزارش اطلاعات دفاعي، باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا با هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه وقت و جناح جنگ طلب تاسيسات امنيت ملي همسو شد و گفت، آمريکا مخالفان سوري را «نماينده مشروع» مردم سوريه مي‌داند. بار ديگر مخالفان سوري که دولت اوباما آنها را نماينده مشروع مردم سوريه تلقي مي‌کرد توسط پيشروهاي شبکه تروريستي داعش، القاعده در عراق و دولت اسلامي عراق رهبري شدند و واشنگتن نيز با «چشم‌پوشي عامدانه» به تامين تسليحاتي آنها پرداخت. نشانه‌ها حاکي از آن است که دولت اوباما نتوانست به موقع خطر شبکه تروريستي داعش را درک کند و با ارزيابي‌هاي مايکل فلاين، مدير سابق آژانس اطلاعات دفاعي که ظهور و توسعه داعش را انکار مي‌کرد، اوضاع بغرنج‌تر شد»

 

دستاوردهای برجام

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «جزئیات بزرگترین ‌سرمایه‌گذاری در<پسابرجام>» به نقل از وزیر نیرو اعلام می کند، سرمایه‌گذاری 2/4 میلیارد دلاری ترکیه در ایران انجام خواهد شد. در ادامه این گزارش می خوانیم: «چندی پیش وزارت نیرو بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس از لغو تحریم‌ها را با یک شرکت ترکیه‌ای به نام «یونیت اینترنشنال» به امضا رساند که به نوعی دستاورد برجام بود. حجم این قرارداد بالغ بر 2/4 میلیارد دلار اعلام شد که با توجه به نیاز صنعت برق کشور به سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود. با وجود این عده‌ای به مخالفت با این همکاری و زیر سؤال بردن سرمایه‌گذار ترکیه‌ای پرداختند. منتقدین مدعی شدند که بزرگترین قرارداد جذب سرمایه مستقیم خارجی ساخت نیروگاه در ایران با شرکتی به امضا رسیده که فعالیت اصلی‌اش هتل‌سازی است در حالی که در هیچ‌کدام از کشورهای دنیا تجربه نیروگاه‌سازی ندارد. اما وزیر نیرو در مورد این قرارداد نکاتی را به «ایران» گفت که نشان می‌دهد سرمایه‌گذار ترکیه‌ای نه تنها در ایران بلکه در ترکیه و کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا خوشنام است و این قرارداد دستاورد بسیار بزرگی برای کشور از بابت برجام است.

حمید چیت چیان در ادامه از مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی دیگر برای نصب نیروگاه در کشور خبر داد و گفت: البته در جذب سرمایه ما بیشتر به دنبال همکاری با بخش خصوصی داخلی هستیم اما از کشورهای روسیه، چین، ژاپن، کره، آلمان و ایتالیا برای ساخت نیروگاه‌های بزرگ و کوچک و همین‌طور تجدیدپذیر و برقآبی پیشنهادهایی روی میز داریم.

شرکت ترکیه‌ای شریک دوران جنگ ایران و عراق

این قرارداد ایران و ترکیه، بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 6 ماهه گذشته و از زمان آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و گروه 1+5 است. از طرفی نخستین قرارداد جذب سرمایه خارجی صنعت برق از زمان لغو تحریم‌ها نیز به شمار می‌رود.

در خصوص جزئیات این قرارداد وزیر نیرو اظهار کرد: از سال‌های گذشته وزارت نیرو یک سیاست روشن در ارتباط با نحوه خرید برق از بخش خصوصی در پیش گرفته است که این شیوه باعث شده سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران علاوه بر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی نیز قرار بگیرد. به این ترتیب ما طی مذاکرات طولانی با چندین شرکت خارجی اخیراً توانستیم نخستین قرارداد را با یک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای منعقد کنیم و بر اساس آن این شرکت در 6ساختگاه 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی برای ما خواهد ساخت.

وی افزود: راندمان این نیروگاه‌ها بالای 58 درصد است که راندمان قابل توجهی محسوب می‌شود.

چیت چیان در خصوص اینکه شرکت طرف قرارداد تا چه اندازه در امر نیروگاه‌سازی توانمند است، تصریح کرد: تمام ایراداتی که برخی از رسانه‌ها به این قرارداد و اعتبار شرکت ترکیه‌ای وارد می‌کنند انتقاداتی بی‌اساس است. چراکه این شرکت در سال‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق برای ایران 5 نیروگاه بزرگ با بهترین کیفیت آن زمان ساخته است. چطور می‌شود که شرکتی 28 سال پیش بتواند برای ما نیروگاهی بسازد که هنوز کارآمد است اما اکنون توان انجام این طرح را نداشته باشد؟

وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: این شرکت در کشورهای مختلف دنیا در ترکیه، ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی مالک نیروگاه و دارای اعتبار است. علاوه بر این سرمایه‌گذار خارجی در زمینه نیروگاه‌های آبی، حرارتی و بادی نیروگاه ساخته و ثابت کرده که شرکت بزرگ و توانمندی است.»/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار