تابناک: هر چند سال 95 آغاز خوبی برای تئاتری های اصفهان و علاقه مندان آن نداشت، اما با گذشت چند ماه صحنه تئاتر اصفهان روی دیگر سکه را دید و رنگ رونق و زندگی دوباره تا حدی به آن برگشت.
کد خبر: ۲۷۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 14 August 2016
تابناک اصفهان: هر چند سال 95 آغاز خوبی برای تئاتری های اصفهان و علاقه مندان آن نداشت، اما با گذشت چند ماه صحنه تئاتر اصفهان روی دیگر سکه را دید و رنگ رونق و زندگی دوباره تا حدی  به آن برگشت.

مجتمع فرشچیان که چند سالی و یا شاید حتی بتوان گفت از زمان آغاز فعالیت جدی اش دچار بلاتکلیفی و انفعال بود،‌ خوشبختانه  و به مدد اعتماد مدیران فعلی اش به اهل تئاتر و استفاده از محسن رهنما، نمایشنامه نویس اصفهانی  به عنوان مشاور هنری، روزهای شلوغی را سپری می کند و برای اولین بار تجربه اجرای همزمان پنج نمایش در بخش های مختلفش را هم از سر گذرانده است. درست است که مسیر تئاتری در این فضا هم به جهت حفظ کیفیت کامل آثار اجرایی جای بررسی دارد،  ولی نباید فراموش کرد که پیش از بررسی و تحلیل وضعیت موجود باید اصلا تولیدی داشت و به اجرای منظم و بدون وقفه کار پرداخت.

 از همین منظر باید خرسند بود که در روند کاری تازه این فضا،‌ تجربه ای که سال ها آرزوی بسیاری از تئاتری های سینه سوخته اصفهان بود؛ یعنی وجود مداومت در اجرای تئاتر و تبدیل این سالن به پاتوق جدی آن با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی اش، بالاخره محقق شده است. اما مساله قابل توجه در رابطه با اجرای تئاتر در مجتمع فرشچیان تنها به تعدد اجراها و شمار بالایشان به لحاظ کمی محدود نمی شود، بلکه تنوع آثار اجرایی از نمایشنامه های خارجی و ایرانی و همین طور در نظر گرفتن اجرا برای سنین مختلف؛ از کودک تا بزرگسال، اجرای کارهای تجربی  از کارگردانان کار اولی در کنار آثار کارگردانان شناخته شده تر تئاتر و گاهی اجرای آثاری از تهران، باعث شده جریان تئاتری این مجتمع  یک خط ثابت و مسیر یکنواخت را طی نکند.

 آغاز جلسات نمایشنامه خوانی  با انسجام مرور بر آثار یک نویسنده خارجی مطرح نیز  از دیگر خبرهای خوش تئاتری این روزهای فرشچیان است؛  جلساتی که می تواند مکمل خوبی برای دیگر جلسات نمایشنامه خوانی شهر؛ یعنی پاتوق یکشنبه های تئاتر اصفهان با محوریت آثار نمایشنامه  نویسان بومی اصفهان  و پاسخگوی ذائقه تئاتری شهر در جریان توجه به آثار بزرگان این هنر در جهان باشد. از طرفی، اعضای دوره تازه انجمن نمایش اصفهان که در مجتمع فرشچیان مستقر هستند، این روزها دغدغه پیگیری برخی امور صنفی تئاتری ها مانند مسکن،‌ ایجاد صندوق قرض الحسنه و اعطای وام تولید به هنرمندان راه اندازی تماشاخانه محلی، ‌آموزش حرفه ای تئاتر در شهرستان ها کــه عــمــومـــا از وجـــود آموزشـــگاه هـــای تئـــاتـــر بــی بـــهـــره انـــد، چـــاپ مجموعه نمایشنامه های نــویــسنـــدگان اصفــهـــانی  و ... را دارند.

امــا در ایــن روزهــا  که سالــن های فرشچیان یـــکــی پـــس از دیــگری پاتوق تمرین و اجرای هنرمندان شهر شدند و آثار کارگردانان منتظر یکی یکی در نوبت اجرا قرار گرفت، دیگر سالن جدی تئاتر اصفهان؛ یعنی تالار هنر که از جریان تئاتری مدتی دور بود و به جز قطع مداومت اجرای تئاتر،  ‌کمتر شاهد اجراهای جان دار و قابل توجه در آن بودیم؛  مساله ای که با تغییر جریان  مدیریت  و برگشت یکی از مدیران قبلی آن یعنی محمدرضا رهبری که خود سابقه اجرای تئاتر و انجام کار هنری را دارد، امیدهایی به تغییر  آن به وجود آمده است.

هر چند مدت زمان زیادی از مدیریت این مدیر هنری نمی گذرد، ولی شاید اقدام برای به جریان انداختن تئاتر عروسکی در این مرکز و بر صحنه بردن چند کار نمایشی و پیگیری برگزاری جشنواره فصلی تئاتر مژده ایجاد تغییر و شکل گیری فضای تازه ای در تئاتر اصفهان توسط این مرکز  را بدهد. اگر توجه به گونه های مختلف و حتی مهجور تئاتر مثل  تئاتر کودک و نوجوان یا تئاتر عروسکی،‌ خیابانی  و تجربی  که در سال های گذشته کمتر با قوت و قدرت در شهر پیگیری شده اند و همواره با نقطه ضعف های جدی مواجه بوده اند در صدر سیاست های این مدیر هنری و مرکز تالار هنر  باشد، می توان امید داشت که تئاتر اصفهان با دو بازوی قدرتمند فرشچیان و تالار هنر دوباره روزهای زندگی بخشی را بگذارند و با بالا رفتن جریان تولید و هم پای آن ایجاد فضای رقابت و کار جدی بین تئاتری های اصفهان، وضعیت کیفی آثار ارائه شده نیز  بهتر شود.

هنوز برای قضاوت و تحلیل دوره کاری تازه قدری زود است، اما گذشت تقریبا نیمی از سال جاری لزوم تسریع کار در این مرکز و  اتخاذ سیاست جذب هنرمندان  کاربلد و حتی سعی در تعامل و ارتباط موثر با دست اندرکاران مجتمع فرشچیان ایجاد می کند. مساله مهم دیگر اینکه با توجه به اهمیت حضور نسل جوان تئاتری و هنرجویانی که آینده تئاتر شهر در دست آنهاست،  نمی توان  از اهمیت برگزاری کارگاه ها،‌ پاتوق های تئاتر  و خصوصا انجام مشاوره هدفمند به جوان ترها و هنرجوها  غافل ماند.  حالا امیدوارتر از سال گذشته باید منتظر تغییر  و تحول بیشتر روی صحنه تئاتر بود؛ چیزی که جز با تغییر سیاست های کهنه و ایجاد جریانی برای بروز افکار و اندیشه های نو محقق نخواهد شد.
مریم قدسیه. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار