کد خبر: ۲۷۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ 04 August 2016
ازسوي ديگر برخي مادران نيز كه البته شمار آنان زياد نيست، ترجيح مي‌دهند فرزندشان شيرخشك بخورد تا هم پدر را در شيردهي سهيم كنند! و هم بتوانند زندگي اجتماعي و حضور در مشاغل و تحصيل بي‌دغدغه‌اي داشته باشند.


«تهديد نسل‌هاي آينده با شيرخشك»! اين يك واقعيت است. پزشكان هر بار كه جوان يا نوجواني را معاينه مي‌كنند و او را در برابر بيماري‌هاي واگيردار صاحب يك سيستم ايمني ضعيف مي‌بينند، از شيري كه در دوران نوزادي خورده‌ است، پرسش مي‌كنند و سپس كساني را كه به هر دليل نتوانسته‌اند از شير مادر تغذيه كنند، به اين امر مهم توجه مي‌دهند كه مصرف شير خشك، سيستم ايمني بدن را نابود مي‌كند و بسياري از بيماري‌ها را ميهمان بدن انسان تا پايان عمر خواهد كرد.
 
به گزارش روزنامه جوان، اما گروه ديگري از همين پزشكان ـ و حتي پرستاران و كادر درماني زايشگاه‌ها ـ به محض تولد نوزادان و با اندك نگراني مادران در لحظات اوليه تولد به خاطر امتناع نوزاد از خوردن شير مادر، پدران نگران را براي خريد مدل‌هاي متنوع شير خشك هدايت مي‌كنند.
 
حالا وزير اسبق بهداشت مي‌گويد اين كار دشمني با نسل آينده است و برخي پزشكان با هزينه شيرخشك‌سازان به مسافرت‌هاي تبليغاتي مي‌روند و براي ترويج شيرخشك، شست و شوي مغزي مي‌شوند!

موضوع تأثير پزشكان و كادر زايشگاه‌ها در شيرخشك‌خور كردن بچه‌ها يك بحث تازه نيست، حقيقت اين است كه برخي از مادران به خاطر تأثير زندگي شهري و مدرنيسم قادر به شيردهي فرزندان‌شان نيستند؛ مادراني كه با عمل زيبايي، غدد شيرساز را به تيغ جراحان مي‌سپارند و يا مادراني كه به خاطر مشاغل اداري و يا مشاغل سخت شهري يا با تغذيه نامناسب، از طبيعت زنانه دور مي‌شوند و ديگر قادر به شيردهي فرزندان خود نيستند.

از سوي ديگر برخي مادران نيز كه البته شمار آنان زياد نيست، ترجيح مي‌دهند فرزندشان شيرخشك بخورد تا هم پدر را در شيردهي سهيم كنند! و هم بتوانند زندگي اجتماعي و حضور در مشاغل و تحصيل بي‌دغدغه‌اي داشته باشند.

اين رفتار مادران زمينه را براي كارخانه‌هاي شيرخشك‌سازي فراهم مي‌كند تا آخرين حلقه وصل كودك با شير مادر يعني پزشكان را هم از مدار خارج كنند و به سود مافيايي خود برسند.
البته اغلب مردم از زبان پزشكان توصيف‌هاي فراموش‌نشدني درباره شير مادر شنيده‌اند اما حالا يك پزشك و وزير اسبق بهداشت معتقد است كه برخي از اين پزشكان براي تبليغ شيرخشك از سوي كارخانجات شيرخشك‌سازي به سفرهاي تفريحي ـ تبليغي مي‌روند و آماده مي‌شوند!
 
شايد بتوان رابطه‌اي بين همين توصيف پزشكان از شير مادر و توصيه آنان به شير خشك ـ و ناگزير دانستن آن در برخي مواقع ـ پيدا كرد.

دكتر عليرضا مرندي كه در همايش روز جهاني تغذيه با شير مادر سخن مي‌گفت، از وزارت بهداشت خواهش كرد شيرخشك‌هايي را كه براي دوره‌هاي مختلف سني كودكان توليد مي‌شود، جمع‌آوري كند.
 
وي گفت: هر‌چه مسئولان وزارت بهداشت به مردم بيشتر آموزش دهند احتمال سوءاستفاده بازارياب‌هاي شركت‌هاي توليد شير خشك كمتر مي‌شود.
 
مرندي با بيان اينكه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي مملو از مسائل غلط در خصوص تغذيه با شير مادر است، گفت: تغذيه نوزاد در ساعت اول زندگي با شير مادر بسيار مهم است در حالي كه برخي پزشكان و كادر پزشكي به اشتباه به نوزادان شير خشك مي‌دهند! كارخانجات توليد شيرخشك نيز پزشكان را به مسافرت‌هاي مختلف مي‌برند و براي تبليغ محصولات مضر، آنها را شست‌وشوي مغزي مي‌دهند!

وزير اسبق بهداشت تأكيد كرد: شير مادر براي نوزادان نارس منحصر به فرد است، اما شير خشك ورد زبان پزشكان و گروه‌هاي پزشكي شده است؛ اين كار دشمني با نسل آينده است.
 
مرندي همچنين به وزارت بهداشت پيشنهاد داد كه براي مادران نوزادان نارس، فضايي اختصاصي در بيمارستان‌ها ساخته شود تا از ساعت اول زندگي نوزاد به آنها شير مادر داده شود، چراكه قطره قطره اين آغوز براي نجات نوزاد مؤثر است.
 
وي همچنين ارائه آموزش به گروه‌هاي پزشكي و مردم را در خصوص رفع مشكلات مادران در شيردهي به نوزادان بسيار ضروري دانست و گفت: شير مادر بهترين غذا و دارو براي نجات جان نوزاد است. بايد به مادران نوزادان نارس ياد دهيم كه هر چند ساعت يك‌بار شير خود را جمع‌آوري كنند و به نوزاد نارس خود بدهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار