تابناک: وقتی هفته گذشته شورای عالی ترافیک استان، طرح ممنوعیت تردد خودرو در چهارباغ را مصوب كرد، رویای دیرینه پیاده راه شدن محور تاریخی گردشگری چهارباغ یک گام به حقیقت نزدیک شد.
کد خبر: ۲۷۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 04 August 2016
تابناک اصفهان: وقتی هفته گذشته شورای عالی ترافیک استان، طرح ممنوعیت تردد خودرو در چهارباغ را مصوب كرد، رویای دیرینه پیاده راه شدن محور تاریخی گردشگری چهارباغ یک گام به حقیقت نزدیک شد؛ گامی كه سه شنبه این هفته رنگ واقعیت به خود گرفت و به روی ماشین ها بسته شد تا شهروندان ساعاتی را بی دغدغه ترافیک و آلودگی، پیاده روی و دوچرخه سواری و در كنار هم بودن را در این محور تجربه كنند.

با رونمایی از کمپین ترافیک شهر اصفهان در سال گذشته، انتظار می رفت شاهد شروع یک راه جدید در شهر باشیم؛ راهی كه قدم اول آن را شهرداری اصفهان برداشت و برای ادامه آن نیازمند همراهی همگان است. و این همگان در اولین سه شنبه بدون خودرو آمده بودند. از پیر و جوان، مرد و زن، مدیر و مسوول و... همه و همه آمده بودند تا بگویند هوای شهرشان را دارند. انگار وقتی ماشین ها نیستند، شهروندان بیشتر به هم نزدیک می شوند و موج مهربانی و شادابی فضای شهر را آكنده می كند. برخی به تماشای نمایش خیابانی ایستاده بودند، برخی دیگر خود را با ورزشی های مختلف مشغول كرده بودند. کودکان كه میراث دار نسل امروز هستند، مشغول کشیدن نقاشی رویای خود بودند.

غرق در تماشای بازی گل كوچک نوجوانان با پیران شهر هستی كه ناگهان سیل جمعیت دوچرخه سواران سپید پوش فرا می رسد با شعار هوای اصفهان را داریم. آری اینجا همه هوای اصفهان را دارند. حتی پهلوانان زورخانه ای كه با نوای یاعلی یاعلی و ضرب مرشد زورخانه، حرکات نمایشی زیبایی اجرا می كنند. به تماشا نشسته ای كه همهمه ای می آید. یكی می گوید: خدا خیرت بده که مردم را از لاکشان بیرون آوردی! دیگری ادامه می دهد: دست مریزاد که این ورزش های متنوع را دوباره در شهر اجرا کردی. مخاطب این جملات شهردار اصفهان بود كه با دوچرخه معروفش از راه می رسد. جمعیت به دورش حلقه می زنند. گروه های دوچرخه سواری هم از هر طرف به جمع اضافه می شوند و با شهردار سلفی می گیرند. میانه چهارباغ، اتوبوس سلامت ایستاده و مردم دسته دسته در تست های قند و فشار خون شرکت می کنند. اولین سه شنبه بدون خودرو، با برنامه های متنوعی همچون اجرای نمایش پرفورمنس، استقرار پارک آموزش ترافیک، برنامه های ویژه كودكان، برگزاری مسابقه های مختلف، رستوران بازی های فكری، ورزش های پهلوانی و زورخانه ای، استقرار اتوبوس سلامت، نمایشگاه دوچرخه و اسكوتر و ... در میان استقبال گسترده اقشار مختلف مردم از ساعت 16 تا 22، بی حضور خودروها در محور چهارباغ عباسی برگزار شد تا ثابت كند همگان به دنبال شهری آرام، پاک با شهروندانی شاد و سالم هستند.

شهردار اصفهان گفت: چشم انداز این طرح ارتقای فرهنگ ترافیکی شهر است، به گونه ای که مردم نسبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی رغبت بیشتری پیدا کنند. جمالی نژاد افزود: اجرای این طرح به کاهش بیش از 50 درصدی آلودگی هوا کمک خواهد کرد و امیدواریم با اجرای طرح های موثر فرهنگی، عمرانی، ترافیکی، شهر از آلودگی ها، ترافیک و مسائل زیست محیطی نجات پیدا کند. در همین حال سرهنگ رضایی، رییس پلیس راهور استان نیز با تاكید بر اینكه اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در چهارباغ به عنوان نقطه پایلوت می تواند به بهبود ترافیک دیگر نقاط شهر کمک کند، گفت:  این طرح مشارکت جمعی همه مردم و مسوولان را می طلبد تا با هماهنگی نظام مند، نه تنها در اصفهان بلکه در کل استان و حتی کشور بسط و گسترش یابد.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان نیز كه در این برنامه حضور داشت، گفت: سه شنبه های بدون خودرو فرصت مناسبی است تا بتوان فرهنگ ورزش و سلامتی را در جامعه توسعه داد. مسعود انصاری مهر با اشاره به رونمایی از اولین اتوبوس تندرستی دراین روز افزود: ارائه خدمات به طور رایگان در روزهای سه شنبه جاذبه فراوانی دارد و از آن استقبال زیادی شد.
اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار