تابناک: این بازار دارای چهار ورودی اصلی در میدان نقش جهان است که معروفترین ورودی آن منقش به نماد شهر اصفهان یعنی قوس آذر نیز است.
کد خبر: ۲۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 24 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، معماری اسلامی یکی از جامع ترین نوع معماری ها به شمار می رود که در درون خود به تمامی جوانب یک بنا اهمیت می دهد.

در دوران شکوفایی معماری اسلامی مانند دوران صفویه نیز ، این موضوع نمود و بروز به خصوصی یافت و پایتخت ایران در آن زمان به موزه ای برای نشان دادن توانمندی های معماران ایرانی تبدیل شده بود.

در کنار هم قرار دادن مکانی برای عبادت، سیاست، اقتصاد و حتی ورزش از جمله ویژه گی های معماری اسلامی در دوران صفوی در بناهای ایجاد شده بود که نظیر این اقدام در میدان نقش جهان اصفهان تجلی یافته است.

در همین میدان بازاری وجود دارد که در پیچ و خم تیمچه ها و سراهای خود بناهای دیگری مانند مسجد و مدرسه های علمیه را نیز جای داده است.
بازار بزرگ اصفهان به عنوان قدیمی ترین بازار خاورمیانه هنوز هم با گذشت بیش از چهارصد سال از احداث آن، زنده و پویا در گوشه ای از میدان نقش جهان ادامه حیات می دهد.

بازار بزرگ اصفهان که انتهای آن به مسجد جامع اصفهان و بازار عریان ختم می شود، دارای چهار ورودی اصلی در میدان نقش جهان است که شاید معروفترین ورودی آن که منقش به نماد شهر اصفهان یعنی قوس آذر نیز هست، سردر قیصریه است.

این سردر در گذشته دارای سه طبقه بود که از طبقه سوم برای نقاره خانه و اعلام اوقات شرعی استفاده می شده است که اکنون این طبقه وجود ندارد. اما از طبقه دوم نیز در گذشته برای امور دفتری و بازرگانی استفاده می شده است.

بازار بزرگ اصفهان، اصناف مختلفی را هم در دوران گذشته و هم اکنون در دل خود جای داده است و می توان بیشتر مایحتاج یک زندگی را در درون مغازه ها و به قولی حجره های این بازار یافت.

معماری این بازار به گونه ای است که اصناف خاصی مانند سماور سازها، نقره فروش ها، طلافروش ها و عطاری ها در محلی مشخص از قدیم الایام تاکنون در آنجا به فعالیت می پردازند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار