رانت ناخواسته دولت به متجاوزان به قانون؛
تابناک: اصفهانی ها همواره با شیوه های مسالمت آمیز و تمکین به قوانین تصویب شده از سوی مجلس و دولت، با اجرای طرح های آبی برخورده کرده اند اما استان های بالادست اصفهان با نادیده گرفتن قانون و با سکوت دولت توانسته اند رانت های خواسته و ناخواسته ای از زاینده رود را نصیب خود کنند.
کد خبر: ۲۶۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 25 July 2016
تابناک اصفهان: با شدت گرفتن رفتارهای دوگانه در خصوص طرح های آبی در دو استان چهار محال و بختیاری و استان اصفهان، اصفهانی ها با گلایه از وضعیت موجود و در شرایطی که در تنش آبی به سر می برند و بیش از 70 درصد ذخیره سد زاینده رود نیز به پایان رسیده است، خواستار توجه عملی و بلندمدت هیئت دولت و در راس آن رئیس جمهور به این مسئله هستند.

اصفهانی ها همواره با شیوه های مسالمت آمیز و تمکین به قوانین تصویب شده از سوی مجلس و دولت، با اجرای طرح های آبی برخورده کرده اند اما استان های بالادست اصفهان با نادیده گرفتن قانون و با سکوت دولت توانسته اند رانت های خواسته و ناخواسته ای از زاینده رود را نصیب خود کنند.

طرح بن بروجن یکی از رانت هایی است که در سایه سکوت دولت نصیب چهارمحال و بختیاری شده است و طرحی که قرار بود گذرش به زاینده رود نیفتد این روزها مرزهای سیاسی و جغرافیایی اصفهان را هم رد کرده است.

حال اصفهانی ها با همان شیوه متانت و تمکین به قانون طی نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان خواستار توقف این طرح طبق همان مصوباتی شده اند که دولت خود آنها را برای هر دو استان به تصویب رساند.

طرح 9 ماده ای که گویا مصداق اجرایی اش تنها دامن اصفهان را گرفته است از سوی چهامحال و بختیاری نادیده گرفته شده است و طرح بن بروجن بدون توجه به دست اندازی به حق آبه زیست محیطی و کشاورزی استان اصفهان در حالی که قرار بود از سد چغاخور تامین شود، به سوی زاینده رود راه کج کرده است.

در نامه فعالان و تشکل های زیست محیطی استان اصفهان به حسن روحانی آمده است:

ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی و مجموعه دستگاه اجرایی کشور در تحقق اهداف بلند دولت تدبیر و امید و تشکر ویژه از عنایت جنابعالی به مسائل زیست محیطی میهن اسلامی، همان‌گونه که مستحضرید طبق بند 2 مصوبه 9 ماده‌ای دهمین جلسه شورای عالی آب، هرگونه بارگذاری جدید بر منابع آبی زاینده‌رود ممنوع شده است.

هرچند این مصوبه به نظر ما نیز دارای اشکالاتی است، ولی تصویب آن نقطه پایانی بر استفاده لجام گسیخته از منابع آبی زاینده‌رود همیشه زنده (خشکانده شده فعلی) بوده است. با این وجود متاسفانه شاهد اجرای طرح انتقال آب بن - بروجن از حوضه بحران زده زاینده‌رود می‌باشیم.

نظر به این‌که مصوبه مذکور هرگونه برداشت (حتی برای مصارف شرب) از محل حقابه کشاورزان، محیط زیست و تالاب گاوخونی را قویاً ممنوع نموده است و در شرایطی که تأمین آب طرح بن- بروجن از منابع دیگری امکان پذیر است از جنابعالی و مجموعه دولت تدبیر و امید که سوابق درخشانی در ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی دارند مصرانه تقاضا داریم که ضمن عمل به وعده خود در بهمن ماه 93 به مردم اصفهان مبنی بر جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود که رگ حیاتی استان و شهر شهیدپرور اصفهان و تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است و هم‌چنین اجرای کامل، دقیق و سریع مصوبه 9 ماده‌ای که بسیاری از مواد آن هنوز اجرا نگردیده است، از ایجاد آسیب‌های جدی محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی بیشتر  به این منطقه جلوگیری کنید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
ايرانى
|
Canada
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
از رييس جمهور محترم تقاض دارم اب. رفته را به زاينده رود برگردانن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
وقتی فولاد مبارکه اب شرب یزدیها رو میخوره چهارمحالیها هم اب میخوان
تدبیروامید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
جناب آقای روحانی درسفراول استانی فرمودند زاینده رود دیگرخشک نخواهدش ولیمثل اینکه دربرجام پیش بینی نشده بوده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار