آمار و اسناد نشان می دهد، تنها سه برند فروش گوشی های هوشمند در ایران دارای نمایندگی رسمی مستقیم هستند و با این تفاسیر، مسئولان طرح رجیستری باید به غیر از اپل حداقل سه برند دیگر را نیز از بازار جمع کنند.
کد خبر: ۲۶۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 22 July 2016
ماجرای اجرای طرح رجیستری و به تبع آن جمع آوری گوشی های هوشمند اپل از سطح بازار از اول مرداد ماه، اکنون به یکی از پر سر و صداترین موضوعات طی روزهای اخیر بازار گوشی های هوشمند تبدیل شده است؛ اما بر طبق استدلال مسئولان این تنها گوشی های هوشمند اپل نیست که باید از بازار جمع آوری شود، بلکه چند برند بزرگ دیگر نیز از این پس امکان ارائه گوشی در بازار را نخواهند داشت.

روز گذشته بعد از عباس نخعی، مدیر کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالای هدف، نوبت به قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد بود تا به صراحت اعلام کند که آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی به این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است.

این در حالی است که هم اکنون گوشی های هوشمند شرکت اپل، یکی از محبوب ترین و پر متقاضی ترین گوشی های هوشمند بازار هستند که حذف آنها می تواند تبعات زیادی برای مشتریان ایرانی داشته باشد و در عین حال، ارائه امکان نمایندگی رسمی از سوی شرکت اپل در بازار ایران به نظر به این زودی ها امکان پذیر نخواهد بود.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟

اما واقعیت ماجرا این است که اگر مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و متولیان طرح رجیستری بر طبق استدلال خود عمل کنند و نخواهند در این میان از استانداردهای دوگانه برای طرح خود استفاده کرده و اقدام به تفسیرهای حاشیه ای نمایند، موضوع جمع آوری گوشی های بدون نمایندگی تنها دامان شرکت اپل را نخواهد گرفت، بلکه چند برند بزرگ دیگر فروشنده موبایل در کشور را نیز باید شامل شود.

نکته آنکه مسئولان طرح رجیستری به صراحت اعلام کرده اند، بنا بر قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد. تأکید مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که گوشی های هوشمند ارائه شده در بازار ایران باید حتما از «نمایندگی رسمی» در کشور برخوردار باشند تا مجوز فروش در بازار کشور را به دست آورند و با همین استدلال است که طرح جمع آوری آیفون از بازار موبایل رقم می خورد.

اما به شکلی جالب توجه آن گونه که مشخص است، به جز دو برند چینی و یک برند کره ای هیچ یک از گوشی های هوشمند بازار ایران دارای نمایندگی رسمی مستقیم در کشور نیستند؛ این موضوعی است که امروز خبرگزاری فارس به آن اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش «نمایندگی تقریبا تمامی برندهای گوشی موبایل در ایران غیر مستقیم است. تنها سه برند چینی و کره‌ای در ایران نمایندگی مستقیم دارند و دو برند از معروف‌ترین گوشی‌ها در ایران اصلا نمایندگی ندارند».

خبرگزاری فارس مستندات خود را بر اساس «اطلاعات به روز سامانه پنجره واحد اصناف و بازرگانان بخش جستجوی نمایندگی شرکت های خارجی تهیه شده و این سامانه زیرمجموعه دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور است».

بگذارید نگاهی به مستندات این گزارش داشته باشیم تا متوجه شویم بر پایه استدلال مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا، کدام گوشی های هوشمند باید از بازار جمع آوری شوند؛

سونی: باید از بازار جمع شود

بر طبق اسناد این گزارش شرکت سونی هیچ نمایندگی رسمی مستقیم در ایران نداشته و به وسیله نمایندگی غیر مستقیم و از طریق کشور واسطه امارات وارد می شده است. جالب آنکه مجوز واردات این شرکت تا یازدهم بهمن ماه 94 بوده و اکنون منقضی شده است؛ به این معنا که هم‌اکنون واردات کالای سونی به ایران حتی بدون نماینده غیر مستقیم است.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


اچ تی سی: باید از بازار جمع شود

این موضوع در مورد برند اچ تی سی نیز صادق است و فاقد نمایندگی رسمی مستقیم در ایران بوده و مجوز واردات آن تا نهم اردیبهشت ماه سال 95 بوده است. هم‌اکنون واردات کالایHTCبه ایران حتی بدون نماینده غیر مستقیم است.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


سامسونگ: وضعیت نا مشخص

بنا بر اسناد گزارش فارس، هیچ نمایندگی رسمی و مستقیمی در مورد گوشی های هوشمند سامسونگ از شرکت اصلی سام الکترونیکز وجود ندارد و همه نمایندگی های مستقیم مربوط به لوازم خانگی، صوتی تصویری، دوربین و پرینتر است. اگر ملاک ستاد مبارزه با قاچاق کالا نمایندگی مستقیم در خصوص دستگاه های موبایل باشد گوشی های سامسونگ نیز باید از بازار ایران جمع شوند، ولی چنانچه وجود نمایندگی کلی شرکت در ایران مد نظر باشد، این موضوع شامل حال سامسونگ نخواهد شد.

نکته آنکه مجوز واردات موبایل سامسونگ به کشور تنها تا سال 94 بوده است که اکنون منقضی شده و به واسطه واردات از امارات گوشی های این شرکت وارد ایران می شود.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


آلکاتل: همچنان در بازار باقی خواهد ماند

برند آلکاتل در ایران به وسیله نمایندگی غیر مستقیم و از طریق کشور واسطه امارات وارد می شود. مجوز واردات این شرکت تا دوم شهریور ماه 95 معتبر است.

هوآوی: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

همچنین برند چینی هوآوی دارای نمایندگی رسمی مستقیم از شرکت مادر است و گوشی های این شرکت نیز بعد از اجرای طرح رجیستری همچنان در بازار باقی خواهند ماند.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


ال جی: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

برند ال جی نیز دارای نمایندگی رسمی مستقیم از شرکت مادر است و بعد از اجرای رجیستری مشکلی برای گوشی های این شرکت پیش نخواهد آمد.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


ZTE: همچنان در بازار باقی خواهند ماند

شرکت چینیZTEیکی دیگر از برندهایی است که دارای نمایندگی مستقیم از شرکت مادر بوده و گوشی های این شرکت در بازار می ماند. این برند در ایران دارای دو نمایندگی است. شرکت پارس سامتل نیز مشابه این مجوز را برای واردات این کالا دارد.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟


مایکروسافت (نوکیا): باید از بازار جمع شود

مایکروسافت نیز یکی از آن دسته شرکت های آمریکایی است که نه تنها در ایران نمایندگی رسمی ندارد، بلکه همانند اپل به نظر می رسد به این زودی ها اقدام به راه اندازی نمایندگی مستقیم یا غیر مستقیم نیز در ایران نخواهد کرد و طبق برنامه گوشی های این شرکت (از جمله سری های لومیا تولید شرکت نوکیا که توسط مایکروسافت خریداری شده) باید از بازار جمع آوری شوند.

گوشی های سونی، اچ تی سی، مایکروسافت و هم سامسونگ هم از بازار جمع میشود؟

کاملا مشخص است که اگر قرار باشد بر اساس استدلال مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا رفتار شود، این فقط گوشی های آیفون نیستند که باید از بازار جمع آوری شوند و همه شرکت های دیگر که نمایندگی رسمی در ایران نداشته یا مجوز آنها منقضی شده است، باید اقدام به راه اندازی نمایندگی در ایران کنند تا گوشی های هوشمند آنها در بازار باقی بماند.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و متولیان طرح رجیستری مشابه ابلاغیه هایی که برای اپل صادر کرده اند را در مورد سونی، اچ تی سی، مایکروسافت (نوکیا) و احتمالا سامسونگ هم صادر خواهند کرد یا نه؟

با این تفاسیر، پس از اجرای طرح رجیستری هیچ گوشی هوشمندی از شرکت های فاقد نمایندگی مطرح شده در بالا در بازار نباید وجود داشته باشد و به فروش برسد، در غیر این صورت، این امر بیانگر استاندارد دوگانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص است که جای سؤالات بسیاری خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار