قرار است از ابتدای شهریور ماه، فاز نخست طرح کاهش آلودگی اجرایی شود. در گام اول در محدوده طرح زوج و فرد معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفاً به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند، اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می شود. در گام دوم معاینه فنی برای کل شهر الزامی می شود و در گام سه محدوده زوج و فرد برای خودروهای انژکتوری آزاد می شود.
کد خبر: ۲۶۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 19 July 2016
سیدنواب حسینی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و مدیر حمل و نقل پاک شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح کاهش آلودگی از ابتدای شهریورماه گفت: بر اساس طرح کاهش، خودروهای آلاینده حق ورود به مناطقی از محدوده مرکزی شهر را ندارند یا از نگاه مثبت خودروهای پاک تر حق تردد در همه نقاط شهری را خواهند داشت. 

هدف اصلی طرح کاهش در شهر تهران محدود کردن منابع آلاینده متحرک است و این طرح نگاهی ترافیکی ندارد، بلکه هدف اصلی کاهش آلودگی هوا بوده است، اما در طرحی که مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد، هم نگاه ترافیکی و هم نگاه محیط زیستی در نظر گرفته شده است. 

پیشنهاد اولیه شهرداری این بود که طرح کاهش جایگزین محدوده زوج و فرد شود و تمام خودروهای انژکتوری بتوانند به محدوده زوج و فرد وارد شوند، اما به دلیل دغدغه هایی که پلیس و شورای عالی ترافیک داشت، پیشنهاد شد در کنار طرح کاهش، طرح زوج و فرد نیز حفظ شود.

وی ادامه داد: طرح کاهش از ابتدای شهریور ماه در سه مرحله اجرایی خواهد شد. در فاز نخست که از ابتدای شهریورماه اجرایی می شود خودروهایی که وارد زوج و فرد می شوند باید معاینه فنی داشته باشند و دوربین های کنترلی علاوه بر زوج و فرد، معاینه فنی آنها را نیز کنترل می کنند و اگر معاینه فنی نداشته باشند، جریمه می شوند. 

از آبان ماه دوربین های نظارتی کل شهر تهران را تحت پوشش قرار داده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند هر 24 ساعت یک بار جریمه می شوند و مرحله سوم که از ابتدای دی ماه است تنها خودروهای کلاس سبز اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را دارند.

به گفته حسینی، کل سطح شهر تهران دوربین های کنترل پلاک، کنترل سرعت و دوربین های نظارتی وجود دارد بنابراین با اتصال این دوربین ها به سامانه اطلاعاتی پلیس و وزارت کشور در لحظه علاوه بر سرعت یا زوج و فرد پلاک، داشتن یا نداشتن معاینه فنی نیز کنترل می شود و در لحظه اگر خودرویی برگه معاینه فنی نداشته باشد، پیامک جریمه برایش ارسال می شود.

سخنگوی طرح کاهش با بیان اینکه افزودن این اطلاعات به بانک های اطلاعاتی دوربین های سطح شهر تنها با افزودن یک نرم افزار قابل انجام است، گفت: کارگروه ویژه ای برای این موضوع تشکیل شده و طی دو هفته آینده اتصال آنلاین میان سیمفا (سیستم معاینه فنی کشوری)، بانک اطلاعاتی پلیس و دوربین های مدیریت شهری انجام خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر هزار دستگاه دوربین کنترلی در سطح شهر تهران وجود دارد، حتماً در آینده این دوربین ها بر اساس نیاز شهر افزوده خواهند شد، اما برای اجرای فاز 3 طرح کاهش نگرانی وجود ندارد. مطمئناً هر خودرویی برای تردد در شهر از بزرگراه ها عبور می کند. 

این دوربین ها از ابتدای دی ماه علاوه بر کنترل سرعت کل اطلاعات خودروها را دریافت و در صورت عدم معاینه فنی، خودرو جریمه خواهد شد، اما ما باید به سمتی برویم که معاینه فنی نیز مانند بیمه شخص ثالث اجباری شود تا نیازی به اینگونه سیاست ها نباشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه میلیون و 800 خودرو در سطح شهر تردد می کنند که تنها 10 درصد آنها کاربراتوری هستند. بنابراین روزانه تنها 5 درصد خودروهای کاربراتوری بر اساس پلاکشان که زوج یا فرد باشند، از ورود به محدوده زوج و فرد منع می شوند، در حالی که این 10 درصد خودروی کاربراتوری منشأ 48 درصد آلاینده های متحرک هستند. همچنین 80 درصد آلودگی هوای تهران ریشه در منابع متحرک دارد.

حسینی با اشاره به تغییراتی در طرح کاهش اولیه نسبت به طرح کاهشی که از ابتدای شهریورماه اجرا می شود، گفت: پیشنهاد شهری تقسیم بندی خودروها به چهار کلاس آبی، سبز، زرد و قرمز بود که در طرح مصوب، خودروها به دو کلاس سبز و زرد تقسیم شدند. 

خودروهای سبز خودروهای یورو2 که معاینه فنی دارند هستند و خودروهای زرد خودروهای زیر یورو 2، کاربراتوری هستند که معاینه فنی دارند، یعنی تمامی خودروهای تولید سال 82 به بعد که انژکتوری هستند جزو کلاس سبز قرار می گیرند. بنابراین دو کلاس آبی که خودروهای برقی و هیبریدی بود و کلاس قرمز که خودروهای دیزلی و فرسوده و از رده خارج بودند، از کلاس بندی طرح کاهش حذف شدند.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار