شاعری تبریزی با سبکی اصفهانی؛
تابناک: چون تاریخ دقیق ولادت و وفات این شاعر بلند آوازه در کشور مشخص نبود لذا بر اساس محاسبه با حروف ابجد، عدد 103 برای نام این شاعر ترسیم شد، لذا قرار بر این شد تا در صد و سومین روز سال، روز بزرگداشت صائب نامگذاری شود.
کد خبر: ۲۵۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 29 June 2016
تابناک اصفهان: میرزا محمّدعلی صائب تبریزی در سال ۱۰۰۰ هجری در تبریز زاده شد. پدر او تاجری معتبر بود. خانوادهٔ صائب جزو هزار خانواری بودند که به دستور شاه عباس اول صفوی از تبریز کوچ کرده و در محله عباس‌آباد اصفهان ساکن شدند، و این مردم را تبارزه (تبریزی‌های) اصفهان می‌نامیدند.

صائب در اصفهان به آموختن علوم عصر پرداخت. در جوانی به حج رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد.

صائب در سال ۱۰۳۴ ه. ق از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت. حکمران کابل، خواجه احسن‌الله مشهور به ظفرخان، که خود شاعر و ادیب بود، مقدم صائب را گرامی داشت. ظفرخان پس از مدتی به خاطر جلوس شاه جهان، عازم دکن شد و صائب را نیز به همراه خود برد.

در سال ۱۰۴۲ ه‍. ق صائب به ایران بازگشت و در اصفهان اقامت گزید. شاه عباس دوم صفوی به او مقام ملک‌الشعرایی داد. صائب هشتاد سال زندگی کرد و در اصفهان دیده از جهان فروبست. درگذشت او در سال ۱۰۸۶ یا ۱۰۸۷ ه. ق بوده‌است. آرامگاه او در اصفهان، در محلهٔ لَنبان، در محلی است که در زمان حیات او معروف به تکیه میرزا صائب بود. مقبرهٔ صائب در باغچه‌ای در اصفهان در خیابانی که به نام او نامگذاری شده‌است قرار دارد. فضل الله شیرانی (سخا)  به مناسبت سالروز گرامیداشت صائب تبریزی اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده با وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت اسبق و نظر به پاسداشت صائب تبریزی مذاکراتی با مقام معظم رهبری به عمل آمد تا روزی در تقویم ملی کشور به نام صائب تبریزی ثبت شود.

صد و سومین روز؛ سالروز بزرگداشت صائب شد

وی ادامه داد: چون تاریخ دقیق ولادت و وفات این شاعر بلند آوازه در کشور مشخص نبود لذا بر اساس محاسبه با حروف ابجد، عدد 103 برای نام این شاعر ترسیم شد، لذا قرار بر این شد تا در صد و سومین روز سال، روز بزرگداشت صائب نامگذاری شود.

استاد سخا بیان داشت: نکته قابل توجه اینجاست که کلیه جامعه ادبی استان اصفهان و شاعران کشور از این رویداد بسیار خرسند هستند و معتقدند که واقعا جای نام صائب در تقویم ایران خالی بود.

در گذشته مردم نذور خود را در کنار آرامگاه صائب ادا می‌کردند

مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان با اشاره به آرامگاه صائب تبریزی گفت: مکانی که اکنون آرامگاه صائب است در گذشته به صورت فعلی نبود و فضای سبز موجود به صورت باغی بوده که صرفا به نام صائب بر اساس اطلاعی که از سالخوردگان محلی به عمل آوردیم معروف بوده است.

وی گفت: جالب اینجاست که در گذشته حتی مردم نذور خود را در اینجا ادا می‌کردند.

استاد شیرانی ادامه داد: در قبل از انقلاب اسلامی این آرامگاه توسط اساتیدی چون استاد جلال الدین همائی، استاد صغیر اصفهانی، استاد نوای اصفهانی و تعدادی از بزرگان ادبی استان با پیگیری‌های متعدد  کشف و به مدت چهار سال به سبک صفویه مرمت کرده و در کنار آن مجتمع فرهنگی و هنری صائب که به امورات فرهنگی می‌پردازد احداث شد.

نیم قرن است که در کنار آرامگاه صائب محفل شعرخوانی داریم

مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان بیان داشت: حدود نیم قرن است که انجمن صائب هر روز جمعه حدود دو ساعت تشکیل می‌شود که در آن دو غزل از استاد صائب مورد تحلیل قرار گرفته و پس از آن شعر خوانی و نقد شاعر را در برنامه کاری خود داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت صائب تبریزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: این شاعر بلند آوازه و صاحب سبک شیعه اثنی اشعری است که ارادتمند خاندان نبوت و امامت بوده و سفرهایی نیز به مکه، عتبات و مشهد مقدس را در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است.

سبک شعر صائب کاملا اصفهانی است نه هندی

استاد سخا بیان داشت: سبک شعر او را که قبلا تعدادی از اساتید سبک هندی می‌دانستند به قول استاد بیژن ترقی در مقدمه کتاب صائب سبکی کاملا اصفهانی است به طوری که اصطلاحات اصفهان در آن رعایت شده و این شاعر بزرگ هم قبل از سفر به هند و هم پس از این سفر مجموعا در اصفهان بوده است.

استاد شیرانی ملقب به سخا در بخش پایانی سخنان خود همچنین در خصوص سال ولادت و وفات این شاعر نیز بیان داشت: بر اساس دلایلی که در کتابهای در خصوص صائب وجود دارد تولد این شاعر را حدود سال 1003 هجری قمری و سال درگذشت او را سال 1087 هجری قمری بیان شده که نشان دهنده بیش از 80 سال عمر شریف این شاعر اخلاق و ایمان در اصفهان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار