کد خبر: ۲۵۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱ 28 June 2016
احیای زغال‌سنگ البرز مرکزی با اما و اگر‌های مختلف و در ترمز محیط زیست با کندی به پیش می‌رود.

به گزارش تابناک مازندران، شرکت زغال سنگ البرز مرکزی ارتباط اقتصادی، اجتماعی و عاطفی با مردم سوادکوه دارد که اشتغال حدود 7 هزار نفر در آن، ردیف اتوبوس‌های حمل کارمندان و کار‌گران و محوطه وسیع پارکینگ خودرو‌ها در زیراب، تزریق میلیاردی مستقیم و غیر‌مستقیم اقتصادی با محوریت البرز مرکزی و هویت‌دهی اقتصادی و اجتماعی به سوادکوه بخشی از خدمات البرز مرکزی به سوادکوه و بخش‌های مختلفی از مازندران بوده است.

* اشتغال‌زایی 5 هزار نفر در معادن سوادکوه

واگذاری نامناسب به بخش خصوصی، بی‌تعهدی برخی مدیران دولتی و خصوصی، کارگران و کارمندان نسبت به سر‌نوشت شرکت البرز مرکزی و عدم آینده‌نگری مناسب برای احیای آن در زمان مورد نیاز به عنوان عوامل رکود شرکت بزرگ البرز مرکزی مطرح شده است.

موضوع احیای البرز مرکزی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت نهم و دهم برای شهرستان سوادکوه مطرح شد که احداث کک‌سازی، زغال‌شویی و فعال کردن معادن در دستور کار قرار گرفت و احداث کک‌سازی از طرح‌های محوری استان تعریف شد که اشتغال‌زایی آن به همراه زغال‌شویی و معادن زغال دیگر تا 5 هزار نفر هم مطرح شد.

موضوع زیست‌محیطی از اولین موانع احداث کک‌سازی مطرح شد که با کم‌تفاوتی سیاسیونی مواجه شد که حل آن را از کانال‌های سیاسی و لابی‌های مختلف امکان‌پذیر دانستند ولی این مانع به ظاهر کوچک همچنان به‌عنوان بزرگترین مانع احداث کک‌سازی مطرح است.

پیگیری‌های مختلف زیست‌محیطی 10 ساله ملی، استانی و شهرستانی خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه درباره علل فنی و کارشناسی محیط‌زیست با عدم علاقه‌مندی مسؤولان روبه‌رو شده که به‌نظر می‌رسد با دلیل احتمال فشار‌های مضاعف سیاسی مسؤولان استانی و نمایندگان مجلس، شاهد سکوت رسانه‌ای محیط زیست هستیم ولی آنچه که قابل تقدیر است، اصرار محیط زیست دولت نهم، دهم و یازدهم بر لزوم اطمینان از سلامت احداث کک‌سازی در سوادکوه بوده و انتقادی که وارد است، بر عدم شفاف‌سازی دلایل زیست‌محیطی برای عموم است.

* آلاینده‌های صنعتی در شهرستانی با 80 درصد عرصه طبیعی

وجود حدود 80 درصد عرصه منابع طبیعی در سوادکوه به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه این شهرستان، اصرار برای احداث واحد‌های صنعتی آلاینده را با علامت‌های سؤال مختلف روبه‌رو می‌کند.

نصب دستگاه‌های به‌روز برای جذب آلایندگی دستگاه‌های کک‌سازی به‌عنوان مهم‌ترین دستاویز طرفداران احداث کک‌سازی سوادکوه بیان شده ولی تجربه سنگ‌شکن‌های محور رود‌خانه تالار سوادکوه بیان‌گر آن است که مهم‌ترین داشته‌های شهرستان را نباید در سبد قول و قرار‌هایی قرار دهیم که توان مدیریت سنگ‌شکن‌ها و آلاینده‌های رودخانه تالار را نداشته‌اند و لابی‌های مختلف استانی موجب برتری اشتغال‌زایی بر حفظ منابع‌طبیعی و محیط‌زیست بود.

کمترین احتمال آلایندگی محیط  زیست توسط کک‌سازی باید با بالاتر‌ین حساسیت ممکن مورد توجه قرار گیرد و آلایندگی کک‌سازی نیز از نوع آلاینده‌های خطرناک و غیر‌قابل بازگشت است.

* مشکل زیست‌محیطی و موانع مالی برای کک‌سازی سوادکوه

آنچه به‌عنوان بخش مشترک سخنان مسؤولان انتخابی و انتصابی درباره کک‌سازی بیان شده است مشکل زیست‌محیطی و موانع مالی بوده است و شواهد بیانگر آغاز این طرح بدون اخذ مجوز‌های لازم زیست‌محیطی بوده است.

سرپرست شرکت زغال سنگ البرز مرکزی خرداد‌ ماه امسال در مراسم یادواره شهدای البرز مرکزی با اشاره به اینکه کک‌سازی، زغال شویی، بهره‌برداری از معادن کرد‌آباد و ایجاد ذخایر جدید در دستور کار ما قرار دارد، گفت: ورود 700 میلیارد تومان به استان مازندران در پیش‌بینی طرح‌های ما قرار دارد که تاکنون موفق به جذب 100 میلیارد تومان شدیم.

باقر جهانگیری‌کوهبنانی با بیان اینکه 2 هزار شغل در 3 سال آینده برای طرح‌های البرز مرکزی تعریف شده است، افزود: مجموعه طرح‌های البرز مرکزی تحول اساسی در منطقه ایجاد می‌کند.

سرپرست شرکت زغال سنگ البرز مرکزی از اشتغالزایی مستقیم 100 نفر در معادن «گلیران» خبر داد و گفت: سال گذشته 100 هزار تن زغال‌سنگ کنسانتره با اشتغال 300 نفر تولید کردیم و افزایش تولید آن به 150 هزار تن موجب تحول اساسی در معادن استان خواهد شد.

* اما و اگر‌های احیای البرز مرکزی

سید علی ادیانی نماینده مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی نیز خرداد‌ماه امسال در جمع نماز‌گزاران نماز جمعه پل‌سفید با اشاره به اخذ مجوز‌های زیست محیطی در دوره مجلس هشتم، از ایجاد اشکال برای مجوز زیست‌محیطی کک‌سازی البرز مرکزی در دوره مجلس نهم انتقاد کرد.

عبدالله رضیان دیگر نماینده مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در جمع نماز‌گزاران نماز جمعه زیراب با اشاره به پیگیری‌های خود درباره البرز مرکزی، گفت: البرز مرکزی به دوران رونق گذشته خود باز نمی‌گردد.

به گزارش فارس، با نگاهی بر اخبار رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری، شنیداری ملی، استانی و شهرستانی به ده‌ها مطلب درباره زمان‌بندی احیای البرز مرکزی با هزاران نفر اشتغال‌زایی می‌رسیم که بیان شده است ولی قرائن حاکی از ایجاد ترمز محیط‌زیست برای احیای کامل البرز مرکزی بوده و بدون تردید بیشتر مردم سوادکوه خواهان ایجاد صنعتی هستند که آلایندگی آن، داشته‌های موجود طبیعی و زیست‌محیطی آنان را با خطر مواجه نکند.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

---------------------------
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار