اقتصاد مقاومتی؛
محسن دولت یار؛ کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی
کد خبر: ۲۵۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ 28 June 2016
تابناک اصفهان: ایران کشوری بزرگ با تمدنی کهن ومردمانی هوشیاروپرتلاش در طول تاریخ بشریت است درمدت یک قرن گذشته واز زمان مشروطه تا کنون ودر فراز ونشیب  های سالیان مختلف،تلاش های زیادی در این کشور صورت پذیرفت تا کشور به سمت ایرانی آباد،آزاد ومستقل حرکت کند.

نزدیک به چهاردهه پیش که انقلاب اسلامی به رهبری پیر فرزانه ،خمینی کبیر(ره)به ثمر نشست وتحولی نودر مسیررشدوپویایی میهن اسلامی ما،ایران،را نهادینه ساخت،اوج این تلاشها به وقوع پیوست. نسل جوان ایرانی تحولات فرهنگی،اقتصادی واجتماعی را در طی سا های گذشته تجره کرده وتوانسته در حوزه ی نوآوری وفناوری مسیر پرشتابی را طی کند،نسلی که توانست در کمال ناباوری جهان انقلاب رابه ثمر رساند وحماسه های ارزشمندی را در هشت سال دفاع مقدس به یادگارگذارد، حماسه هایی که اکنون در دانشکده های نظامی جهان تدریس میشود ومورد بحث وتامل قرار میگیرد.

نسلی که حماسه های انقلاب ودفاع مقدس را پشت سر گذاشته بود اکنون باید درفضای دیگری تمام توان خویش را به کار میگرفت وبسترهای اقتصادی جامعه را فعال میساخت.اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام مصمم است در زمینه های علمی،اقتصادی وفرهنگی در منطقه پیشرفت داشته ودر چشم انداز 1404 در تمامی زمینه های مذکور از کشورهای منطقه پیشی گرفته ودرجایگاه قدرت برتر منطقه قرارگیردبه منظور تحقق این چشم انداز که توسط مقام معظم رهبری تایید وتصویب گردیده است لازم است تمامی ظرفیت های بالقوه کشور بالفعل گردد.این در شرایطی است که حرکت پویا وپرتلاش کشور در مسیر پیشرفت باعث ایجاد فشارهایی از سوی کشورهای انحصار طلب شده وآنها به بهانه های واهی از جمله حقوق بشر وانرژی هسته ایی،تحریم های ظالمانه ایی را برکشور ایران وارد کرده اند.

در این زمان تنها با افزایش بهره وری در سازمانها واستفاده بهینه از منابع عظیم کشور میتوان مسیر رشد وپیشرفت اقتصادی را نهادینه ساخت. بدون شک اصول اقتصاد مقاومتی مبتنی بر استفاده بهینه از منابع وفرصت هاست واین افزایش بهره وری جز با مطالعه ،آموزش،آگاهی ومشارکت تمامی شهروندان یک جامعه میسر نمیگردد.

اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژی کلان سیاستهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر از طرف مقام معظم رهبری (دامت توفیقاته)تبیین وابلاغ گردیده است،هنگامی که به این موضوع از زاویه مسایل سیاسی ،اقتصادی واجتماعی منطقه مینگریم  برای ما روشن میگردد تاب آوری  اقتصاد ایران دربرابر چالش های مختلف  در کانون منافع متضاد خاورمیانه میتواند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرت برتر منطقه تثبیت نماید زیرا در گفتار سیاسی منطقه هرکس به خاورمیانه تسلط داشته باشد به همه دنیا تسلط پیدا میکند. اما این استراتزی کلان را چگونه باید نهادینه ساخت زیرا اقتصاد دستور پذیر نیست ویک شبه نیز قابل تغییر نمیباشد از طرفی در خیلی از شرایط وموارد منافع اقتصاد خرد با اقتصاد کلان در تضاد است. به همین دلیل مهمترین رکن مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر چالش های سیاسی واقتصادی منطقه تبیین راهبرد اقتصاد خرد بهینه در راستای سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی است.

زمانی که بنگاه های بزرگ تولیدی در اقتصاد مسیر رشد وپیشرفت خویش را با راهبرد اقتصاد کلان همراه نمایند و مقاوم سازی اقتصاد کلان به عنوان یک ارزش برای همه ی فعالان اقتصادی مورد توجه قرارگیرد. در این زمان تولید به معنای واقعی شکل میگیرد که عبارت است از تولید کار وتولید ثروت در داخل کشور،تولیدی که به رشد و درآمد سرانه هر ایرانی کمک نماید.

اکنون احساس میشود که برای توسعه همه جانبه در زمینه های اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی وفرهنگی بیش از هر زمان دیگر نیازمند اجرای برنامه های توسعه ایی در کشور هستیم.

باید تلاش کرد تا جامعه در مسیر عقلایی توسعه به حرکت در آید که این به همکاری میان دولتمردان ،متخصصان ،صاحبان سرمایه ،دانشمندان وکارشناسان رشته های گوناگون صاحبان نفوذ فرهنگی و بالاخره عامه مردم نیاز دارد.

دولتمردان باید توسعه را ملکه ذهن خود قراردهند ، متخصصان جامعه باید الگوی مناسب توسعه را ترسیم کنند، صاحبان سرمایه نیز باید همت کرده و در مسیر توسعه رمایه گذاری کنند. دانشمندان و متخصصان رشته های گوناگون باید راهکارهای عملی عرضه کنند، نفوذداران فرهنگی و رهبران جامعه باید شوق عامه مردم را به مشارکت در توسعه وتبیین آن برانگیزند وبالاخره عامه مردم باید خود را موظف به مشارکت در توسعه بدانند ودر این را ه به پرداختن سهم خود برای جامعه اهمیت دهند .تنها در این صورت است که همه اعضای جامعه در توسعه جامعه نقشی مثبت خواهند داشت ودر نتیجه توسعه با مشارکت همگانی مردم امکان میپذیرد.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار